IPL و رفع موهای زائد چیست؟

IPL و رفع موهای زائد چیست؟

ای پی ال intense pulse light یعنی سیستم‌های نور شدید پالسی. در اصل لیزر نیست بلکه فلش لامپ‌های زنون هستند که نور چند طول موجی ایجاد می‌کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روی ساختارهای مختلف پوست داشته باشد و می‌توان با گزینش فیلترهای مناسب اثر دلخواه برای اهداف مشخص را بدست آورد. دستگاه IPL لیزر نیست اما کارایی و عملکرد مشابه دارد ارزان‌تر است و سریعتر عمل می‌کند IPL عوارض و خطرات ناشی از لیزر مثل تغییر رنگ پوست به خصوص در افراد تیره و سوختگی و ….. به دنبال ندارد.

رفع موهای زائد با IPL

دستگاه IPL با پالس نوری شدید جهت حذف موهای صورت، پاها، پشت؛ به‌صورت آرام و بی‌خطر استفاده می‌شود پالس‌های نوری با تمرکز روی فولیکول موها موجب ایجاد گرما و تخریب آن‌ها بدون سوختگی و یا آسیب به پوست می‌شوند. دستگاه حذف موی IPL سریع وکاملاً بدون درد است عوارض جانبی کم است ولی می‌تواند شامل قرمزی و تورم در محل درمان باشد که به سرعت برطرف می‌شوند.

تعداد جلسات لازم برای رفع موهای زائد

روش کار تعداد جلسات لازم رفع موهای زائد بین ۴ تا ۶ جلسه متغیر است و جلسات درمان معمولاً با فواصل ۴ تا ۶ هفته یکبار انجام می‌شود. البته باید تأکید کرد که میزان پاسخ دهی هر منطقه از بدن و هر فرد بسته به تراکم و ضخامت و نوع تیپ پوستی متفاوت است و شاید برخی افراد به جلسات بیشتری نیاز داشته باشند و یا برعکس با جلسات کمتری به نتایج دلخواه برسند.

مزایای IPL

درمان دائمی موهای زائد
جوان سازی پوست
درمان کک و مک و آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب

معایب IPL

تا چند ساعت پوست ملتهب است و اگر کاربر کار را درست انجام ندهد امکان سوختگی در آن ناحیه به مدت چند وقت باقی است.

مراقبت‌های قبل از IPL

معمولاً قبل و در بین جلسات درمان نباید از روش‌هائی از قبیل بند انداختن یا کندن موها استفاده کرد و این روش‌ها را باید از حداقل دو هفته قبل از جلسه‌ی IPL درمانی متوقف کرد و موهای منطقه را صرفا باید با تیغ اصلاح کرد. بسیاری از پزشکان به منظور کاستن حس درد و سوزش حین IPL، کرم‌های بی حس کننده‌ی موضعی را به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بر ناحیه نیازمندِ درمان مالیده و پس از بی حسی موضعی اقدام به درمان می‌کنند همچنین برای کاستن آسیب حرارتی وارد آمده بر پوست منطقه معمولاً از روش‌های خنک کردن موضعی قبل از درمان با استفاده از سیستم‌های COOLING موضعی به شکل تماسی با اسپری‌های خنک کننده استفاده می‌شود.

مراقبت‌های بعد از IPL

در اغلب حالات سرخی حاصل از درمان IPL بیش از چند ساعت پایداری ندارد و مالیدن پماد زینک اکسید یا کرم‌های ترمیم کننده بعد از IPL برای از بین بردن این حالات کفایت می‌کند محافظت ناحیه‌ی تحت درمان از اشعه‌ی خورشید نیز امر مهمی است که به همین دلیل از فراورده‌های ضد آفتاب با عوامل محافظتی بالا استفاده می‌گردد.

رفع موهای زائد با لیزر

بسیاری از افراد از روش‌های قدیمی مثل اصلاح کردن، موم انداختن، یا بند انداختن جهت رفع موهای زائد خود برای اهداف زیبایی استفاده می‌کنند. در حقیقت افراد به دنبال ایجاد ظاهر بهتر برای خود و نیز ایجاد احساس مناسب‌تر هستند. لیزر موهای زائد پوست تیره نیز از نظر ماهیت تفاوتی با این شرایط ندارد، اما به‌جای دردناک بودن و ایجاد نتایج موقت، می‌تواند نتایج دائمی و مناسب در ارتباط با رفع موهای زاید برای افراد متقاضی به همراه داشته باشد.

مزایای لیزر درمانی در مقایسه با سایر روش‌های حذف موهای زائد چیست؟

برخلاف اصلاح کردن، موم انداختن، استفاده از مواد شیمیایی و بند انداختن، رفع موهای زائد با لیزر می‌تواند تأخیر بلندمدت در رشد موهای زائد و کاهش آن‌ها برای بیمار به همراه داشته باشد. در حقیقت لیزر موهای زائد سریع و مؤثر است. درحالی‌که استفاده از روش‌هایی مثل الکترولیز می‌تواند در هر بار یک موی خاص را درمان کند، امکان استفاده از لیزر برای پوشش سریع نواحی بزرگ بدن وجود دارد.

احساس بیمار در هنگام لیزر موهای زائد چگونه است؟

لیزر موی زائد معمولاً یک روش درمانی بسیار راحت است. در حقیقت احساس بیماران در هنگام استفاده از این روش درمانی چیزی شبیه به بند انداختن بوده است. درصورتی‌که حساسیت پوست شما بیش‌ازحد است، می‌توان برای این درمان از ژل‌های بی‌حسی استفاده کرد. به‌هرحال توجه داشته باشید که این سیستم یکی از معدود روش‌های مورداستفاده برای رفع موهای زائد بدن است که نیازمند استفاده از ژل‌های بی‌حسی قبل از شروع درمان نیست.

مدت زمان معمول درمان با استفاده از این روش چقدر است؟

با توجه به ناحیه درمان شده، لیزر موهای زائد می‌تواند فقط به چند دقیقه تا یک ساعت زمان نیاز داشته باشد. در این حالت نواحی خاص بدن که بیشتر از همه با استفاده از این روش تحت درمان قرار می‌گیرند (خط بیکینی، بالای لب، چانه، زیر بغل) معمولاً به کمتر از ۲۰ دقیقه زمان برای درمان نیاز دارند.

امکان بازگشت فوری به فعالیت‌های عادی و شغلی پس از درمان وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید بلافاصله پس از درمان فعالیت‌های عادی و شغلی خود را شروع کنید. پس از لیزر موهای زائد، ناحیه درمان شده ممکن است احساسی شبیه به آفتاب‌سوختگی خفیف برای ۲۴ ساعت یا بیشتر داشته باشد. همچنین در این حالت کمی قرمزی و ورم در اطراف پیازهای مو مشاهده می‌شود و این شرایط نشانه‌ای از واکنش مناسب ناحیه موردنظر به روش درمانی می‌باشد. هرچند در این زمان لازم است از مصرف کرم‌های خاص همچون کرم‌های حاوی اسید گلیکولیک یا رتینوئیدها یا سایر موارد مانند آن اجتناب شود، استفاده از لوازم آرایشی به فاصله کوتاه پس از درمان بر روی ناحیه درمان شده بلامانع خواهد بود.

0 نظرات

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *