تقویت رشد مو به روش PRP

PRP (زيبا سازي بيولوژيك)

Platelet-Rich-Plasma يك فرآورده خوني به معناي پلاسماي غني از پلاكت است كه طي يك فرآيند جداسازي از خون تازه و لخته نشده تهيه مي شود و پلاكتها در پاسخ به آسيب بافتي و پارگي عروق فعال مي شوند و با ايجاد بلاك پلاكتي و لخته منجر به انعقاد خون شده و سپس با ترشح پروتئينهاي خاصي ترميم بافتي را سبب مي شوند.

مكانيسم عمل

همانطور كه يك جراحت موجب فعال شدن پلاكتها و شروع پروسه اي مي گردد كه نتيجه آن بهبود و ترميم بافت آسيب ديده است و با توجه به نقش پلاكتها در تمايز سلولهاي بنيادي به سلولهاي ناحيه آسيب ديده ، اين تئوري مطرح مي شود كه اگر پلاكتها به صورت مصنوعي فعال و در موضعي از بدن تزريق شوند موجب تحريك و شروع پروسه بافت سازي در آن خواهد شد. بطور مثال اگر در كنار فوليكول مو تزريق شوند باعث رويش مجدد و طبيعي مو مي شوند و در پوست باعث رشد آن ورفع چين و چروك ،خطوط و …. ودر استخوان يا غضروف باعث ترميم و شكستگي يا كندگي يا سائيدگي آنها مي شوند.

كاربرد

بطور كلي مي توان گفت كه در هر عارضه اي كه تحريك فرآيند بازسازي بافت موضع بتواند نقشي در مورد عارضه داشته باشد مي توان ازPRP بهره برد . بسياري از مشكلات زيبايي نظير چين و چروك ها ،خطوط و… حاصل پروسه پيري كلاژن، الاستين، ماتريكس بين سلولي ،فيبروپلاستها و چربي در لايه هاي پوست است . اين پروسه تواما ، شكل،حجم ،صافي و قابليت ارتجاعي پوست را كاهش داده ودر نهايت به شكل پيري انواع مشكلات زيبايي نظير چين و چروك و خطوط مي شود.

نقش پلاكتها در فرآيندهاي بازسازي بافت هاي مختلف گوياي توان PRP در بازسازي كلاژن ،الاستين،عروق و ماتريكس بين سلولي و در نهايت باز گردانندن دوباره شادابي و جواني پوست است بر همين اساس هم اكنون PRP روشهاي مختلف در درمانهاي پوست و مو نظير: چين و چروك ناشي از افزايش سن ،چين و چروكهاي دايناميك ،اسكار آكنه ،اسكار زخم هاي ناشي از بريدگي ،سوختگي و…. خطوط اخم يا خنده ، كم پشتي سر يا ابرو ،پف و تيرگي دور چشم استفاده مي شود.

ازمحاسن اين روش مي توان به سادگي عملكرد و بي خطر بودن آن اشاره نمود زيرا اين فرآورده از خون خود فرد تهيه مي شود از نظر ايمونولوژي خنثي بوده و هيچ گونه حساسيت يا آلرژي ايجاد نمي كند . البته اين نكته را بايد متذكر شد كه كه متاسفانه در بسياري از مراكز از كيتهاي نامعتبر كه اصلا قادر به جداسازي پلاكتها نيستند استفاده مي شود . اين نوع كيتها بسيارارزان و غير استاندارد است به همين دليل از بيماران تقاضا مي شود نسبت به اين مساله دقت نظر داشته باشند در كلينيك آبنوس از كيتهاي با مجوز وزارت بهداشت استفاده مي شود ودر يك نوبت از چند كيت براي بيمار به طور همزمان استفاده مي گردد زيرا معمولا براي اينكه همه سر يا صورت پوشش كامل داده شود يك كيت كافي نمي باشد . در ضمن در مورد رفع كم پشتي مو سر محصول نهايي هم توسط مزوگان پيشرفته بنام Pistor 5 كه قابليت تنظيم عمل هاي مختلف دارو تزريق مي شود.