آیاعلائم خالهای بدخیم را می دانید؟!

آیاعلائم خالهای بدخیم را می دانید؟!

خال های پوستی دیسپلاستیك(پیش بدخیم)ضایعات پوستی هستند كه اغلب رشد آنها در كودكی آغاز شده (گاهی مادرزادی هستند) و تا اوایل بزرگسالی معمولاً برروی پوست ظاهر شده اند.

شایع ترین انواع خال عبارتند از كك ومك و خال معمولی . خال های دیسپلاستیك نوعی خال پوستی هستند كه ممكن است حتی پس از ۳۵ سالگی ظاهر شوند. اعتقاد بر این است كه این خال های دیگر زمینه ساز ملانوم (نوعی سرطانی پوستی خطرناك ) هستند.

اصطلاح «نشانگان خال های دیسپلاستیك » به حالتی اطلاق می شود كه خال های دیسپلاستیك متعدد و ملانوم حداقل در دو نفر از اعضای درجه اول خانواده وجود داشته باشد.
علایم شایع
ضایعاتی با خصوصیات زیر:
– لبه های ضایعه نامنظم و ناواضح است .
– دارای قسمت های هم مسطح و هم برجسته می باشد.
– قطر ۱۵-۵ میلی متر (بزرگتر از خال های معمولی )
– رنگ ضایعه از خرمایی تا قهوه ای تیره در یك زمینه صورتی رنگ متغیر است .
این ضایعات در هر جایی از بدن ممكن است ظاهر گردند ولی بیشتر در ناحیه پشت ، قفسه سینه ، باسن ، پستان و سر بروز می كنند. این ضایعات هم برروی پوست نواحی در معرض آفتاب و هم در نواحی پوشیده از آفتاب ممكن است ظاهر گردند.
افراد دارای خال های دیسپلاستیك ممكن است تا حدود صدخال پوستی داشته باشند (بیشتر افراد معمولی حداكثر ۲۰-۱۵ خال معمولی دارند)

علل
این عارضه ممكن است ارثی بوده و یا بدون سابقه خانوادگی بروز كند. آسیب ناشی از آفتاب ممكن است نقشی در الگوی توزیع خال های پوستی داشته باشد ولی شرط لازم برای تشكیل آنها نیست . همچنان كه در نواحی تقریباً همواره پوشیده از آفتاب نظیر باسن و پستان نیز این ضایعات بروز می كنند.

عوامل افزایش دهنده خطر
سابقه خانوادگی خال های دیسپلاستیك ، ملانوم ، یا سایر سرطان های پوستی
افراد دارای نژاد اروپای شمالی با موهای روشن و كك ومك پوستی

پیشگیری
استفاده معمول از تركیبات ضدآفتاب از تركیبات با قدرت ضدآفتابی (SPF) ۱۵ یا بالاتر كه قادر به محافظت پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش A و B هستند (بیشتر تركیبات ضدآفتاب تنها در برابر اشعه ماوراءبنفش B اثر محافظتی دارند) استفاده كنید.
در صورت وجود سابقه خانوادگی خال های دیسپلاستیك یا سرطان پوست معاینه فیزیكی منظم توسط پزشك برای شناسایی هرگونه ضایعه جدید یا شناسایی تغییر در ضایعات موجود توصیه می گردد. برای افراد در معرض خطر زیاد تناوب این معاینات ممكن است هر سه ماه یكبار باشد. همچنین معاینه معمول پوست توسط خود بیماران برای تشخیص هرگونه تغییر در ضایعات موجود توصیه می شود. برای نواحی از پوست كه مشاهده آن برای خود فرد مشكل است می توان از یكی از اعضای خانواده كمك گرفت .

عواقب مورد انتظار
در صورت تشخیص و درمان زودرس ، سرانجام این بیماری مطلوب است .

عوارض احتمالی
ملانوم (نوعی سرطان پوست احتمالاً كشنده )

درمان

اصولی كلی:
برای تشخیص ، معاینه فیزیكی و نمونه برداری پوستی از ضایعات مشكوك انجام می شود.
درمان ممكن است شامل برداشت ضایعات مشكوك (كه دچار تغییر واضح شده اند) یا برداشت همه ضایعات (حتی ضایعاتی كه ظاهراً تغییری نكرده اند) باشد.
عكس رنگی ممكن است از ضایعات گرفته شود تا پزشك در ویزیت های بعدی با مقایسه ضایعات با عكس قبلی بتواند هرگونه تغییر را شناسایی كند.

داروها
هیچ دارویی برای این اختلال لازم نیست .

فعالیت
خود را مقید سازید برای هر بار تماس با آفتاب از تركیبات ضدآفتاب و لباس های محافظ استفاده كنید. در صورت امكان از قرار گرفتن در معرض آفتاب بین ساعت های ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر اجتناب كنید.

رژیم غذایی
رژیم خاصی نیاز نیست .

در این شرایط به پزشك خود مراجعه نمایید
– اگر شما یا یكی از اعضای خانواده تان دارای ضایعات پوستی (خال ) كه ظاهر آن دچار تغییر شده است ، باشید.
– بروز ضایعات جدید پس از درمان

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *