عوامل عجیب چاقی که تا امروز نمیدانستید

عوامل عجیب چاقی که تا امروز نمیدانستید

گاهی عوامل عجیبی دلیل چاقی می شوند که فکرش را نمی کنید

علت افزایش وزن بی دلیل چیست؟ در این شرایط دیگر وقت آن رسیده که به یک سری مسائل در بدن خود دقت بیشتری داشته باشید. در این مقاله به عوامل چاق کننده ای اشاره می کنیم که فکرش را هم نمی کنید.

چاقی بر اثر کم خوابی
دو مسئله مهم در مورد خواب و افزایش وزن وجود دارد. اول اینکه اگر تا دیر وقت بیدار بمانید، احتمال خوردن میان وعده های آخر شب بیشتر خواهد بود و این به معنای دریافت کالری بیشتر است. مسئله دوم اتفاقاتی است که در زمان خواب در بدن شما می افتد که بر اثر کم خوابی از این اتفاقات محروم می شوید. تغییر در سطح هورمون ها گرسنگی و اشتها را افزایش می دهد و همچنین باعث می شود بعد از خوردن غذا خیلی احساس سیری نکنید.

چاقی بر اثر اضطراب

وقتی خواسته های زندگی افزایش پیدا می کند، بدن نیز به حالت دیگری تغییر وضعیت می دهد. در این شرایط کورتیزول که هورمون استرس است، ترشح می شود و باعث افزایش اشتها می شود. و البته زمانی که مضطرب هستیم بیشتر به خوردن غذاهای پرکالری تمایل داریم. این ترکیب باعث افزایش وزن می شود.

چاقی بر اثر داروهای ضد افسردگی

یکی از عوارض ناخوشایند برخی داروهای ضد افسردگی افزایش وزن است. اگر فکر می کنید داروهای ضد افسردگی شما باعث افزایش وزن تان شده در مورد تغییر در برنامه درمانی با پزشک مشورت کنید. اما هرگز سر خود داروی خود را تغییر ندهید یا مصرف آن را متوقف نکنید. بهتر است بدانید برخی افراد نیز بعد از مصرف داروهای ضد افسردگی افزایش وزن را تجربه می کنند چرا که علائم افسردگی بهبود پیدا کرده و احساس بهتری دارند و در نتیجه اشتهای آنها نیز بهبود پیدا می کند. به علاوه افسردگی نیز باعث تغییر در وزن می شود.

چاقی بر اثر مصرف داروهای استروئیدی

داروهای ضد التهاب اسروئیدی مانند پردنیزون باعث افزایش وزن می شوند. احتباس مایعات و افزایش اشتها مهم ترین علل بروز این مشکل هستند. در بدن برخی افراد نیز در زمان مصرف داروهای استروئیدی به طور موقت محل ذخیره چربی ها تغییر می کند – چربی ها بیشتر در بخش هایی مانند صورت، شکم یا پشت گردن ذخیره می شود. اگر بیشتر از یک هفته داروهای استروئیدی مصرف کرده اید، مصرف آن را به طور ناگهانی متوقف نکنید. توقف ناگهانی منجر به بروز مشکلات جدی می شود. ابتدا بهتر است با پزشک مشورت کنید.

داروهایی که باعث چاقی می شوند

داروهای بسیار دیگری باعث افزایش وزن و چاقی می شوند. این داروها عبارتند از داروهای روانپریشی (داروهایی که برای درمان اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی تجویز می شوند )، داروهای درمان میگرن، تشنج، فشار خون بالا و دیابت. با پزشک مشورت کنید تا دارویی مناسب شما برای بهبود علائم و کاهش عوارض جانبی تجویز شود.

چاقی بر اثر کم کاری تیروئید

اگر تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند، احتمالا احساس خستگی، ضعف و سرما می کنید و دچار افزایش وزن خواهید شد. اگر هورمون تیروئید به اندازه کافی در بدن شما نباشد، سوخت و ساز بدن آهسته شده و احتمال افزایش وزن بیشتر خواهد شد. حتی عملکرد تیروئید در سطح پایین نیز ممکن است باعث افزایش وزن شود. درمان کم کاری تیروئید با دارو برخی علائم افزایش وزن را معکوس می کند.

چاقی و ترک سیگار

ترک سیگار مهم ترین اقدامی است که می توانید برای حفظ سلامت خود انجام دهید. زمانی که سیگار را ترک می کنید، وزن شما کمی افزایش پیدا می کند، اما احتمالا کمتر از آنچه فکر می کنید. به طور متوسط افرادی که سیگار را ترک می کنند، کمتر از 4.5 کیلوگرم دچار افزایش می شوند. بعد از چند هفته کمتر احساس گرسنگی می کنید که این امر به کاهش وزن اضافه شده کمک می کند.

0 نظرات

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *