نور درمانی برای پوست

نور درمانی برای پوست

روش نور درمانی باعث تحریک سلول های پوست شده و عمل بازسازی پوست را انجام می دهد،این روش برای برطرف کردن لک،آکنه و جوان سازی پوست کاربرد موثری دارد.ماسک های نور زا از طریق چشم هدف قرار میگیرند و به مرور زمان باعث رفع اختلال و بیماری ها می شود،در نتیجه پوستی شاداب و جوان از طریق این روش نور درمانی خوهید داشت.

کدام طیف نوری ماسک برای زیبایی پوست صورت شما لازم است؟

مزایای ماسک با طیف نور قرمز برای پوست صورت شما:

از این نور برای تحریک فرایند کلاژن سازی پوست صورت شما استفاده می‌شود که باعث‌ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در شروع اولین جلسه نوردمانی است.

این فرایند کلاژن سازی برای جوان‌سازی پوست، رفع چروک ریز و جمع‌کردن منافذ به‌وسیله ماسک نوری قرمز برای شما ایجاد می‌شود.

مزایای طیف نور آبی برای پوست صورت شما:

باکتری‌های موجود در آکنه حاوی مواد به نام پورفرین ها است. نور آبی ماسک در این روش قادر به نابودی پورفرین ها می‌شود و آکنه را بعد از 24 ساعت از بین می‌رود تا گسترش پیدا نکند.

این ماسک با نور آبی برای آرامش افراد حساس نیز بسیار مؤثر است.

مزایای طیف طول موج نور سبز برای پوست صورت شما:

این طیف نوری در ماسک باعث تعادل رنگ‌دانه‌های پوستی می‌شود که به دنبال آن کاهش چروک‌ها، جلوگیری از پیری پوست و بهبود روند بازسازی زخم‌ها را دارد. نور درمانی چیست؟

نوردرمانی NBUVB یک درمان موثر و کم عارضه

فتوتراپی یا نوردرمانی عبارتست از درمان بیماریها توسط تابش نور ماوراء بنفش که یکی از روشهای مهم درمانی در بیماریهای مختلف پوستی مانند برص ( ویتیلیگو ) و داء الصدف ( پسوریازیس ) محسوب می شود . جزء ماوراء بنفش نور خورشید با طول موج بین 400-290 نانومتر اثرات متعددی بر روی پوست انسان دارد که دو عملکرد آن جهت درمان بیماریهای پوستی استفاده می شود . اثر اول آن تحریک و تکثیر سلولهای رنگدانه ساز پوستی ،ملانوسیت ، می باشد و دیگر اثر مفید آن تنظیم و مهار سیستم ایمنی پوستی ( که در ایجاد تعداد زیادی از بیماریهای پوستی دخیل است ) می باشد.

با توجه به اثر بخشی مناسب و عوارض اندک نور درمانی یکی از درمانهای رایج و مناسب در درمان بیماریهایی نظیر برص ، پسوریازیس لنفوم پوستی (MF) ، فولیکولیت پوسچولارائوزینوفیلیک، پیتریازیس روزآ، اگزمای مزمن پوستی ، اگزمای مقاوم دست ، خارش های ناشی از نارسایی کلیوی ، خارشهای ناشی از تماس با آب ، خارش ناشی کلستاز کبدی می باشد . همچنین نوردرمانی بخصوص NBUVB در درمان اگزمای آتوپیک ، آلوپسی ناحیه ای گسترده ، اورتیکاریاپیگمنتوزا و واکنش پیوندGVH کاربرد دارد.

انواع دستگاههای نوردرمانی به 3 نوع تقسیم می شوند :

الف : PUVA که از ترکیبات متوکسالن به صورت موضعی یا خوراکی و سپس از تابش اشعه UVA استفاده می شود .

ب : BB UVB یا UVB با طیف وسیع

ج : NBUVB یا UVB با طیف محدود که جدیدترین فرم نوردرمانی محسوب می شود و از نور UVB با طول موج 310 نانومتر استفاده می شود.

نوردرمانی NBUVB

این فرم از نوردرمانی جدیدترین و راحتترین فرم نوردرمانی محسوب می شود . بررسی های دقیق در مورد عملکرد نور ماوراء بنفش در مورد عملکرد UVB بر روی پوست بیماران مبتلا به بیماری پسوریازیس نشان داده است که بیشترین اثر این اشعه مربوط به طول موج 310 نانومتری نور میباشد و به نظر می رسد تابش اختصاصی این طول موج از نور ، منجر به افزایش اثرات درمانی ، کاهش تعداد جلسات لازم جهت بهبودی و کاهش اثرات جانبی نور درمانی مانند سوختگی ، تاولهای دردناک ، قرمزی و خارش شدید وکارسینوژنیسیتی نوردرمانی می شود . همچنین مطالعات بالینی نشانگر آن بوده اند که درمان با NBUVB در بیماریهای پسوریازیس و ویتیلیگو اثری تقریبا برابر با درمان PUV دارد ، بدون آنکه نیاز به مصرف متوکسالن و در نتیجه عوارض و مراقبتهای لازم پس از درمان متوکسالن باشد . در واقع عوارضی که در مورد PUVA گاه غیر قابل اجتناب به نظر می رسد ، مانند سوختگی و تاول ، در مورد NBUVB بسیار نادر است . امروزه NBUVB انتخاب اول در نوردرمانی پسوریازیس محسوب می شود.

مشاهده شده است NBUVB در درمان برخی از بیماریها مانند خارش مزمن برتر از PUVA عمل می نماید . NBUVB تقریبا در تمامی بیماریهایی که PUVA بکار می رود ( در بالا ذکر شده است ) موثر می باشد.

جلسات نوردرمانی معمولا در مورد بیماری ویتیلیگو بصورت 2 جلسه در هفته و در مورد سایر بیماریها بین 4-2 جلسه در هفته انجام می پذیرد . شروع درمان با دوزهای پایین تر معمولا حدود نصف دوز اریتم زا ( MED ) می باشد و بتدریج افزایش می یابد تا هنگامی که اریتم در پوست بیمار ظاهر شود . شروع اثر درمان در بیماران مختلف متفاوت می باشد ولی عموما در دو ماه پس از شروع درمان اثرات مثبت درمانی ظاهر می شود . در مورد بیماریهای عود کننده مانند پسوریازیس میتوان پس از بهبودی بیماری درمان پیشگیری کننده بصورت 1 جلسه در هفته تا 1 جلسه در ماه برای بیمار برقرار نمود.

در طول دوره درمان بیمار باید از مصرف داروهایی که پوست را نسبت به نور حساس می نماید ( تترا سیکلین و داکسی سیکلین و ….. ) خودداری نماید و همچنین پس از هر مرحله نوردرمانی مابقی همان روز درمان را از ضد آفتاب مناسب استفاده نماید. نوردرمانی در بیماریهایی که توسط اشعه ماوراء بنفش تشدید می شوند ( مانند : لوپوس ، حساسیت به نور ، کهیر آفتابی و ….. ) ممنوعیت دارد . همچنین ناحیه تناسلی آقایان باید در طول جلسه نوردرمانی پوشیده باشد و چنانچه بیماری این ناحیه را درگیر کرده باشد از سایر روشهای درمانی جهت درمان آن استفاده شود.

نوردرمانی می تواند اثرات مثبت درمانی برخی از داروها مانند نئوتیگاسون ، آنترالن موضعی ، ایزوترتینوئین و تاکرولیموس موضعی را تشدید نماید و در موارد مقاوم به درمان از همراهی این داروها با نوردرمانی به صلاحدید پزشک معالج استفاده شود . نوردرمانی بهتر است بصورت همزمان با داروهای سیستمیک تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن مانندسیکلویسپورین و متوترکسات و……. استفاده نشود.

به طور خلاصه نوردرمانی بخصوص به روش NBUVB به عنوان یک روش موثر و کم عارضه مطرح است که در بسیاری از موارد قادر است بیمارانی را که به سایر درمانها پاسخ نداده اند یا سرعت پاسخ آنها کند بوده است را درمان نمایاین روش در بیماریهایی مثل پسوریازیس – ویتیلیگو و لنفوم پوستی به عنوان یکی از بهترین انتخاب های اول مطرح است و در مواردی مثل اگزمای شدید یا خارشهای مزمن و یا خارشهای ناشی از نارسایی کلیوی و ….. میتواند بیمارانی را که به سایر درمانها پاسخ نداده اند را مداوا نماید .

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *