مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن

مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن


به طور کلی مواد غذایی مفید برای ناخن مربوط به مواد غذایی حاوی پروتئین – ویتامین های گروه B – زینک و اهن هستند و برخی از این مواد غذایی شامل غذاهای خوب و مغذی مانند برنج قهوه ای، آجیل،غلات کامل، سویا ، شیر بدون چربی، تن ماهی، میوه و سبزیجات تازه که برای ناخن بسیار خوب هستند.

1- پروتئین

ناخن ها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته می شوند و اگر در رژیم غذایی روزانه افراد پروتئین کم باشد، ناخن ها شکننده و نازک شده و سرعت رشد ناخن ها کم می شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب سبب بروز خطوط سفید رنگی روی ناخن می شود.

2- ویتامین های C و B:

وجود ویتامین C در بدن موجب افزایش جذب آهن از مواد غذایی می شود. به منظور افزایش دادن اثرات مفید ویتامین C در بدن، می توانید مواد غذایی حاوی ویتامین C را با مواد غذایی حاوی ویتامین E مصرف کنید، زیرا ویتامین E نیز یکی دیگر از ویتامین هایی است که در سالم بودن و رشد ناخن ها موثر است. ویتامین E سبب بهتر شدن جریان خون شده و در نتیجه عمل اکسیژن رسانی به ناخن بهتر انجام می شود و ناخن ها مستحکم تر باشند.

ویتامین های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن ها موثر است و کمبود ویتامین B12 می تواند سبب تغییر شکل آنها شود. از طرفی تغییر شکل نوک ناخن ها می تواند در اثر کمبود یک یا گروهی از ویتامین های B باشد.

3- مواد غذایی حاوی زینک:

روی یکی از عناصر مهم در تشکیل ناخن و سلامت آن می باشد. عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت های بدن ضروری است.بنابراین کمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن ها تأثیر می گذارد. عنصر روی که برای جذب بهتر به ویتامین B6 نیاز دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می باشد.

4- مواد غذایی حاوی آهن :

کمبود آهن در بدن می تواند سبب خشکی و شکننده شدن ناخن و همچنین تغییر شکل و بد فُرم شدن آن گردد. برای جلوگیری از کمبود آهن می توان غذاهای سرشار از آهن مانند: انواع میوه های خشک شده، زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه ها را مصرف نمود.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *