درمان عرق کردن زیاد

درمان عرق کردن زیاد


بسیاری از افراد از تعرق بیش از حد بدن خود شکایت دارند، این موضوع می تواند برای خود فرد و اطرافیان آنها ناراحت کننده باشد. این که از دلایل تعریق بیش از حد بدن خود آگاه باشد و بتوانید با کمک پزشک علائم ان را کاهش دهید به هیچ عنوان خجالت دهنده نیست بلکه درمان به موقع شما را می تواند از این ناراحتی نجات دهد. تقریبا 2 تا 3 درصد از افراد از هایپر هیدروز یا تعریق زیاد سر رنج می برند.

عرق کردن زیاد بدن به چه صورت آزاردهنده است؟

عرق کردن نرمال بدن باعث می شود که در آب و هوای گرم، دمای بالا ( تب) یا در حین ورزش، دمای بدن ثابت بماند. عرق کردن زیاد بدن ( هایپرهیدروز) به این معناست که شما نسبت به حالت نرمال بیشتر عرق می کنید. حتی وقتی هوا گرم نیست،اضطراب ندارید یا ورزش نمی کنید، بدن شما عرق زیادی می کند.

آیا عرق کردن زیاد در ناحیه زیر بغل باعث ایجاد مزاحمت در فعالیت های روزانه مشخص شما می شود؟ آیا در موقعیت های عادی به دلیل بوجود آمدن لکه های ناشی از عرق در ناحیه زیربغل، خجالت می کشید دست خود را بالا بیاورید؟ آیا در خرید بعضی از لباس ها مردد هستید، جرا که می ترسید عرق زیر بغل آنها را از بین ببرد؟ آیا می ترسید کسی متوجه لکه های عرق در زیر بغل شما شود؟ از متخصص امراض پوستی سوال کنید که آیا درمان تزریق با بوتاکس گزینه مناسبی برای شماست یا خیر.

وقتی عرق زیاد زیربغل مانع از این می شود که فعالیت های روزانه مشخص خود را به خوبی انجام دهید و ضدعرق ها جواب نداده اند، وقت آن است که سراغ درمان تعریق زیاد با بوتاکس بروید.

وقتی متوجه شدید که این بیماری تا چه حد بر روی شما اثر گذاشته شده است، جلسه ای را با پزشک متخصص امراض پوستی بگذارید و در مورد روش های درمانی و محصولات پزشکی مناسب برای خود با او مشورت کنید.

علائم و نشانه ها

رایج ترین مکان هایی که در آنها شاهد تعریق زیاد هستیم زیربغل، کف دست، کف پا، صورت، کمر و شکم هستند. علائم رایجی که با عرق کردن زیاد بوجود می آیند شامل اضطراب، عصبی بودن و هراس است. تعریق زیادی که با غش، درد سینه یا مشکل تنفسی همراه باشد به بیماری قلبی مرتبط است.

تعریق زیاد به سه نوع طبقه بندی می شود. مهم است بدانید کدام نوع شامل حال شما می باشد، زیرا دلایل و روش های درمانی آنها متفاوت است.

علل و دلایل

عرق کردن واکنش طبیعی بدن است. وقتی ورزش می کنید یا گرمتان می شود، بدن برای خنک کردن پوست عرق می کند. همچنین وقتی خجالت می کشید، ترسیده اید، عصبانی یا عصبی هستید به دلیل سفت شدن عضلات بدن عرق می کند. با این حال، در بعضی از موارد، تعریق بیش از حد می شود. مکانیسمی که موجب عرق کردن می شود، به شکلی که باید آن را متوقف نمی کند که منجر به ناراحتی جسمانی یا روحی می شود. این وضعیت در سر، زیربغل یا پا و همچنین روی سر بوجود می آید.

تغییر در سطح هورمون منجربه هایپرهیدروز ثانویه می شود. بسیاری از زنان در طول دوره حاملگی یا یائسگی در ناحیه سر یا صورت بیشتر عرق می کنند. هایپرهیدروز همچنین باعث می شود بیمار تعریق زیادی را در صورت یا سراسر بدن خود تجربه کند.

بیماری های قلبی نیز موجب تعریق در ناحیه صورت می شوند که با فشار آوردن (آسیب رساندن) به بدن ایجاد شده است. کسانی که به طور ناگهانی دچار تعریق در ناحیه سر می شوند، در معرض خطر ابتلا به سکته یا بیماری قلبی هستند. این تعریق با گیجی، درد در ناحیه سینه یا مشکل در انجام فعالیت های فیزیکی شدید همراه است.

نحوه درمان

درمان هایپرهیدوز به دلایل بوجود آورنده آن بستگی دارد. درمان های هایپرهیدروز شامل ضدعرق، داروی اضطراب، تزریق بوتاکس و جراحی می شود.

تزریق بوتاکس

بوتاکس یک شیوه درمانی نسبتا جدید برای افراد مبتلا به هایپرهیدروز است. بوتاکس یک پروتئین قدرتمند بی خطر است که در دوزهای دقیقه ای مورد استفاده قرار می گیرد. در حدود 12 تا 20 تزریق بوتاکس در ناحیه های که عرق می کنند، از قبیل زیربغل، دست، پا یا صورت انجام می شود.

تزریق بوتاکس در حدود 30 تا 45 دقیقه طول می کشد. بوتاکس سیگنال هایی که از مغز به غده های عرق می روند را مسدود می کند و میزان عرقی که ایجاد می شود را کاهش دهد.

متخصص امراض پوستی یک شکل ضعیف از دارو را به زیربغل شما تزریق می کند. به منظور درمان تعریق زیاد، باید میزان بسیاری کمی از بوتاکس در نواحی زیادی از زیربغل تزریق شوند.وقتی بوتاکس به خوبی تزریق شود، بیماران درد یا ناراحتی کمی دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA) این درمان را برای زیربغل تایید کرده است. یافته های بعضی از مطالعات تحقیقاتی بیانگر این است که این درمان برای نواحی دیگر بدن موثر است. تزریق بوتاکس برای زنانی که پس از یائسگی دچار تعریق زیاد می شوند، موثر است. این درمان برای تعریق زیاد در ناحیه های دست و پا جواب می دهد.

نحوه کار: تزریق بوتاکس به صورت موقتی یک ماده شیمیایی در بدن را مسدود می کند که غده های تعریق را تحریک ی کند. اغلب بیماران پس از 4 تا 5 روز متوحه نتایج می شوند. کاهش تعریق در حدود 4 تا 6 ماه و گاهی اوقات بیشتر طول می کشد. در صورتی که تعریق به وضعیت قبلی خود برگردد، می توانید دوباره این روش درمانی را انجام دهید.

عوارض: رایج ترین عوارض جانبی تزریق بوتاکس ضعف موقتی عضلات است، که وقتی اتفاق می افتد که بوتاکس به دست تزریق می شود.

دستگاه های پزشکی دستی غده های تعریق را از بین می برند: این روش جراحی جدید توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به تایید رسیده است. پزشکی مثل پزشک متخصص امراض پوستی باید این روش درمانی را انجام دهد. در صورتی که این روش انتخاب شود، متخصص امراض پوستی از دستگاهی استفاده می کند که انرژی الکترومغناطیسی را ساتع می کند. با یک یا چند جلسه حضور در مطب، غده ها را می توان از بین برد. وقتی غده ها از بین رفتند، برای همیشه نابود می شوند.

این دستگاه تنها برای درمان تعریق در زیربغل جواب می دهد، زیرا در این ناحیه از بدن به اندازه کافی چربی دارد تا از خود محافظت کند. از این دستگاه برای درمان تعریق دست و پا نمی توان استفاده کرد، زیرا این نواحی چربی کافی ندارند.

این شیوه درمانی جدیدتری است. برخلاف درمان های دیگر، اطلاعات زیادی در مورد این روش درمانی مخصوص هایپرهیدروز وجود ندارد.نمی دانیم نتایج چه قدر دوام دارند. عوارض جانبی طولانی مدت آن مشخص نیستند.

0 نظرات

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *