همه چیز درباره جراحی بینی

همه چیز درباره جراحی بینی


بینی یکی از مهمترین و مورد توجه ترین عضو در صورت است که علاوه بر زیبایی و تاثیری که در چهره دارد نقش بسیار حیاتی در تنفس و تنظیم هوا دارد. جراحی بینی به منظور تصحیح انحراف آن نیز از توجه بسیار قابل ملاحظه ای برخوردار است.

تیغه بینی به صورت طبیعی در خط وسط قرار دارد و انحراف آن می تواند منجر به انسداد مجاری بینی و یا کجی شکل ظاهری آن شود. عمل جراحی زیبایی بینی را اصطلاحا رینوپلاستی و تصحیح انحراف تیغه بینی را سپتو پلاستی میگویند. این دو عمل معمولا به صورت توام انجام میگیرند.

جراحی زیبایی بینی میتواند به دو روش باز و بسته باشد. تنها مزیت روش جراحی بسته بینی عدم وجود برش در پره وسط بینی است ولی دقت و نتیجه عمل جراحی بینی با روش باز بیشتر است، و در تصحیح انحراف بینی روش جراحی بینی باز از کارآیی کافی برخوردار است.

به دلیل منحصر بفرد بودن ساختمان و ظاهر بینی هر فرد ، در جراحی زیبایی بینی بیش از هر عمل زیبایی دیگر بایست خصوصیات فردی بینی شما و تناسب آن با سایر عناصر صورت مد نظر باشد. در طراحی عمل جراحی بینی استخوانی و گوشتی شما همواره سعی بر اینست که خصوصیات مثبت بینی شما حفظ شده و تنها مواردی که دچار عیب هستند اصلاح گردند.

باید توجه داشت که مهمترین عامل در حصول نتیجه جراحی ، شکل اولیه بینی و کیفیت پوست آنست.

در حدود 5% موارد جراحی ،ضرورت اصلاح مجدد وجود دارد ، که معمولا به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی قابل انجام است ، و اصطلاحا به آن روتوش بینی میگویند.

هیچ عمل جراحی زیبایی بینی صددر صد ایده آل و بدون عیب نخواهد بود. اگر شما قادرید که بجای متمرکز شدن روی عیوب جزئی ،توجه خود را معطوف به میزان بهبودی حاصله نمائید، ازعمل خود احساس لذت و رضایت خواهید کرد. در غیر این صورت بهتر است از انجام عمل جراحی صرف نظر کنید.

سن عمل

در بچه ها محدودیت های مشخصی وجود دارد که مانع از عمل بینی قبل ازبلوغ کامل می شود اغلب دختران درپایان 16سالگی و پسرها در پایان 18 سالگی به بلوغ کامل رسیده اند و میتوانند تحت عمل جراحی بینی قرار گیرند . اصلاح عیوب بینی دراین سن باعث میشود اعتمادبه نفس نوجوان در یک زمان طلایی از زندگی وی بیشتر شود و نبایدفراموش کنیم که در این زمان است که نوجوان نه تنها خودش را می شناسد بلکه احتمالاً آینده اش راپایه ریزی خواهدکرد . از طرف دیگر امروزه تعداد قابل توجهی از متقاضیان جراحی افراد بالای 40 سال هستند . بسیاری از آنها اظهار می کنند که در زندگیشان از شکل بینی خودشان رضایت نداشته اند و درنهایت برای جراحی بینی مراجعه کرده اند . چنانچه وضعیت عمومی وسلامتی فرد خوب باشد هیچ وقت برای جراحی بینی دیر نیست . دراین مواردمعمولا جراحی بینی همراه با سایراعمال زیبایی صورت مثل کشیدن پوست صورت و … .. به طور همزمان انجام می گیرد.

در ویزیت اولیه شما تمام موارد لازم در مورد جراحی بینی توضیح داده میشود و در صورت تمایل به انجام عمل جراحی بینی ، برای شما در خواست فوتوگرافی می شود که در واقع عکسهای مورد نیاز جهت طراحی عمل شماست.

نکات لازم قبل از عمل جراحی بینی

حداقل ده روز قبل از عمل جراحی بینی از مصرف آسپیرین و داروهای مشابه (ایبوبروفن، دیکلوفناک سدیم، ایندوماسین، مفنامیک اسید و …) خودداری فرمائید. استفاده از استامینوفن بلامانع است.

استعمال دخانیات به مدت 4 هفته قبل و بعد از عمل جراحی ممنوع است زیرا نیکوتین به دلیل انقباض عروقی، خونرسانی به بافتهای عمل شده را مختل مینماید.

به مدت 8 ساعت قبل از عمل جراحی از نوشیدن و خوردن اجتناب کنید.

نکات مهم در مورد عمل جراحی بینی

– عمل جراحی بینی با هردو روش بی هوشی عمومی و موضعی قابل اجراست.

– بااستفاده از متدهای جدید جراحی بینی حداکثر عناصر بینی حفظ شده و احتمال بروز بدشکلی و سایر عوارض به حداقل خواهد رسید.

– در انتهای عمل جراحی بینی ازپانسمان چرب در داخل سوراخهای بینی استفاده خواهد شد که ظرف 3-2 روز خارج میشوند.

– در انتهای عمل بینی روی بینی آتل گچی یا پلاستیکی گذاشته شده که ظرف 10-7 روز برداشته میشود.

– شما بعد از ظهر همان روز جراحی بینی مرخص خواهید شد.

بعد از عمل جراحی بینی

– در زمان ترخیص برای شما مسکن،آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین نسخه میشود.

– در هر زمان می توانید با پزشک خود تماس بگیرید.

– رزیم غذایی پس از جراحی بینی در ابتدا به صورت مایعات و از روز بعد معمولی میشود. به مدت 2 هفته از مصرف خوردنیهایی که مستلزم حرکت زیاد لبها باشد (مثل سیب )پرهیز نمائید.

– سر شما در زمان استراحت پس از جراحی بینی باید کمی بالا تر از بدن بدن باشد.

– کمپرس سرد (کیسه حاوی یخ) روی چشمها به مدت 48 ساعت پس از جراحی بینی باعث کاهش ورم بینی خواهد شد. میزان ورم در ظرف 72 ساعت به حداکثر می رسد.

– ترشح از بینی تا 72 ساعت پس از جراحی بینی طبیعی است ودر صورت لزوم گاز کوچک جلوی بینی را تعویض نمائید.

– گچ بعد از 10-7 روزپس از جراحی برداشته میشود. در طی این مدت می توانید بدون خیس شدن گچ استحمام کنید.

– شل شدن چسبها در طی 5 روز اول طبیعی است.

– داخل بینی را می توانید با گوش پاک کن به آرامی تمیز کنید.

– کبودی بعد از عمل بینی طبیعی بوده وظرف 2 هفته از بین می رود.

– بعد از بر داشتن گچ تغییرات عمده مشهود است ولی تغییرات تدریجی در طی 12-6 ماه پس از جراحی بینی کامل میشود.

– بعد از برداشتن گچ تا 3 هفته حق استفاده از عینک را ندارید و از آن پس به مدت 3 هفته باید با چسب عینک را به پیشانی بچسبانید .

– تا سه هفته پس از جراحی بینی از فین کردن از طریق بینی باید اجتناب شود و در صورت بروز عطسه باید با دهان باز باشد.

– از فعالیت و ورزشهای سنگین مانند ائروبیک ،وزنه برداری ،خم شدن طولانی مدت برای 3 بعد از جراحی بینی هفته پرهیز شود.

– ورزشهای تماسی مانند کشتی ، فوتبال ، رزمی و غیره تا 3 ماه ممنوع است.

– بخیه های خارجی در روز پنجم پس از جراحی بینی کشیده شده و بخیه های داخلی خودبخود جذب می شوند.

– پوست بینی شما بعد از جراحی بینی نسبت به نور خورشید حساس است، بنابراین تا 8 هفته در معرض آفتاب طولانی مدت قرار نگیرید یا از کرمهای ضد آفتاب استفاده نمائید.

-حس نوک بینی شما بعد از جراحی بینی کاهش یافته ولی در ظرف چندین هفته به حالت طبیعی برمی گردد.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *