آبله مرغان چیست و چگونه درمان آن

آبله مرغان چیست و چگونه درمان آن

آبله مرغان چیست و چگونه درمان آن

آبله مرغان چیست و چگونه درمان: آبله مرغان آن که نام دیگر آن واریسلا نیز می باشد یک نوع عفونت ویروسی است که از راه تنفس وارد بدن می شود.آبله مرغان معمولا کم خطر است .این بیماری مسری است و معمولا اکثر افراد قبل از رسیدن به بزرگسالی مبتلا به آبله مرغان می شوند.

آبله مرغان چیست و چگونه درمان آن
آبله مرغان چیست و چگونه درمان آن |کلینیک تخصصی پوست ومو آبنوس مشهد

کودکان زیر 10سال بیشتر در معرض تهدید این بیماری قرار دارند و بیشتر کودکان تا قبل از 10سالگی در اکثر موارد مبتلا به آبله مرغان می شوند. در افرادی که معمولا در بزرگسالی مبتلا به این بیماری  میشوند شدت این بیماری افزایش میابد. معمولا اواخر زمستان و اوایل بهار فصل های ابتلا به این بیماری  است.

نشانه های آبله مرغان:

بین زمان آلوده شدن به این ویروس تا پدید آمدن اولین نشانه های این بیماری معمولا بین 10تا12روز فاصله وجود دارد
علائم این ضایعه در مراحل اولیه شبیه به سرماخوردگی نظیر تب خفیف، سردرد، بیحالی و بی اشتهایی می باشد

که اغلب دو روز بطول انجامیده سپس ضایعات پوستی بصورت جوش های آبدار ودانه‌های قرمزی که اول روی سر و بدن ظاهر می‌شوند و بعداً به صورت، دست‌ها و پاها هم می‌رسند. تعداد این دانه‌ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ عدد است که خارش شدیدی در پوست ایجاد می‌کنند.

عوارض جانبی آبله مرغان:

آبله مرغان: یک بیماری خفیف است اما در عین حال میتواند جدی باشد و یا حتی به مرگ منجر شود.عوارض جانبی این ضایعه  عبارتند از:
1-عفونت های باکتریایی پوست
2-کم آب شدن بیش از حد بدن
3-ذات الریه
4-سندروم ری
5-التهاب مغز(آنسفالیت) ودر برخی موارد افرادی که به طور مداوم آسپرین مصرف میکنند.
افرادی که در معرض آسیب های جدی و اشکال شدید این بیماری قرار دارند:
1-نوزادان و شیر خواران زیر یک سال خصوصا نوزادان نارس
2-افرادی که در سنین بعد از بلوغ به بیماری مبتلا می شوند
3-خانم های باردار
4-افرادی که مبتلا به بیماری های نقص ایمنی مادرزادی یا اکتسابی بوده یا از دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند مانند افرادی که تحت شیمی درمانی بوده یا پیوند مغز و استخوان یا نظایر آن را داشته اند.

عوارض اصلی آبله مرغان:

شایع ترین عارضه بیماری عفونی شدن ضایعات پوستی می باشد که بصورت جوش های چرکی و غالبا دردناک تظاهر کرده و با بجای گذاری اسکار یا جوشگاه بهبود می یابد. از دیگر عوارض نسبتا شایع بیماری عفونت های سیستم تنفسی خصوصا عفونت بافت ریه ها یا پنومونی می باشد که با تب های شدید، سرفه های خلطی همراه با تنگی نفس و سختی تنفسی تظاهر می کندکه ممکن است بعد از اتمام دوره بیماری و بهبود نسبی جوش ها بروز نماید که در هر دو مورد استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی ضرورت می یابد.

درمان آبله مرغان:

در اکثر موارد، درمان آبله‌مرغان پیچیدگی خاصی ندارد. استراحت کردن، نوشیدن مایعات زیاد و استفاده از داروهایی که تب را پایین می‌آورند، به درمان آبله‌مرغان کمک می‌کند. در مواردی که آبله‌مرغان شدید باشد دکتر داروهای ضدویروسی تجویز می‌کند. برای کنترل تب هم معمولاً از استامینوفن استفاده می‌شود.
در کل بیماری آبله‌مرغان دیگر جای نگرانی ندارد و در اکثر موارد با واکسیناسیون پیشگیری می‌شود.

0 نظرات

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *