درمان اسکار آکنه

درمان اسکار آکنه

اسکار آکنه تورفتگی های که ناشی ازجوشهای عمیقی است که دربعضی موارد این چالها سطحی و دربعضی موارد عمقی میباشد. هرچه اسکارها سطحی تر باشد پر کردن و صاف کردن آن آسان تر و سریعتر وهرچه اسکارها عمیق تر باشند صاف تر کردن آنها دشوارتر و نیاز به زمان بیشتری دارد.
اسكار آكنه موقعی ایجاد می‌شود كه پوست قادر به ترمیم زخم‌های ایجاد شده متعاقب آكنه نیست. التهاب همراه با ضایعات آكنه باعث آسیب بافتی و تورفتگی پوست در موضع می‌گردد و به صورت اسكار ظاهر می‌شوند. این اسكارها در انواع مختلف ظاهر می‌شوند ممكن است به صورت اسكارهای عمیق كه شایع‌ترین شكل اسكار بوده، اسكارهایی كم عمق با محدوده نامشخص و یا حتی به صورت اسكارهای برآمده و یا كلوئید ظاهر شود.هنوز مشخص نیست كه چرا میزان ایجاد اسكار در افراد مختلف متفاوت است هرچند به نظر می‌رسد كه اساس ژنتیكی داشته اشد ولی عامل اصلی آن هنوز مشخص نست. هرچند قانون مشخصی برای ایجاد اسكار بعد از ایجاد جوش‌های آكنه وجود ندارد ولی به نظر می‌رسد كه كیست‌های بزرگ اغلب منجر به ایجاد اسكار شده و لازم است كه چرك تخلیه شده و برای بیمار استروئید تزریق شود.
جهت درمان اسکارآکنه قبلا به این شکل بود که بایداول جوش فعال را متوقف می کردند و وقتی مطمئن بودند که بیمار، حداقل جوش عمیق نزند و بعد اقدامات لازم جهت صافترکردن فرو رفتگی ها را شروع می کردند ولی با پیشرفت دستگاه های لیزر امروزه میتوانیم همزمان با بهبود آکنه فعال فرورفتگی های آن را هم صاف کرد.

درمان اسکار آکنه

بعد از درمان جوش اسكار حداقل دو روش برای ترمیم محل اسكار وجود دارد. در روش اول از نور لیزر برای ترمیم محل اسكار استفاده می‌شود. لیزهای به كار رفته در این روش اغلب لیزر CO2 و یا Erbium استفاده می‌شود. بعد از انجام لیزر درمانی بیمار یك آماس در پوست خود تجربه كرده و متعاقب آن در طی ۳ تا ۴ ماه ممكن است كه محل اسكار ترمیم شود. در روش دوم از پیوند سلول‌های فیبروبلاست استفاده می‌شود. از آنجایی كه سلول‌های فیبروبلاست اصلی‌ترین سلول در ترمیم زخم‌ها و اسكارهای پوستی هستند تزریق آنها می‌تواند برای بیماران درمان كننده باشد. در این روش ابتدا یك بیوپسی از پوست بیمار تهیه شده و سپس سلول‌های فیبروبلاستی آن كشت شده و بعد از تكثیر آنها به تعداد ۲۰ تا ۳۰ میلیون در نواحی اسكار به صورت زیرپوستی تزریق می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد كه این روش به خصوص در بیمارانی كه به روش لیزر درمانی پاسخ نمی‌دهند می‌تواند موثر باشد.

– پيلينگ نقطه ای:

استفاده از محلولهاي پيلينگ قوي از جمله تري كلرواستيك ( TCA) در فرورفتگي ها طی چندین جلسه به تدریج باعث رشد بافت از عمق ضایعه شده و تدریجاً هم سطح پوست طبیعی میشود.

– ميكرودرم ابريژن:

فرم سطحي تر درم ابريژن است که از طریق پاشیدن پودر با سرعت زیاد عمل میکند. این روش جدید ترین روش ترمیم اسکار است. دراین روش به کمک دستگاه میکرودرمابرژن لایه های سطحی پوست برداشته ميشود بطوريكه پوست زخم نشود و هرچه اسکارها عمیق تر باشند به تکرار بیشتری نیاز دارد. تکرار آن میتواند هر 2 یا3 هفته یکبار باشد. ولی این روش جهت اسکارهای بسیار عمیق توصیه نمی شود، زيرا نتيجه مطلوبى هحاصل نميشو د. دراین روش جوش فعال و تیرگی محل جوش ها نیز بهبود می یابد، همچنین منافذ باز بسته تر شده و همزمان اسکارها سطحی تر می شوندو پوست صافتر بنظر ميرسد. این روش یک کار فیزیکی بوده و اگر درست انجام شود، تقريبا هیچ عارضه ای ندارد وفرد میتواند بلافاصله به محل کار خودبرگردد.

– تزريق پركننده ها (تزریق چربی):

از جمله پركننده ها (filler) میتوان از كلاژن و هيالورونيك اسيد نام برد.اين روش غالباً براي اسكارهاي تو رفته ای که به “چال” معروفند موثر نیست. با توجه به تنوع پركننده ها موجود در بازار انتخاب نوع پركننده ها مخصوصاً اینکه دارای تاییدیه FDA باشد بسیار اهمیت دارد. پركننده های هیالورونیک اسید بسته به نوع آن معمولا ۶ ماه تا ۲ سال دوام دارند. در بعضی اسکارهای عمقی که تورفتگی زیاد است مىتوان با استفاده از چربی که از خود فرد گرفته می شود ودر درون اسکار ها تزریق می گردد ظاهر اسکار را پروصاف تر نمود .همچنين پزشك مى تواند روى ناحيه اسكارها را نيز ليزر كند و يا در صورت امكان پى آر پى با غلظت مناسب پلاكت حدا اقل سه برابر نرمال در ناحيه أسكار تزريق كند و نتائج خوبى در يك جلسه بدست آورد.

-درمان با ليز :

در حال حاضر بيشترين ليزر مورد استفاده ليزر Co2 و ليزر Er:YAG مي باشد .اخیراً لیزرهای فرکشنال جایگاه ویژه ای در درمان اسکارآکنه پیداکرده اند.

– لیرزCO2:

جهت انجام اين نوع ليزر بهتر است جوش فعال قبلا درمان شده باشد و فرد تقریبا هیچ جوش فعال و التهابی روی صورت نداشته باشد. دراین روش بیحسی موضعی نياز است. این نوع از ليزر به مهارت و تجربه زیاد پزشک نیاز دارد. بیمار پانسمان میشود که تا 10 روز ادامه دارد و پس از آن پوست صاف تر و صورتی رنگی ایجاد می شود که این قرمزی پوست می تواند از 1 تا چند ماه ( 3-2 ) دامه یابد و پس از آن کاملا از بین می رود وپوست یکدست وهم رنگ می شود که حتما باید دراین روش پس ازبهبودی زخم ها از ضد آفتاب استفاده شود تا محل زخم ولیزر شده تیره نشود. این روش در دستان ماهر طی یک جلسه حدود%60تا80% بهبودی (صاف شدن فرورفتگی) دارد، كه البته باز در فرورفتگيهاى سطحى و متوسط نتايج خيلى بهتر است و در اسكارهاى عميق درصد بهبودى كمتر است.

-آراف فرکشنال :

این روش چند سالی است که به بازار وارد شده است.سوزنهای ظریف وارد پوست میشوند و با تبادل اشعه آر اف باعث ساخت کلاژٰن و پرشدن اسکار های آکنه میشود. مهمترین حسن این روش علاوه بر اثر فوق العاده این است که بعد از هر جلسه فقط حدود ۲۴-۴۸ ساعت صورت فرد قرمز است.

– لیزر فرکشنال CO2:

جدیداً دستگاه لیزر فرکشنال CO2بدلیل اینکه شرایط نسبتا دشوار لیزر CO2قبلی را ندارد و فرد لیزر شده میتواند بعد از لیزر به کارهای روزمره خود ادامه دهد از محبوبیت خاصی بهره مند شده است. در این روش بدون نیاز به تزریق ماده بی حسی منطقه مورد نظر لیزر می شود و لی پوست دچار زخم یا ترشح نمیشود و در نتیجه نیاز به پانسمان ندارد .قرمزی مختصری به مدت 5 تا 6 روزایجاد می شود که پس از آن هیچ گونه آثاری از لیزر باقی نمی ماند. این لیزر عوارض احتمالی لیزرCO2را نداردو pipایجاد نمیکند. این روش درمانی نیاز به تکرار ماهیانه دارد و بسته به عمق اسکار (فرورفتگی) بین 3 تا 6 جلسه نیاز است. جهت کسب نتایج بهتر افرادی که اسکارهای سطحی دارند کاندیدای مناسب تری برای این لیزر هستند وافراد با اسکارهای عمیق بهتر است از لیزر CO2معمولی ویا روشهای ترکیبی استفاده کنند.

-جراحي پوست:

بعضي از اسكارهاي فرورفته را میتوان با كمك وسیله ای به نام پانچ برداشت. در این روش عملاً اسكار فرورفته برداشته شده و حفره ايجاد شده با كمك بخيه ترميم مي شود.

– ساب سیژن (Subcision) :

در این روش با استفاده از سوزن خاص اتصالات زیر اسکار که موجب پایین کشیده شدن اسکار میشود بریده میشود و باعث میشود که سطح تورفته اسكار ترميم شده و هم سطح پوست گردد. این روش را میتوانند توام با ليزر فركشنال نيز انجام دهند و نتايج بهتر بدست آورند.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *