همه چیز درباره ماساژدرمانی

ماساژ درمانی، روشی موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و تسکین دردهاست. نکته‌ی مهم اینجاست که روش‌های ساده‌ی ماساژ که در مراکز غیرپزشکی به منظور آرامش مراجعان انجام می‌شود، فواید پزشکی دارد اما نباید آن را با ماساژ پزشکی که هدف آن درمان بیماری است، اشتباه گرفت. ماساژ امروزه به عنوان یکی از شاخه‌های طب مکمل طرفداران زیادی دارد. درمانگران فیزیوتراپی و کایروپرکتیک نیز از بعضی تکنیک‌های ماساژ استفاده می‌کنند.

اثرات ماساژ درمانی

– ماساژ درمانی تنش و اضطراب را کاهش می‌دهد.

– ماساژ، گره‌های چربی حبس شده در اندام‌های بدن را باز، جریان آزاد مایعات را در نسج میسر کرده و مواد زائد را از سیستم بدن خارج می‌کند.

– ماساژ باید درحال استراحت و به دور از فشار روانی و عجله انجام شود، چون در حال فشار روانی، کانال‌های خروج مواد زائد و سمی منقبض و بسته می‌شوند، ولی در حال استراحت، کانال‌های فوق آزاد هستند؛ بنابراین مواد زائد و سمی به راحتی دفع می‌شوند.

– با ماساژ درمانی، می‌توانید شادابی، طراوت پوست و جوانی خود را حفظ کنید.

– نقاط مهم صورت یعنی پیشانی، اطراف چشم‌ها، اطراف بینی، گونه‌ها و اطراف دهان را با انگشتان دست، فشار و ماساژ دهید. با این روش، کشیدگی عضلات برطرف شده و ماهیچه‌ها سفت می‌شوند. این روش را به طور منظم حداقل هفته‌ای یک بار برای خود برنامه‌ریزی کنید.

– ماساژ درمانی گردش خون را بهبود می‌بخشد، ذخیره‌ای از اکسیژن را به پوست و سلول‌ها می‌رساند و برای داشتن پوستی نرم، با طراوت و شاداب سودمند است.

– کمک‌هایی که بدن از طریق ماساژ دریافت می‌کند، باعث پاکسازی آن از سموم و ناخالصی‌ها از طریق دفع مواد زائد می‌شود و همین موضوع، به کل سیستم بدن، طراوت و تعادل می‌بخشد.

– ماساژ با دفع مواد زاید از بدن در کاهش اضافه وزن موثر است.

– با ماساژ، درد تسکین می‌یابد، جریان خون بهتر انجام می‌شود و حرکات تنفسی به ویژه در بیمارانی که آسم و مشکل ضربان قلب دارند، بهبود می‌یابد.

نحوه‌ی ماساژ

– مدت ماساژ برای اندام‌های مختلف ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است که باید هر روز یا یک روز در میان انجام شود.

– ماساژ درمانی نیز مثل هر روش درمانی دیگر باید به طور منظم انجام شود.

– بهترین وقت برای ماساژ، حداقل دو ساعت پس از غذا خوردن است.

– ماساژ درمانی باید توسط افراد متخصص و آشنا با اصول آن انجام شود. مشاوره با پزشک معالج قبل از شروع این روش نیز توصیه می‌شود.

ماساژ، درمان کدام بیماری‌هاست؟

دردهای مزمن، آسیب‌های تاندونی، مشکلات مفصلی و ستون فقرات به ویژه کمردرد و گردن‌درد، بازتوانی پس از سکته‌ی مغزی، فلج مغزی، آسیب‌های ورزشی، گرفتگی‌های عضلانی، سندرم تونل کارپال، سیاتیک، آسیب‌ها و درد مفصل شانه، سردردها، یبوست، میگرن، چاقی موضعی، اختلالات قاعدگی، استرس، ضعف و فلج‌های عضلانی از جمله مواردی است که ماساژ پزشکی می‌تواند به درمان آن‌ها کمک کند.

چه موقع نباید ماساژ انجام داد؟

– تشخیص نادرست قبل از درمان و استفاده از تکنیک‌های ناصحیح و غیرعلمی ماساژ، دارای عوارض و خطراتی است. مثلا در بعضی موارد فتق شدید دیسک، نباید از ماساژ درمانی استفاده کرد.

– وجود تومورهای بدخیمی، ایجاد لخته‌ی خونی در اندام‌ها و عفونت بافتی از جمله موارد ممنوعیت انجام ماساژ است.

– ماساژ جوشگاه زخم، در حالتی که هنوز بهبود نیافته، ممنوعیت نسبی دارد.

– در بیمارانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین یا هپارین هستند نیز ماساژ ممنوع است.

– التهاب پوستی نیز ممکن است با ماساژ آسیب ببیند و مورد دیگری از ممنوعیت انجام ماساژ است.

– همچنین آترونی پوستی نیز شامل ممنوعیت نسبی ماساژ است. در این بیماری، پوست نازک شده و در معرض آسیب بیشتر زخم و عفونت است و نباید ماساژ روی آن انجام شود.

– برخی حرکات مانیپولاسیون تحت عنوان جااندازی، توسط ماساژورها انجام می‌شود که می‌تواند بسیار آسیب‌رسان باشد و جزو برنامه‌ی ماساژ محسوب نمی‌شود.

– در بعضی شرایط استفاده از ماساژ به ویژه برای ورزشکاران به جای آن‌که مفید واقع شود، اثر منفی روی بدن به جا می‌گذارد.

– در مواردی مانند بالاتر بودن دمای بدن از ۳۷٫۷ درجه‌ی سانتی‌گراد، عوارض و آسیب‌هایی چون ورم شدید، التهاب مفاصل، سوختگی، زخم‌های باز، کشیدگی عضلانی، پارگی رباط، کوفتگی، سرمازدگی و سوختگی، بیماری‌های عروق خونی مانند واریس سیاهرگی، التهاب سیاهرگی و ترومبوز یا تشکیل لخته در عروق خونی و بیماری‌های عفونی پوست نباید از ماساژ درمانی استفاده کرد.

– سابقه‌ی جراحی جدید، برخی بیماری‌های شدید پوستی، حاملگی، تب بالا، آنوریسم التهاب، آبسه و زخم باز در موضع از مواردی است که نباید برای درمان آن‌ها از ماساژ استفاده کرد.

– ماساژ در مواردی باعث بد‌تر شدن بیماری، تخریب ناخواسته‌ی بافتی و حتی پیشرفت یک بیماری می‌شود که در این صورت باید تحت نظر پزشک انجام شود.