توصیه های غذایی برای جلوگیری از ریزش مو

توصیه های غذایی برای جلوگیری از ریزش مو


اگر می خواهید از ریزش مو جلوگیری کنید باید بدانید که تغذیه نقش بسایر مهمی در پیشگیری از این مشکل دارد، ویتامین های ضروری مثل آهن، روی، کلسیم، B و … برای درمان ریزش مو بسیار حیاتی و لازم است.

قبل از اینکه درباره رژیم پیشگیری از ریزش مو بگوییم مهم است بدانیم که ریزش مو چیست؟ هر فرد نرمال در طی روز حدود 50-100 مو را از دست می دهد که عمدتاً دوباره رشد می کند. هر تار موی طبیعی دوره ای سه تا شش ساله دارد. ریزش مو به حالتی اطلاق می شود که موها بعد از ریزش دوباره رشد نکنند یا به سرعتی غیرطبیعی بریزند. مثلاً بیشتر از هزار مو در روز ریزش کند. ریزش مو یا آلوپسی در تمام دنیا و در هر دو جنس مشاهده می شود. علت ریزش مو می تواند به عوامل متعددی مربوط باشد مثلاً مصرف برخی داروها، شیمی درمانی، ژنتیک، کاهش وزن سریع، استرس حاد، شوره سر، عدم تعادل هورمونی، حاملگی، تولد نوزاد، یائسگی، گردش خون ضعیف در پوست سر و … . در این مقاله توصیه هایی به شما ارائه می شود تا بتوانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

از گوگرد که مینرالی زیبا کننده است غافل نشوید

گوگرد در تمامی سلول های بدن وجود دارد اما در پوست، مو و ناخن به مقادیر فراوانی یافت می شود. گوگرد به مینرال زیبایی طبیعی معروف است؛ زیرا التهاب پوست را کاهش می دهد، جریان خون را تقویت می کند و باعث رشد موها می شود. اولین علامت کمبود گوگرد به صورت ریزش مو، خشکی پوست و شکننده شدن موها و ناخن ها تظاهر می یابد. گوگرد به فراوانی در تمام محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ شیر، حبوبات و نیز سیر، کلم، پیاز، شلغم، کلم پیچ، کاهو، کلم بروکسل و بعضی از انواع آجیل وجود دارد.

سیلیس رژیم خود را چک کنید

در انسان سیلیس برای رشد استخوانی و رشد موها بسیار لازم است. سیلیس کافی در رژیم غذایی رشد موها را تقویت و از طاسی پیشگیری می کند. سیلیس در مواد غذایی بسیاری وجود دارد مانند توت فرنگی، فلفل قرمز، فلفل سبز، خیار، جوانه لوبیا، ارزن، جو، گندم، برنج، سیب زمینی، مارچوبه و … . فرآیند تولید محصولات غذایی به مقدار زیادی باعث کاهش میزان سیلیس می شود. در نتیجه توصیه می شود محصولات ارگانیک و غیرفرآیند شده استفاده کنید.

غذاهای سرشار از روی، مس و آهن مصرف کنید

بدن ما به مقادیر کمی مس نیاز دارد، اما همان مقدار کم هم برای بدن ضروری است. مس کافی در رژیم غذایی از ریزش مو جلوگیری می کند و باعث ضخامت قطر موها، پیشگیری از سفید شدن و تشدید رنگ طبیعی موها می شود. روی برای تولید سلول های جدید در پوست سر لازم است. مصرف روی و مس باید در تعادل باشد و مصرف فراوان روی از طریق مکمل روی باعث کاهش جذب مس و مصرف فراوان مس باعث مسمومیت می شود. دانه های کنجد سیاه و سفید که دارای روی و مس فراوانی است، در بسیاری از کشورهای آسیایی برای درمان ریزش مو استفاده می شود

آهن اکسیژن را به موها می رساند. ذخایر خالی شده آهن در زنان یائسه یکی از دلایل اصلی ریزش مو در این گروه از افراد می باشد. زنانی که دوران قاعدگی شدیدی دارند، زنان حامله، گیاهخواران و ورزشکاران دو مسافت طولانی در معرض کم خونی فقر آهن و ریزش مو هستند. برای پیشگیری از کمبود آهن از میوه های خشک، تخم مرغ، جگر، گوشت لخم، مرغ، ماهی سالمون، غلات کامل و… استفاده نمایید.

مواد غذایی پروتئینی بخورید

مو از 90 درصد پروتئین تشکیل شده است و رژیم غذایی که از مقدار بسیار کمی پروتئین تشکیل شده باشد باعث ریزش مو می شود. پروتئین در بسیاری از مواد غذایی بالأخص محصولات حیوانی وجود دارد. یک رژیم معمول و متداول مقادیر مناسبی از پروتئین را تأمین می کند و نیازی به پیروی از رژیم پرپروتئین برای این منظور نیست زیرا مشکلاتی دیگری را به همراه دارد.

مواد غذایی سرشار از ویتامین C را مصرف کنید

ویتامین C برای سنتز کلاژن لازم می باشد و از فولیکول های مو و رگ های خونی در پوست سر محافظت می کند. ویتامین C همچنین جذب آهن را افزایش می دهد. مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E نیز به همراه ویتامین C توصیه می شود؛ زیرا ویتامین E باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شود و مصرف همزمان مواد غذایی سرشار از ویتامین E و C باعث هم افزایی و افزایش اثربخشی آن ها می شود. برای این منظور می توانید از ترکیب مرکبات تازه مانند لیموترش تازه یا نارنج تازه و روغن زیتون یا روغن کنجد بر روی سالادهای خود استفاده نمایید.

مواد غذایی سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن فراموش نشود

ویتامین A باعث رشد سلول ها و بافت های سالم در پوست سر می شود. بتاکاروتن نقش آنتی اکسیدانی دارد و پیش ساز ویتامین آ نیز می باشد؛ و در سبزیجات و میوه های سبز، نارنجی و زردرنگ مانند اسفناج، بروکلی، هویج، سیب زمینی شیرین، انبه، ملون، خربزه، زردآلو، کدوحلوایی و … وجود دارد

ویتامین های گروه B برای موها بسیار ضروری هستند

اگر دوست دارید موهایی بلند سالم و زیبا داشته باشید مطمئن شوید که به مقدار کافی ویتامین B مصرف می کنید. از ویتامین های گروه ب، B6 پیریدوکسین، B12 ریبوفلاوین، B9 فولات، B7 بیوتین، B5 پانتوتنیک اسید، B3 نیاسین و … برای مو بسیار اهمیت دارند. پانتوتنیک اسید و بیوتین ریزش مو را کند می کنند و از سفید شدن موها پیشگیری می نمایند. پیریدوکسین باعث ساخته شدن ملانین که رنگدانه مو است، می شود. پیریدوکسین جذب روی را هم تسهیل می کند. پیریدوکسین به همراه فولات و ریبوفلاوین برای ساخته شدن هموگلوبین لازم هستند. هموگلوبین اکسیژن را از شش ها به تمام بافت های بدن از جمله موها می رساند.چند ماده غذایی مفید و اثر بخش در رابطه با سلامت و رشد موهااسفناج

اسفناج سرشار از آهن، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، اسیدفولیک و … است. که همگی کمک می کنند تا موها درخشان شوند و ریزش مو متوقف گردد. اسفناج دارای لایه ای چربی روی برگ های خود است که به عنوان یک نرم کننده طبیعی برای موها عمل می کند.

ماست یونانی

ماست یونانی دو برابر ماست معمولی پروتئین و مقدار کمتری کربوهیدرات دارد. این نوع ماست که حالت خامه ای دارد، کلسیم بیشتری را نیز دارا می باشد. انواع ماست ها بالاخص این نوع ماست سرشار از ویتامین ب5 (پانتوتنیک اسید) است که جریان خون را در پوست جمجمه افزایش داده و باعث رشد موها می شود.

ماهی سالمون

اسیدهای چرب امگا 3 باعث پرپشت شدن موها و براق شدن آن ها می شود. مواد غذایی سرشار از امگا 3 عبارتند از: ماهی آب های سرد مانند سالمون، ساردین، ماکرل و … . مصرف این ماهی ها به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 که بدن انسان قادر به ساخت آن ها نیست، به صورت دو بار در هفته توصیه می شود. از عوامل دیگر دخیل در ریزش مو مقاومت به انسولین می باشد. که ماهی سالمون به دلیل دارا بودن مواد مغذی چون منیزیم، آهن، ویتامین D و … از مقاومت به انسولین می کاهد در نتیجه مقاومت سلول ها به انسولین کاهش می یابد و از ابتلا به دیابت نیز پیشگیری می شود.

جو و جو دوسر

جو بارلی که این روزها به صورت نان های جو رژیمی ارائه می شود، دارای ویتامین E می باشد. ویتامین E آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند از بدن در برابر آسیب های ناشی از اشعه فرابنفش بر روی پوست و مو محافظت نماید. در مطالعه ای که به مدت 8 ماه بر روی افراد دارای ریزش مو صورت گرفت به 38 نفر مکمل ویتامین E و به سایرین دارونما داده شد. رشد موها در گروهی که مکمل ویتامین E دریافت کرده بودند، 34 درصد بیشتر از سایر افراد بود.

جو دوسر، که بیشتر به صورت بلغور جو دوسر وجود دارد نیز به علت دارا بودن آهن، فیبر، روی، امگا 3 و … باعث تحریک رشد موها، ضخیم و سالم شدن آن ها می شود.

تخم مرغ

یکی از مهمترین ریز مغذی های موثر بر رشد و استحکام موها ویتامین B7 (بیوتین) است. و بهترین منبع این ویتامین تخم مرغ می باشد. علاوه بر تخم مرغ بیوتین در بادام، آووکادو، سالمون و … نیز وجود دارد. تخم مرغ همچنین به دلیل دارا بودن پروتئین و آهن برای موها بسیار مناسب است.

قارچ شیتاکه

قارچ شیتاکه به علت دارا بودن مقادیر فراوانی مس به موها کمک می کند تا رنگ طبیعی خود را حفظ کنند. البته سایر انواع قارچ ها و کنجد هم سرشار از مس می باشند و برای این منظور مناسب هستند.

جگر

کمبود آهن بالاخص در خانم ها، منجر به ریزش مو می شود. آهن در سبزیجات برگ سبز، دانه های سویا، حبوبات، غلات و ماکارونی غنی شده با آهن و … وجود دارد. از منابع حیوانی آهن هم گوشت ارگان ها مانند جگر، دل، قلوه، ماهیچه و گوشت لخم گوسفند و گوساله، مرغ، ماهی و … را می توان نام برد.

مغزها و دانه های روغنی

دو ماده شیمیایی به نام های توکوترینول (از خانواده ویتامین E) و بتاسیسترول برای مو ضروری هستند. به رشد موها کمک می کنند و باعث جایگزینی سریع تر موهای از دست رفته با موهای جدید می شوند. بتاسیسترول در پسته به فراوانی یافت می شود. و برای این منظور بسیار مناسب است. گردو، فندق و بادام نیز به دلیل دارا بودن الاستین، برای رشد موها لازم هستند و از شکننده شدن موها جلوگیری می کند.

سیب زمینی شیرین و انبه

از مهمترین مواد مغذی برای رشد و شادابی موها، بتاکاروتن است. بتاکاروتن ساخته شدن لایه چربی روی پوست سر که سبوم نام دارد را تحریک می کند. در نتیجه از شوره سر، خشکی موها و ریزش آن ها پیشگیری می نماید. مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن اغلب به رنگ زرد و نارنجی هستند و عبارتند از: هویج، کدوحلوایی، گرمک، انبه، سیب زمینی شیرین و… .

سایر موارد

از دیگر گزینه های مناسب برای پیشگیری از ریزش مو می توان به دمنوش دارچین، حبوبات (عدس، نخود، لوبیا و …)، غلات سبوس دار، دانه های روغنی (تخمه کدو، تخمه هندوانه، شاهدانه و …) اشاره کرد.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *