چرا مو در جوانی سفید می شود؟

چرا مو در جوانی سفید می شود؟

اینکه در بزرگسالی شاهد سفید شدن مو باشید خیلی نگران کننده نیست اما سفید شدن موها در جوانی می تواند دلایلی داشته باشد که معمولا از این اتفاق احساس خوبی نخواهید داشت. در این مقاله علل سفید شدن زود هنگام مو و راه هایی برای جلوگیری از آن بررسی شده است.

موهای مادر یا پدرتان زود سفید شده است

دکتر دوریس دی متخصص پوست در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب ” Forget the Facelift ” می گوید: در خانواده من همه از 20 سالگی به بعد موهایمان شروع به سفید شدن کرد، وقتی به 28 سالگی رسیدم متوجه شدم دیگر باید از رنگ مو استفاده کنم، و حالا که 50 سال دارم موهایم 100 درصد خاکستری شده. دکتر دی می گوید: تحقیقات نشان داده ژن هایی وجود دارد که خاکستری شدن موها را تسریع می کند. این یعنی می توانید پدر و مادر خود را مقصر بدانید! درست مثل ریختن یا نریختن موها، خاکستری شدن موها از طرف ژن های هر دو خانواده ( پدری و مادری) می آید.

محیطی که زندگی می کنید آلوده است

آلودگی ها و سموم می تواند باعث افزایش سرعت سفید شدن موها شود. این مواد شیمیایی رادیکال های آزاد را افزایش می دهند، تولید ملانین آسیب می بیند و سفید شدن موهای سر تسریع می شود.وقتی آسیب به سطح فولیکول های مو می رسد بیشترین تغییر ایجاد می شود که یکی از آنها همین سفید شدن مو است. در حالی که این مشکل محیطی تاثیر گذار است، دیگر دلایل مانند استرس اهمیت بیشتری دارند.

ممکن است مشکل خود ایمنی داشته باشید

بیماری خود ایمنی پوستی با نام آلوپسی آره آتا می تواند باعث افزایش تارهای سفید مو شود. افرادی که چنین وضعیتی دارند روی پوست سرشان لکه های کوچک، صاف و گردی شروع به افزایش می کند، و ممکن است کاملا موهای سر یا بدن خود را از دست بدهند. آلوپسی آره آتا به این دلیل رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش آنها می شود. وقتی مو دوباره رشد می کند رنگش سفید است. متاسفانه آمار این بیماری رو به افزایش است، اگر دچار ریزش مویی نگران کننده بودید و یا متوجه کچلی تنها در تکه هایی از مو شدید سریع به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

در معرض دود سیگار قرار دارید

چه خودتان چه کسی دیگر در خانه سیگار بکشد، دود سیگار می تواند روی رنگ موها تاثیر بگذارد. تحقیقی در سال 2013 نشان داد افرادی که سیگار می کشند 2.5 برابر بیشتر از غیر سیگاری ها در خطر سفید شدن موها قرار دارند. دلیل این اتفاق حجم فراوان رادیکال های آزاد است که با سیگار کشیدن وارد بدن می شوند. این را به عنوان یک دلیل دیگر برای ترک کردن سیگار به حساب بیاورید.

فوق العاده استرسی هستید

یکی از نمونه های بارز این نمونه از سفید شدن مو رئیس جمهور بعضی از کشورها هستند که زمان رسیدن به ریاست جمهوری موهایی کاملا سیاه دارند اما پس از چند سال به راحتی می توان متوجه شد موها به خاکستری تغییر رنگ داده اند. استرس باعث تغییر مسیر ژنتیک می شود، این یعنی اگر قرار نباشد به این زودی ها موهایتان سفید شود، استرس می تواند کاری کند موها خیلی سریعتر سفید و خاکستری شوند. مگر اینکه راهی برای کنترل استرس پیدا کنید. مواردی مانند یوگا، مدیتیشن و تمرین تمدد اعصاب را جدی بگیرید و در برنامه روزانه خود اجرایشان کنید.

سن هم دخالت دارد

شاید خودتان برای سفید شدن موها آماده نباشید، اما موها آماده اند. تولید ملانین – چیزی که به مو رنگدانه می دهد – با بالا رفتن سن کاهش می یابد. بعد از 30 سالکی برای هر دهه از زندگی خطر سفید شدن موها 20 تا 30 درصد افزایش پیدا می کند. برخی ممکن است رنگ موهایشان دوام داشته باشد و بعضی نیز زود سفید شود.

هورمون هایتان تغییر کرده

یک نگاه به عکس ده سال پیشتان می تواند این را بگوید، موهایتان دیگر همان موها نیست. به لطف هورمون ها موها در طول زمان می توانند از نظر بافت، تراکم، و رنگ تغییر کنند. این فرآیند وقتی به 30 سالگی می رسید از همیشه محسوس تر است. دکتر دی می گوید: 30 سالگی سنی است که افراد می آیند و از این مشکل گله می کنند، متخصصان همچنان تلاش می کنند بفهمند دقیقا چگونه هورمون ها ( مانند استروژن، پروژسترون، و کورتیزول ) در روند سفید شدن موها دخالت دارند. البته خانم هایی هم هستند که با وجود رسیدن به سن 50 و یائسگی هنوز یک تار موی سفید هم ندارند. سفیدی مو می تواند به خاطر حمله چندین عامل با هم اتفاق بیفتد: ژنیتک، عوامل محیطی، و تغییر هورمونی.

چطور از سفید شدن موها جلوگیری کنیم؟

1- استرس را حذف کنید

مثل همیشه استرس در کنار ریزش مو و پیری پوست در سفید شدن موها هم نقش دارد.

2- تغذیه خوب داشته باشید

یک تغذیه و برنامه غذایی سالم و سرشار از ویتامین های گروه B به خصوص B12 از سفید شدن موها جلوگیری می کند. همچنین مصرف شیر و لبنیات و تخم مرغ هم از سفید شدن موها جلوگیری می کند.

3- مخدرات را کنار بگذارید

موی سفید در بعضی شرایط نتیجه مصرف سیگار و مواد مخدر دیگر است.

4- کافئین کم مصرف کنید

مصرف زیاد چای – قهوه – ادویه و غذاهای سرخ شده در سفید شدن زود هنگام موها موثر است.

5- تا می توانید طبیعی زندگی کنید!

این در واقع مربوط به تغذیه شماست که هر چقدر از میوه و سبزیجات طبیعی بیشتر و از مواد غذایی فراوری شده کمتر استفاده کنید موهای سالم تری خواهید داشت.

6- سالمون بخورید

ماهی ها و در راس آنها سالمون در زیبایی و استحکام موها فوق العاده عمل می کنند و همینطور از سفید شدن موها جلوگیری می کنند.

7- موهایتان را با حنا آشنا کنید

جالب است که حتی در سایت های خارجی هم متخصصان سلامت و زیبایی مو تاکیید جدی در استفاده از حنا برای زیبایی و حتی جلوگیری از سفید شدن موها دارند.

8- روغن های گیاهی

موهایتان را هر چند وقت یکبار با روغن زیتون و بادام و.. ماساژ دهید تا روح جوانی و رنگ آنها حفظ شود.

0 نظرات

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *