روش های غیر جراحی در زیبا و جوان شدن پوست

روش های غیر جراحی در زیبا و جوان شدن پوست


همزمان با بالا رفتن سن ممکن است شاهد تاثیرات هرچه بیشتر از گذر زمان بر روی پوست خود باشیم . همه ما دوست داریم پوست خود را چند سالی از سن واقعی جوان تر نشان دهیم، اما همیشه تنها راه برای جوان تر ماندن اعمال جراحی نیست بلکه با پیشرفت علم پزشکی راه های دیگری نیز برای زیباتر و جوان تر شدن پوست به شما معرفی خواهیم کرد.

1 – تزریق بوتاکس:

اگر چروک‌های پیشانی منجر به پیر شدن صورت یا افتادگی ابروها شده و یا چروک‌های اطراف چشم مثل خطوط پنجه کلاغی و امثال آن با انجام تزریق بوتاکس قابل درمان است البته بهبودی به صورت موقت رخ می‌دهد. بوتاکس شیمیایی مشتمل بر سم خالص باکتری بوتولیسم است. تزریق تنها چند دقیقه طول می‌کشد و درد و ناراحتی کمی به همراه دارد.

در تزریق بوتاکس معمولاً 7 –3 روز تا رسیدن به حداکثر تأثیر زمان لازم است و وقتی ماهیچه‌ها به تدریج توانایی انقباض خود را به دست می‌آورند، چروک‌ها و خطوط مجدداً ظاهر می‌شود به همین جهت برای استمرار اثر بوتاکس تزریق هر 6 –4 ماه یک بار باید تمدید شود.

2 – لیزرهای غیر لایه‌برداری‌کننده از جمله Fraxel:

لیزرهای غیر تهاجمی مثل Fraxelبه سطح پوست بدون آسیب به لایه خارجی نفوذ می‌کند، که منجر به تحریک کلاژن، کاهش خطوط ظریف و بهبود تون پوستی می‌شود. این عمل می‌تواند دردناک باشد ولی با کمک بی‌حسی موضعی درد کمتر خواهد شد. به دلیل این که این نوع لیزرها به سطح پوست آسیب نمی‌رساند، زمان استراحت بسیار کوتاهی دارد.

درمان لیزر در بهبود تون و ظاهر و قوام پوست هر دو مؤثر است. هر جلسه با قرمزی مختصری همراه است که به صورت سرعت بهبود پیدا می‌کند. برای بهترین نتیجه6 –4 جلسه درمانی با چند هفته فاصله لازم است.

3 – میکرودرم ابریژن :

ممکن است اسم درم ابریژن را شنیده باشید که طی آن لایه خارجی پوست تراشیده می‌شود و در درمان آسیب‌های شدید ناشی از نور خورشید درمان مؤثری بود ولی به دلیل ایجاد خونریزی و زمان زیاد جهت بهبودی امروزه استفاده نمی‌شود.

میکرودرم ابریژن یک جایگزین غیر جراحی محسوب می‌شود که با لایه‌بردار پوست توسط کریستال‌های ظریف منجر به کاهش چروک‌های ظریف، لک‌های قهوه‌ای پوست و اسکارهای آکنه خفیف بدون هیچ گونه زمان استراحت می‌شود. با لایه‌برداری لایه خارجی پوست، سلول‌های مرده پوست که به شکل پودری هستند، توسط دستگاه ساکشن می‌شود بلافاصله پس از کار میکرودرم ابریژن پوست جدید صورتی و سفت‌تر به نظر می‌رسد. این تغییر رنگ و تحریک ظرف مدت 24 ساعت برطرف می‌شود. این روش تا بیش از 10 جلسه هر چند هفته یک بار قابل انجام است.

4 – رادیوفرکوئنسی :

برای پوست‌های افتاده، یکی از بهترین راه‌کارها گرمای حاصل از انرژی رادیوفرکوئنسی به پوست می‌باشد. گرما منجر به تحریک تولید کلاژن و سفت‌تر شدن پوست می‌گردد. معمولاً این روش دردناک است ولی معمولاً با نتایج خوبی همراه است. افتادگی پلک از جمله مواردی است که با رادیوفرکوئنسی پاسخ می‌دهد ولی نتایج پس از طی 4 –6 ماه رخ می‌دهد.

5 –پلینگ شیمیایی :

پلینگ شیمیایی نوعی محلول اسیدی جهت لایه‌برداری لایه‌های خارجی پوست می‌باشد. محلول‌های پلینگ معمولاً شامل انواع اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک، سالیسیلیک اسید، فنول یا تری کلرواستیک اسید (TCA)می‌باشد. استفاده از این محول‌های اسیدی 15 دقیقه طول می‌کشد و ممکن است با مالیدن این محلول‌های اسیدی سوزش و تحریک ایجاد شود. طی چند روز بعد، لایه‌های خارجی پوست لایه‌برداری خواهد شد و پوست جدید و نرم‌تری ایجاد خواهد شد.

با چند جلسه درمان لک‌های پیری، چروک‌های ظریف اطراف دهان و چشم، اسکارهای آکنه و چروک‌های ناشی از آفتاب یا پیری کاهش پیدا خواهند کرد. پیلنگ‌های سطحی نتایج خفیف‌تری دارد. تکرار جلسات هر چند هفته یک‌ بار تا رسیدن به نتایج دلخواه قابل انجام است.

پیلنگ‌های عمقی‌تر معمولاً باعث تورم و دلمه می‌شود ولی در صورت مراقبت کافی نتایج بهتری دارد. پیلینگ‌های عمیق و متوسط معمولاً هر 6 ماه و تا یک سال قابلیت تکرار دارند.

6 – IPL) Intease Pulsed Light) :

مثل لیزرها IPLوارد لایه‌های عمقی پوست (درم) می‌گردد. پالس‌های کوتاه نور با ایجاد گرما و تخریب سلول‌هایهدف منجر به تحریک جوان‌سازی پوست می‌شود.

بر خلاف لیزر، IPLطیف وسیعی از نور را انتقال می‌دهد که انواع مختلفی از تغییرات پوستی را در یک زمان با احساس درد متوسطی درمان می‌کند.

IPLمی‌تواند در بهبود قرمزی ایجاد شده در بیماری روزاسه یا روشن‌تر کردن تیرگی دور چشم که ناشی از تجمع عروق خونی پوست باشد مؤثر باشد. چند جلسه IPLبرای درمان عروق خونی لازم است. IPLمی‌تواند رنگدانه ناخواسته مثل ملاسما و لک‌های پیری پوست را با تخریب سلول‌های رنگدانه را بهبود بخشد. IPL همچنین منجر به تحریک کلاژن که باعث کاهش خطوط ظریف و چروک‌ها می‌شود.

7 – تزریق فیلر یا پرکننده‌ها:

مکانیسم آنها پر کردن بافت زیر جلدی است. فیلرها مستقیماً به نواحی دچار مشکل تزریق می‌شود و منجر به کاهش چروک و خطوط پوستی می‌شود. کلاژن یک فیبر طبیعی مسئول سفتی پوست است که قدیمی‌ترین و بهترین فیلر شناخته شده است.

جایگزین‌های جدید آن عبارتند از هیالورونیک اسید، کلسیم هیدروکسی آپاتیت، پلی ال لاکتیک اسید، پلی متاکریلات و یا چربی گرفته شده از خود شخص است. تأثیر ناشی از پر کردن چروک‌ها با فیلر معمولاً برای 9 ماه و یا بیشتر باقی می‌ماند. نتایج تزریق کلاژن متفاوت است و هر 3 تا 6 ماه تکرار می شود.

اثرات تزریق چربی معمولاً ماندگاری بیشتری دارد. پر کننده دیگری که اثرات دائمی دارد،‌ پلی متیل متاکریلات (PMMA)است که در جراحی مفاصل به عنوان سیمان استخوان استفاده می‌شده است و اخیراً در مصارف زیبایی کاربرد دارد. البته موارد کاربرد آن طبق نظر پزشک تعیین می‌شود. پرکننده‌ها همچنین می‌توانند پف و تیرگی زیر چشم را ماسکه کنند چرا که با پر کردن فضای اطراف چشم، سایه زیر چشم را کاهش داده و حالت پف و تیرگی را محو می‌کنند. بسیاری از پر کننده‌ها در پر کردن و حجیم به نظر رسیدن لب‌ها به کار می‌رود.

اگر چه روش‌های غیر جراحی ممکن است عوارضی از جمله واکنش آلرژیک به بی‌حسی موضعی یا پرکننده تزریقی داشته باشد و یا پیلینگ و میکرودرم اگر با احتیاط انجام نشود. منجر به تغییرات رنگ غیر دلخواه شود، ولی عوارض و ریسک این اعمال کمتر از روش‌های جراحی است و در این مورد بهتر است با متخصص پوست خود مشورت کنید.

0 نظرات

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *