لیزر درمانی و نقش آن در پوست و مو

لیزر درمانی و نقش آن در پوست و مو

لیزر درمانی و نقش آن در پوست و مو

لیزر درمانی:

لیزر درمانی(لیزر تراپی) یک روش درمانی غیر تهاجمی می باشد که با استفاده از پرتو های شدید با طول موج های خاص ،به کاهش درد ناشی از آسیب ها در بدن کمک می کند . واژه لیزر (laser)یعنی  روش تقویت نور به روش القایی می باشد ما در لیزر درمانی از نور القایی استفاده می کنیم .وقتی اسم لیزر درمانی در پوست و مو می آید همه فکر ها سمت لیزر الکساندرایتلیزر دایودلیزر فر کشنال co2لیزر کیوسوئیچلیزر کم توان دستگاه R2PLو لیزر IpLاینها همهدستگاه های لیزر می باشد که ما نیز در کلینک پوست و مو آبنوس در مشهد در حال ارایه آن می باشیم .اما تعریف و کارایی درمان با لیزر فرا تر از نام چند دستگاه می باشد .

اما وقتی از کاربرد لیزر در درمان می آید ازغالبا لیزر ها از امواج نور قرمز و مادون قرمز (نزدیک به قرمز) در محل زخم ها و آسیب دیدگی ها استفاده می شود تا با بافت هایی نر در نواحی بدن را ترمیم و بهبود می بخد همچنین خاصیت لیزر ها موجب تسکین درد حاد و مزمن در مواضع آسیب دیده می شود وقتی که امواج نوری لیزر به طول معینی به نقطه ای متمرکز به ناحیه از بدن انعکاس می یابد یک سری تغییرات فیزیولوژیکی در سلول های این ناحیه افتاده که اصطلاحا به عنوان فوتو بایومدلاسیونشناخته می شود لیزر هایی که خاصیت درمان دارند بر خلاف لیزر هایی جراحی با ملایمت و بدون آنکه آسیبی به سلول های پوست وارد کنند یا هر گونه درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد نمایید.از پوست عبور می کنند و باعث بهبود در در آن نقطه می شوند.لیزر توسط بسیاری از متخصصین حرفه ای و کار کشته استفاده شده تا در بهبود شما عزیزان ثمره ساز باشد .ما لیزر را به عنوان یک ابزار بسیار کارآمد جهت بهبود آسیب دیدگی سطح پوست  بدون عوارض در بهترین کلینیک لیزر در مشهد مورد استفاده قرار می دهیم .

لیزر تراپی چیست |کلینیک آبنوس مشهد
لیزر تراپی چیست |کلینیک آبنوس مشهد

تاریخچه لیزر و لیزر درمانی(لیزر تراپی)

برای اینکه که لیزر پدیده ای نسبتا جدید است ، اما نقش نور بعنوان یکی از قدیمی ترینسرچشمه های درمانی محسوب می شود. “آفتاب درمانی” در قرن ۱۹ مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد کلینیکی نور خورشید در پزشکی رشد کرد و باعث تشویق دانشمندان برای تحقیق در آثار “نوری زیستی” Photobiologocal چنین تابشی شد. در اواخر قرن ۱۹ اثر میکروب کشی نور خورشید روی طیفی از باکتریها (۱۸۷۷ Downes و Blunt) نشان داده شد. به تدریج اشکال متنوعی از لامپ ها بطور مصنوعی بجای پرتوهای خورشید بکار گرفته شدند و این روند تا امروز ادامه دارد.لامپ Kromayer که هنوز در درمانگاهها برای درمان زخم های باز به کار برده می شود ، در سال ۱۹۰۴ طراحی شد.

کاربرد نور برای درمان زخم های

کاربرد نور برای درمان زخم های باز سل جراحی Surgical Tuberculosis اولین بار بوسیله Bernhard پیشنهاد شد و سپس بوسیله Rollier در سال ۱۹۲۶ کامل شد.اصولی که همه دستگاههای لیزر بر اساس آن بنا شد در اوایل قرن ۲۰ بوسیله دو فیزیکدان بنام  های Einstein و Planck پایه گذاری شد. حدود ۶۰ سال پیش گروهی در دانشگاه کلمبیا رویای ساخت وسیله ای برای تولید تابش تحریک شده را به حقیقت تبدیل کردند. این وسیله MASER مخفف Microwave Amplification by Stimulated Emission of Radiation به معنی تقویت میکرویو بوسیله گسیل تحریک شده ی تابش نامیده شد. سپس محققین اولین توضیح درباره ی تولید تابش لیزر با کاربرد کریستال یاقوت منتشر کردند. این اولین دستگاهی بود که تابش مرئی لیزر پالسی را با طول موج ثابت ۶۹۴ نانومتر تولید می کرد و بنابراین به رنگ قرمز بود.

لیزر در دهه ۱۹۶۰

دهه ۱۹۶۰ شاهد تکامل سریع فن آوری لیزر بود.طی این سالها دامنه وسیعی از مواد فعال گوناگون بعنوان اساس دستگاههای لیزر بکار گرفته شد. مثلا مخلوطی از گازهای ساده هلیوم و نئون برای تولید لیزر هلیوم -نئون He-Ne استفاده شد و یا لیزر دی اکسید کربن Co2 با کاربردهای جراحی مشهور شد.

لیزر در دهه ۱۹۷۰

اولین آزمایشگاه لیزر پزشکی جهان در دانشگاه Cincinnati تاسیس شد و درباره ایمنی این فن آوری جدید پژوهشهای متعدد انجام شد. چشم پزشکان اولین متخصصین پزشکی بودند که از لیزر بطور موفقیت آمیزی در کاربردهای جراحی استفاده کردند. سپس جراحان پی بردند که لیزر در اکسید کربن کاربرد جراحی مطمئنی دارد. این نوع لیزر به سهولت توسط بافتهای بیولوژیک جذب می شود و دارای قابلیت کار در شکل امواج  و در اوایل دهه ۱۹۷۰ نزد جراحان شهرت یافت و هنوز برای برخی جراحی ها بعنوان یک سیستم استاندارد بکار می رود.

از زمانیکه لیزرهای کم شدت برای کاربردهای درمانی مورد توجه قرار گرفته اند، ارزشمندترین پیشرفتها در فن آوری دیود نیمه رسانا صورت گرفته که در سال ۱۹۷۹ منجر به تولید اولین دیود لیزر گالیوم -آرسناید در موسسه فن آوری کالیفرنیا شد‌. لیزرهای دیودی مبتنی بر این نمونه اصلی گالیم -آرسناید ، همراه با لیزر هلیوم -نئون بطور عمده در لیزردرمانی کم شدت Low Lewel Laser Therapy مورد استفاده قرار می گیرد.

عبارت دیگری که معمولا برای توصیف لیزردرمانی و آثار آن در بافت استفاده می شود زیست تحریکی نوری Photobiostimulation لیزر است که گاهی اوقات بصورت کوتاه شده ، زیست تحریکی نوری و یا ساده تر زیست تحریکی گفته می شود. این اصطلاح از اولین کار انجام شده روی ترمیم زخم سرچشمه گرفته که افزایش میزان ترمیم بافت در آن مشاهده شده است‌. البته کاربردهای لیزردرمانی دامنه ای وسیع تر از تسریع ترمیم زخم دارد و بنابراین زیست تحریکی نوری بطور کافی مبین آن نیست. شماری از کاربردهای درمانی لیزر به مهار زیستی Bioinhibition بیش از زیست تحریکی بستگی دارد، بر این اساس اصطلاح جامع تری که برای آثار سلولی لیزر پیشنها  شده فتوبیومدولاسیون لیزر Laser Photobiomodulation  است.

تاریخچه لیزر درمانی
تاریخچه لیزرتراپی

مزایایی لیزر درمانی (لیزر تراپی)

لیزر درمانی با توجه به مباحث مختلف که در بالا بیان شد می توان نتیجه گرفت

آسیب دیدگی کمتر نسبت به بقیه روش ها

راهکار موثر برای تسکین درد ها

طول درمان کوتاه نسبت به بقیه روش ها علائم درد را به طور ایمن و بی خطر رفع می کند.

در درمان جراحی امکان شکل گیری جای زخم محل جراحی بریدگی و سوختگی و سایرهست که در لیزر به ندرت مشاهده می شود .

به افزایش جریان خون در نواحی آسیب دیده کمک می کند.

می تواند همراه با بقیه درمان ها دنبال شود.

چه عارضه هایی با استفاده از لیزر درمان می شود ؟

انواع سلول های عضلانی ، پوستی ،رباط ها و غضروف ها اعصاب و غیره را به حرکت در می آورد.بنابراین تعداد زیادی از عارضه های پزشَکی رابا لیزر مورد درمان قرار میگیرد.

کدام بیماری های پوستی با لیزر تراپی درمان  می شوند؟

پسوریازیس:

درمان پسوریازیس به روش لیزر تراپی- بهترین کلینک پوست ومو در شرق کشور
درمان پسوریازیس به روش لیزر تراپی- بهترین کلینک پوست ومو در شرق کشور

یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در ایران پسوریانس می باشد . که باید بگوییم که هیچ درمان 100در صدی وجود ندارد.و در صورتی که پزشک با درمان دارویی نتواند پاسخی دریافت کند به لیزر درمانی می پردازد که به همراهی آن بیمار باید کنترل  استرس یکی از بهترین راه های جلواز شدت گسترش این بیماری است.

خال هایی عروقی :

روش های درمان خال عروقی به روش لیزر درمانی در کلینیک آبنوس مشهد
روش های درمان خال عروقی به روش لیزر درمانی در کلینیک آبنوس مشهد

این عارضه را گاه در صورت بچه های کوچک می بینیم و لیزر می تواند آنها را بر طرف نمایید .ماه گرفتگی ها هم در همین رده هستند که وقتی بچه ها به سن خاصی برسند پزشک می تواند با کمک لیزر از پیشرفت و بزرگ دن ضایعات جلو گیری نمایید .

لک هایی حاملگی:

روش های درمان لک هایی حاملگی به روش لیزر درمانی در کلینیک آبنوس مشهد
روش های درمان لک هایی حاملگی به روش لیزر درمانی در کلینیک آبنوس مشهد

این عارضه هم در زمره بیماری ها و هم در زمره عارضه های ضد زیبایی می باشد وبه آن ملاسما هم می گویند ،از جمله عارضه های پوستی است که لیزر برای بهبود رفع آن نقص ها نقش مهمی ایفا می کند برای این لک ها همزمان با درمان دارویی می توان درمان با لیزر تراپی هم مورد استفاده قرار گیرد . و باعث کم رنگ شدن لک ها می شود ضمن آنکه برگشت لکه ها  امکانپذیر  می باشد . گاهی بین 2 تا 10سال امکان برگشت آنها وجود دارد و همزمان با بیماری آزمایش هورمونی نیز بدهید بهتر است برای اطلاعات بیشتر مقاله معجزه ای برای محو کردن جای بخیه را نیز مطالعه نمایید.

 جای جوش بلوغ:

ترمیم جایی جوش صورت با لیزر درمانی در کلینک پوست ومو آبنوس
ترمیم جایی جوش صورت با لیزر درمانی در کلینک پوست ومو آبنوس

این عارضه که به آن آکنه اسکار هم می گوییم ، جای جوش‌های بلوغی در جوان‌هاست که به شکل عارضه‌های پوستی به نوبه خود باقی هست . این ضایعه ها  به شکل جای آبله‌مرغان یا فرورفتگی‌هایی بر سطح پوست خودنمایی می‌کند و با لیزرهای جدید و پیشرفته ما  می‌توان آن را تا ٨٠ درصد رفع و درمان نمود؛ البته اگر فردی  هنوز هم دچاراین جوش هاست، باید همزمان برای درمان آکنه فعالش، درمان دارویی شود.

برا اطلاعات بیشتر سری به این چند مقاله بزنید جای جوش صورت چگونه ایجاد می شود؟ ،هشت اشتباه رایج در مورد جوش ،بهترین روش های درمانی رفع جوش و لک

 التهابات پوستی:

 رفع و درمان التهابات پوستی به روش لیزر تراپی در کلینیک آبنوس مشهد
رفع و درمان التهابات پوستی به روش لیزر تراپی در کلینیک آبنوس مشهد

یکی از لیزرهای پر کاربرد برای درمان بیماری‌های پوستی ،لیزر تراپی کم‌توان است که برعکس نامش، اتفاقاً قدرت بالایی در کمک به روش‌های درمانی پوستی دارد و برای نمونه ، در بهینه سازی  التهابات مفصلی از آن استفاده می‌شود. از این لیزر می‌توان برای درمان بعضی التهابات پوستی نیزمورد  استفاده شود . برای مثال، در افرادی که سال‌ها پیش از ژل پاژ را مورد استفاده قرار می دادند و این ژل عوارضی بلندمدت باعث عوارضی شده است، وقتی این ژل را از بدن‌شان تخلیه می‌کنیم، برای کاهش التهابات آن از این لیزر درمانی استفاده می‌شود. حتی پس از انجام لیزر لیپولیز هم برای کم کردن التهابات و کبودی‌های پوست بیمار از این لیزر استفاده می‌کنیم. می توانید

 کک و مک:

رفع و درمان کک و مک به روش لیزر تراپی در کلینیک آبنوس مشهد
رفع و درمان کک و مک به روش لیزر تراپی در کلینیک آبنوس مشهد

عارضه کک و مک جزوء بیماری‌ های ژنتیکی است و درمان قطعی ندارد؛ اما با فناوریلیزر تراپی می‌توانیم کم کمبه لیزر این ‌رنگ دانه ها از بین برده و از  این عارضه بیشتر که تاثی زیادی بر روی زیبایی شما دارد .این عارضه در افرادی که پوست خیلی سفید دارند  خیلی بیشتر است و به عبارتی، این عارضه برای افرادی که پوستی با زمینه اروپایی دارندشایع تر است  . کما اینکه کک و مک در نژادهای اروپایی بسیار دیدهمی شود . و برای اطلاعات بیشتر در مورد این عارضه می توانید به لینک مراجعه کرده تا اطلاعات بیشتری دریافت نمایید .

 برص:

از بین بردن برص به روش لیزر درمانی در کلینیک پوست و مو آبنوس
از بین بردن برص به روش لیزر درمانی در کلینیک پوست و مو آبنوس

برص یا ویتیلیگو هم از بیماری هایی پوستی است که بر روی آن نظارت و درمان داشت ،و یکی از روش ها درمان آن  استفاده از لیزر تراپی است. در واقع این‌تنها راه درمان نیست بلکه راهای برای بهبودی این بیماری است و باید درمان‌های متنوع، بسته به نوع و شدت بیماری در کنار هم دنبال شوند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این عارضه به لینک مراجعه شود .

 جای سوختگی و زخم :

ترمیم جایی سوختگی و زخم به روش لیزر درمانی در کلینیک پوست و مو آبنوس
ترمیم جایی سوختگی و زخم به روش لیزر درمانی در کلینیک پوست و مو آبنوس

برای درمان آثار سوختگی، بریدگی‌ها، جراحی، زخم و… نیز می‌توان از لیزر CO2 استفاده کرد. لیزرهای جدید به همراه  درمان‌های دارویی در التیام این اسکارها تصویر بهتری می دهنددر اینجا باید ایمن را در نظر گرفت که پوست صدمه دیده با هیچ لیزری به شکل نخست خود  برنمی‌گردد ومنحصرا  بایدبه بهبود درصدی از پوست را در نظرگرفت و برای نمونه ، اگر عمق سوختگی پوست فردی را25 در نظر بگیریم ، پس از چند جلسه لیزر درمانی  (و نه تنها یک جلسه) می‌توانیم شدت و عمق این ضایعه را مثلاً به 5 برسانیم که این روش باز هم خیلی خوب است؛ چون هم از نظر زیبایی پوست  و هم از نظر جوانسازی پوست تاثیر بسزایی دارد که روی بعضی مفاصل ایجاد شده و مؤثراست.

برای مطالعه بیشتربه مقاله  درمان اسکار آکنه  مراجعه کنید.

لیزر و زیبایی:

یکی از پر مصارف ترین استفاده از لیزر تراپی به شمار می رود ،و  تأثیر آن بر افزایش زیبایی پوست خیلی چشم گیر وتقریبا بدون عارضه می باش. که به زیبایی و جوان‌سازی پوست کمک شایانی کرده و به صورت عمده استفاده‌ شده است . واین  لیزر درمانی در زمینه زیبایی عبارتند از:

 

١. پاکسازی تتو(خالکوبی)

پاک کردن تتو به وسیله لیزر درمانی در کلینیک پوست و مو آبنوس مشهد
پاک کردن تتو به وسیله لیزر درمانی در کلینیک پوست و مو آبنوس مشهد

مهم‌ترین و بیشترین مراجعان ما در کلینیک برای استفاده ازلیزر تراپی در زمینه زیبایی را در حال حاضر افرادی تشکیل می‌دهند که می‌خواهند تتو (خالکوبی) را از سطح پوست‌شان پاک کنند. در خانم‌ها بیشتر این کار در قسمت ابرو و خط لب است و در آقایان هم به شکل خالکوبی در سطح بدن. قبلاً این پاک‌سازی با اسید انجام می‌شد که احتمال ایجاد گوشت اضافه داشت؛ اما با لیزرهای متنوع و جدید در جلسات مختلف و در فاصله معمول بین ٤ تا ٦ هفته می‌توان این ضایعات را کم‌رنگ کرد. البته در ابتدای درمان شاهد زخم‌های سطحی هستیم که بعد از مدتی این زخم‌ها تبدیل به ترمیم‌های پوستی می‌شود. متأسفانه چون در ایران عمق تتو مشخص نیست و عمدتاً از سوی افراد غیرمتخصص انجام می‌شود، ممکن است تعداد جلسات پاکسازی طول بکشد.برای مطالعه بیشتر لیزر کیوسوئیچ ،روش های پاک کردن تاتو مطالعه نمایید

٢. جوان‌سازی

جوان‌سازی پوست با لیزر تراپی در کلینک آبنوس مشهد
جوان‌سازی پوست با لیزر تراپی در کلینک آبنوس مشهد

از آنجا که روند کولاژن‌سازی پس از ٣٠ سالگی متوقف می‌شود، می‌توان با استفاده از لیزر، روند ساخت و ساز کولاژن را تحریک کرد. با تابش و نفوذ اشعه لیزر در عمقی از پوست که کولاژن‌سازی در آنجا صورت می‌گیرد، می‌توان زخمی ‌ایجاد کرد که ترمیم این زخم همراه با کولاژن‌سازی می‌شود.ما در لیزر درمانی با تحریک لایه های زیرین پوست  به لیزر تراپی می پردازیم که در ادامه این روند و افزایش کولاژن روبرو شده که باعث سفت شدن و استحکام پوست در سنین بالاتر می‌شود. برای اطلاعات کامل تر جوانسازی پوست صورت ،سالم ترین ترمیم کننده های پوست مقاله را مطالعه کنید.

٣. لیپولیز

لیپولیز به روش لیزر درمانی در کلینک تناسب اندام و زیبایی آبنوس مشهد
لیپولیز به روش لیزر درمانی در کلینک تناسب اندام و زیبایی آبنوس مشهد

یکی از کاربردهای جدید و پرطرفدار لیزر در امر لاغری است. به این روش لیپولیز می‌گوییم که در زمینه کاهش وزن و لاغری‌های موضعی انجام می‌گیرد. البته باید توجه داشت این روش هیچ کمکی به کاهش وزن آن‌چنانی نمی‌کند و نباید آن را به‌عنوان راهی سریع و آسان برای کاهش وزن در نظر گرفت. انجام آن زیر نظر متخصص و تنها در بعضی قسمت‌های بدن و به شکل محدود تأثیرگذار است. حتماً هم برای جلوگیری از عوارض بعدی مانند ایجاد گوشت اضافه باید زیر نظر متخصص باتجربه انجام شود. برا مطالعه بیشتر در مورد لیپولیز  به لینک ها لیپولیز تزریقی چیست ؟ ،لیپوماتیک چیست؟ ،جراحی با لیزر لیپولیز مراجعه نمایید

٤. رفع موهای زائد

رفع موهای زائد با لیزر تراپی در کلینیک پوست و مو آنوس در مشهد
رفع موهای زائد با لیزر تراپی در کلینیک پوست و مو آنوس در مشهد

یکی از مشکلات خانم‌ها وجود موهای زائد و عارضه پرمویی است که عمدتاً در چانه اتفاق می‌افتد. با کمک لیزر تراپی می‌توان ٨٠ درصد این موها را حذف کرد و البته توصیه می‌کنیم که همیشه ٢٠ درصد موهای باقی‌مانده را بگذاریم بماند؛ زیرا خود عاملی برای تحریک پوست در ترمیم، ساخت و سازهای روتین کولاژن و رنگدانه است.

همچنین می توانید جهت مطالعه بیشتر مقاله  درمان پر مویی با لیزر ،لیزر موهای زائد چه بایدها و نبایدهایی دارد! ،معضل پرمویی خانم ها ،سوال های رایج درباره لیزر موهای زائد سری بزنید.

 

پنج نکته که درباره لیزر حتماً باید بدانید

١. آیا لیزردرمانی قطعی و همیشگی است؟

مسأله مهم این است که باید لیزر را به عنوان روشی مکمل و همراه با سایر روش‌های درمانی در نظر گرفت. در همه مواردی که با لیزر انجام می‌شود، هدف بهبودبخشی تا حد امکان است. قطعاً یک‌سری عارضه‌های پوستی درمان صددرصد و قطعی ندارند؛ اما وجود لیزر کمک می‌کند تا علایم و عوارض آنها کم‌رنگ شود یا گسترش پیدا نکند. جنس و نوع پوست فرد هم در تأثیرگذاری بیشتر لیزر نقش دارد. البته گاهی عوارض برمی‌گردند و این‌طور نیست که با لیزر بتوان عارضه‌ای را به شکل همیشگی رفع کرد.

٢. قبل و بعد لیزر چه توصیه‌هایی وجود دارد؟

بسته به نوع لیزر و هدفی که از آن استفاده می‌شود، توصیه‌ها متفاوت است؛ اما قاعدتاً یک‌سری توصیه‌های کلی وجود دارد. برای مثال، این که قبل از انجام لیزر نباید پوست را برنزه کرد؛ زیرا خشکی پوست، کار ترمیم را مختل می‌کند یا مصرف بعضی داروها مانند راکوتان باید قطع شود. عدم استعمال دخانیات و یک‌سری اقدامات اولیه وجود دارد و بعد از لیزر هم همین موارد وجود دارند. ضمن آنکه بسته به نوع لیزر توصیه می‌کنیم پس از لیزر کردن، مدت مشخصی شست‌وشو انجام نشود تا التهابات آن تسکین پیدا کنند.

٣. آیا استفاده از لیزر با بیماری‌ها تداخل دارد؟

نمی‌توان گفت که بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند تأثیر لیزر را کم کنند یا از بین ببرند؛ اما در بعضی موارد انجام لیزر ممنوع است و پزشک با دانستن بعضی موارد و وجود بیماری‌ها این کار را انجام نمی‌دهد. برای مثال دیابت، یا روماتوئید آرتریت ازجمله عارضه‌هایی هستند که در افراد مبتلا به آنها لیزر صورت نمی‌گیرد. قطعاً فرد هنگامی‌که برای انجام لیزر مراجعه می‌کند، شرح حالی از خودش ارائه می‌کند که پزشک متأثر از آنها تصمیم به انجام لیزر می‌گیرد.

٤. آیا روش مشابه لیزر وجود دارد؟

متأسفانه گاهی روش‌های دیگر با لیزر اشتباه گرفته می‌شوند. این روش‌های نوری اگرچه مانند لیزر تابانده می‌شوند؛ اما لیزر نیستند. عوارضی هم ندارند و نباید نگران بود؛ اما قطعاً لیزر ویژگی‌هایی دارد که در آن موارد وجود ندارد. این ویژگی‌های متمایز است که اثربخشی لیزر را بیشتر می‌کند. برای همین بهتر است با علم و آگاهی بیشتری سراغ مؤسسات و متخصصانی بروید که نتیجه‌‌بخشی و عدم بروز مشکل در کارشان قطعیت دارد.

٥. چند جلسه لیزر برای رفع مشکلات پوستی لازم است؟

قاعدتاً این مسأله به نوع و شدت عارضه مورد نظر بستگی دارد. بافت، جنس، رنگدانه‌ها و… در هر پوست نقش تعیین‌کننده‌ای در پاسخ‌دهی فرد به انجام لیزر دارند. برای هر عارضه‌ای بسته به نوع آن و تشخیص پزشک در کنار قدرت بدنی فرد در ترمیم، عواملی هستند که تعداد جلسات بهبودبخشی را مشخص می‌کنند. نمی‌توان عنوان کرد چند جلسه قطعی برای درمان یک عارضه وجود دارد؛ اما گاهی بعضی عارضه‌ها هستند که برای‌شان حداقل جلسات مشخص می‌شود تا نشانه‌های اولیه بهبودی ظاهر شوند

منابع :

ویکی پدیا

0 نظرات

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *