مسکن های طبیعی را بشناسید

برخی از اقلام خوراکی و میوه ها و سبزیجات حاوی خواص ضد التهابی و ضد درد و در واقع مسکن هستند.

ماهی: ماهی های روغنی بعلاوه دانه کدو تنبل، روغن زیتون، روغن کانولا و … حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که یک عامل ضد التهابی قوی است. این اسیدهای چرب به طور چشمگیری التهاب روده، گرفتگی عضله و درد معده را برطرف می کند و در برخی موارد مانند داروها درد را تسکین می بخشد. اسیدهای چرب امگا ۳ عملکرد سیستم گوارشی را نیز بهبود می بخشد.

زنجبیل: ماده ضد درد موجود در زنجبيل درد عضله، مفصل، سفت شدن و ورم عضله را در عرض۲ ماه تا ۶۳ درصد کاهش مي دهد. مصرف روزي حداقل يک قاشق مرباخوري خشک يا ۲ قاشق مرباخوري زنجبيل تازه براي افراد مبتلا به درد عضله توصيه مي شود.

جوی دو سر: آندومتريوزيس هنگامي رخ مي دهد که جداره هاي ريز رحم کنده مي شود و خارج از رحم رشد مي کند. به گفته محققان، اين سلول هاي مهاجر دوران قاعدگي را در برخي زنان به دوران زجرآوري تبديل مي کند و به حدي التهاب ايجاد مي کند که فرد درد بسيار شديد دارد. رژيم غذايي غني از جو دو سر طي ۶ ماه اين درد را تا ۶۰ درصد کاهش مي دهد. با خوردن روزي يک پيمانه جو دو سر مي توان از اين درد رهايي پيدا کرد.

زردچوبه: نتايج بررسي ها نشان مي دهد، زردچوبه نسبت به آسپرين يا ايبوپروفن در تسکين درد ۳ برابر موثرتر است. زردچوبه ۵۰ درصد از درد بيماران آرتريت را کاهش مي دهد. کورکومين، ماده فعال موجود در اين ادويه، آنزيم توليدکننده هورمون هاي دردزا را متوقف مي کند. کافي است روزي يک چهارم قاشق مرباخوري از اين ادويه مصرف کنيد.

روغن زیتون: محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان داده اند که یک ماده شیمیایی در روغن زیتون به نام اولئوکانتال منجر به مهار آنزیم التهابی شده و درست مانند ایبوپروفن عمل می کند. این ماده همچنین خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر را نیز کاهش می دهد.

آناناس: بروملین، آنزیم موجود در این میوه گرمسیری منجر به کاهش میزان التهاب شده و دردهای ناشی از استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد. مصرف این میوه تورم ناشی از سندرم تونل مچ دست را نیز در بیماران مبتلا کاهش می دهد.

سیب: جای تعجب نیست که پزشکان توصیه به مصرف روزانه یک عدد سیب می کنند چون حاوی آنتی اکسیدانی به نام کورستین است که خاصیت ضد التهابی دارد.

آجیل و دانه ها: غذاهای سرشار از تریپتوفان، اسید آمینه ایی که ممکن است منجر به کاهش درد شود، عبارتند از فندق، دانه کنجد، تخمه آفتابگردان، محصولات لبنی، سویا، غذاهای دریایی، غلات سبوس دار، برنج، لوبیا و عدس.

اسفناج: سبزیجات با برگ تیره مانند کلم، چغندر و اسفناج، حاوی کاروتنوئیدها و رنگدانه های گیاهی برای کاهش میزان التهاب و درد ناشی از آن هستند.

شکلات تیره: شکلات تیره نیز حاوی مواد شیمیایی برای کمک به مبارزه با التهاب است. مطالعات محققان ایتالیایی نشان می ‌دهد که مصرف شکلات تیره می تواند در کاهش التهاباتی که به بیماری‌ های قلبی عروقی منجر می‌ شود موثر باشد.

برنج قهوه ای: این نوع برنج به همراه دیگر غلات کامل برای مبارزه با درد ناشی از سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند. غلات سبوس دار منبع خوبی از منیزیم است که به نظر می رسد منجر به کاهش دفعات میگرن، کمک به آرامش اعصاب، بهبود وضعیت عروق خونی و عضلات می شوند. مصرف منظم برنج قهوه ای از افزایش وزن که خود عامل بروز التهاب است، پیشگیری می کند.

چای سبز، سیاه و سفید: سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئید است که منجر به کاهش خسارت سلولی در مبتلایان به آرتریت می شود.

کلم بروکلی: این سبزی حاوی گلوتاتیون است؛ یک آنتی اکسیدان که منجر به محافظت در برابر آرتریت می شود. دیگر سبزیجات حاوی گلوتاتیون عبارتند از: مارچوبه، کلم، گل کلم، سیب زمینی، گوجه فرنگی، آووکادو، گریپ فروت، پرتقال، هلو، هندوانه.