حفظ سلامت پوست با رعایت نکات مراقبتی

حفظ سلامت پوست با رعایت نکات مراقبتی

حفظ سلامت پوست با رعایت نکات مراقبتی

حفظ سلامت پوست با رعایت نکات مراقبتی: بی درنگ صرف کردن زمان مناسب در طول شبانه روز به حفظ و نگهداری سلامت پوست و مصرف کرم های قابل قبول توانسته به مراقبت سلامت و نشاط پوست کمک کند.

اینگونه برای افرادی که زمان و سرمایه موردنیاز برای این نوع از مراقبت ها ندارند و یا اعتقاد به استفاده از کرم های مخصوص پوستی ندارند، توصیه های عمومی خوبی موجود بوده که می توانند فرایند طبیعی پیر شدن پوست را به تاخیر انداخته و مانع ایجاد مشکلات گوناگون پوستی می شود.
در این مقاله به بعضی از این نظرها اشاره می کنیم.

از پوست خود در برابر نور آفتاب محافظت کنید

شاید مهم ترین گزینه پیر شدن پوست، اشعه ماوراء بنفش (UV) موجود در نور آفتاب باشد. این اشعه می تواند موجب تخریب لایه کلاژن پوست، تشکیل چین و چروک، به وجودآمدن لک های قهوه ای رنگ پوستی و همچنین سرطان پوست شود.

برای این نظر باید با کرم و لوسیون ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ و یا بیشتر، نقاطی از پوست مثل صورت، گردن و دستها را که عموما در معرض نور آفتاب بوده اند، محافظت نمود. قدرت محافظتی ضد آفتاب ها معمولا بعد از 3 تا 4 ساعت کم می شود.

بعد اگر احتمالا صبح زود ضدآفتاب را استفاده کرده باشید و به بیرون منزل مراجعت کنید، اگر در زمان ظهر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، باید ضدآفتاب را دوباره مصرف کنید. توجه کنید که قوی ترین زمان تابش نور آفتاب در طول روز بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر می باشد.

از این رو مصرف دوباره ضدآفتاب در زمان ظهر اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این ساعت ها گفته می شود که از پیاده روی خصوصا با لباس آستین کوتاه و شلوارک دوری نموده و در صورت نیاز از کلاه و لباسهایی با مقدار پوشش بهتر استفاده کنید.

اشعه ماوراء بنفش از صفحه مانیتورها نیز انتشار یافته، معمولا اگر از استانداردهای لازم برخوردار نباشند. پس مناسب است اطمینان یابید که مانیتور شما پایین ترین مقدار اشعه را منتشر می کند و در غیر این صورت از محافظ های جداگانه که در مقابل صفحه قرار داده می شوند، استفاده نمایید.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن موجب پیر شدن پوست، حذف شادابی آن و چین و چروک بیشتر می گردد. سیگار کشیدن منجر به تنگ شدن عروق بسیار ریز تغذیه کننده پوست گردیده و موجب کم شدن خونرسانی به پوست می شود.

در نتیجه اکسیژن و مواد لازم برای تغذیه و ساخت دوباره پوست کمتر به آن می رسند. از جهت دیگر سیگار کشیدن موجب از بین رفتن پروتئین های کلاژن و الاستین پوست می شود که مثل یک داربست قوام و خصلت ارتجاعی پوست را حفظ می نمایند.

تخریب این لایه از پوست موجب افتادگی و زیادشدن چین و چروک می گردد. علاوه بر تمام این موردها، سیگار کشیدن می تواند خطر مبتلا شدن به سرطان پوست و لبها را نیز بیشتر کند.

 

حفظ سلامت پوست با رعایت نکات مراقبتی
حفظ سلامت پوست با رعایت نکات مراقبتی

با پوست خود با ملایمت رفتار کنید

برای شستشوی روزانه پوست از آب خیلی داغ استفاده نکنید. حمام کردن طولانی، مصرف آب بسیار داغ و استفاده از صابون ها و شوینده های بسیار قوی موجب از بین رفتن چربی طبیعی پوست و خشکی پوست می گردند. از آب گرم و شوینده های ملایم برای شستشوی پوست استفاده نمایید.

اگر پوست شما خشک است، از یک مرطوب کننده خوب استفاده کنید. برای صبح و قبل از خارج شدن از خانه از یک مرطوب کننده حاوی ضدآفتاب استفاده کنید. صورت و بدن خود را بعد از شستشو و استحمام بسیار زیاد خشک نکنید. اجازه داده مقداری رطوبت روی پوست باقی بماند.

حوله برای خشک نمودن پوست بهتر از دستمال می باشد. افراد مسن اگر نیاز به استحمام روزانه دارند، نباید هر روز بدن خود را لیف بزنند، چون چربی پوست آنها بسیار پایین تر از هنگام جوانی بوده و این کار موجب خشکی و به خطر افتادن سلامت پوست و بعضی اوقات تشکیل حالت اگزما می گردد.

افراد مسن با پوست خشک می توانند فقط بخش هایی را که عرق می کنند برای دوری از بوی بد با مواد شوینده شستشو بدهند و باقی بدن را فقط با آب بشویند. آقایان برای اصلاح صورت ترجیحا از ژل های مخصوص قبل از تراشیدن استفاده کنند و موها را در مسیر رویش آنها (و نه در خلاف جهت) بتراشند.

توصیه های عمومی برای سلامت پوست

تغذیه سالم را رعایت کنید

رژیم های سرشار از سبزیجات، میوه ها و روغن های مناسب (مثل روغن زیتون و روغن امگای موجود در ماهی) حاوی ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان هستند که می توانند تاثیر مواد مضر شیمیایی موسوم به رادیکال های آزاد را خنثی نمایند و فرایند طبیعی پیر شدن پوست را کندتر نمایند.

با رعایت این رژیم و نوشیدن آب زیادتر می توانید پوستی با نشاط تر داشته و نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را کم کنید.

خواب کافی داشته باشید، ورزش کنید و استرس را کنترل نمایید

کم خوابی یکی از عاملهای مهم تخریب پوست چه به صورت کوتاه مدت و چه دراز مدت می باشد. خواب کافی و ورزش، راز شادابی پوست بعضی از افراد مسن است.

ورزش موجب زیادشدن خونرسانی به پوست، تعریق پوست و خارج شدن مواد مضر از آن و شادابی پوست می گردد.

استرس فراوان موجب تشکیل رادیکال های آزاد، مرگ سلولی و پیری پوست می شود. با هر راه امکان پذیر استرس خود را مدیریت نموده و موجب سلامت پوست خود شوید، ورزش علاوه بر این می تواند به کم شدن استرس کمک نماید.

با مواد آرایشی نخوابید و ورزش نکنید

پوست در زمان شب نیاز به تنفس دارد و مواد آرایشی مانع این کار را می شود. از یک آرایش پاک کن ملایم برای پاکسازی آرایش استفاده کنید و بعد پوست را با آب ولرم بشویید.

آرایش خود را پیش از ورزش کردن نیز پاک کنید، زیرا مواد آرایشی مانع تنفس طبیعی پوست در زمان ورزش و جلوی خارج شدن مواد مضر پوست می گیرند و در افراد مستعد امکان دارد موجب ایجاد جوش و آکنه گردند. هفته ای یک بار در حمام از مواد ساینده پوست موسوم به اسکراب (Scrub) استفاده نمایید.

0 نظرات

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *