پیشگیری از پیری پوست با چند راهکار ساده

پیشگیری از پیری پوست با چند راهکار ساده


پوست به تدریج با بالارفتن سن به دلیل کاهش تولید کلاژن و الاستین حالت کشسانی خود را از دست می دهد و این فرایندی اجتناب ناپذیر خواهد بود اما با این وجود با رعایت این چند راهکار ساده، به آسانی می توان از بروز زودهنگام چین و چروک پوست پیشگیری کرد.

رطوبت رساني صحيح به پوست

كمبود آب بدن يكي از مهم ترين عوامل زمينه ساز ايجاد چين و چروك پوست مي باشد. از همين رو لازم است تا نيازهاي روزانه پوست تامين شود كه در وهله اول بايد به نوشيدن حداقل يك و نيم ليتر آب در هر روز اشاره كرد. البته به جاي آب مي توان چاي، قهوه، آبميوه و سوپ نيز ميل نمود. استفاده از كرم مرطوب كننده نيز از دوران نوجواني توصيه مهم ديگري است. كرم لايه هاي سطحي اپيدرم را مرطوب مي كند كه البته بايد كرم را متناسب با نوع پوست انتخاب كرد.

براي اينكه متوجه شويد پوست خشك شده است يا نه، آن را به آرامي بين انگشت شست و سبابه بگيريد. اگر پوست دچار كم آبي شده باشد، ظاهري شبيه كاغذ مچاله دارد كه همان چين و چروك هاي ريز است. در صورتي كه كمي پوسته پوسته شود،‌ چربي كمي دارد و پوست خشك است.

محافظت در برابر پرتوهاي خورشيد

گرچه خورشيد در تشكيل ويتامين D بدن نقش دارد و تاثيري مهمي در روحيه و خلق و خو خواهد داشت اما آسيب هايي جدي نيز براي پوست به همراه دارد. مواجهه طولاني مدت در معرض اشعه هاي خورشيد بدون كرم ضد آفتاب مي تواند پير شدن پوست و ايجاد چين و چروك ها را تشديد كند.

براي پيشگيري از اين آسيب ها توصيه مي شود:

از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد بين ساعت 11 صبح تا 4 بعد از ظهر كه اشعه هاي فرابنفش شديدتر هستند پرهيز شود.

از روش هاي برنزه كردن مصنوعي با اين پرتوها خودداري شود.

هنگام بيرون رفتن از منزل حتما كرم ضدآفتاب استفاده شود.

در تمام ايام سال كرم مرطوب كننده صورت با محافظ نور خورشيد متناسب با نوع پوست استفاده گردد.

رعايت سبك زندگي سالم

حالت چهره به خوبي سلامت بدن و شرايط زندگي را نشان مي دهد. استعمال دخانيات، الكل و خستگي عواملي هستند كه زيبايي و شادابي پوست را تحت تاثير قرار مي دهند. اين عوامل بروز چين وچروك، لكه و كبودي زير چشم را تسهيل مي كنند و در عين حال بر سلامت كلي بدن نيز تاثير سوء دارند. توصيه مي شود از سنين نوجواني و جواني سبك زندگي سالم و به خصوص خواب كافي، اجتناب از استعمال دخانيات و الكل و برنامه غذايي صحيح براي دريافت ويتامين ها، عناصر كمينه و آنتي اكسيدان هاي ضروري براي پوست رعايت گردد.

پاكسازي پوست

آلاينده هاي هوا، مواد آرايشي، تغييرات جوي و… تهاجماتي هستند كه هر روز به پوست آسيب مي رسانند و روند پير شدن پوست را تشديد مي كنند. براي حفظ سلامت پوست و جلوگيري از ايجاد چين و چروك ها، پاكسازي پوست امري اجتناب ناپذير است كه رعايت توصيه هاي زير در اين باره بسيار مؤثر خواهد بود:

هر شب، مواد آرايشي را به خوبي از روي صورت پاك كنيد و صورت را با صابون يا ژل متناسب با نوع پوست بشوييد.

هر صبح، به كمك يك پاك كننده چربي ها و عرق جمع شده طي شب را از روي پوست تميز كنيد.

يك بار در هفته، از يك پاك كننده براي از بين بردن سلول هاي مرده و تسهيل بازسازي سلول هاي جديد استفاده كنيد. در ضمن ماسك مرطوب كننده پوست را نيز فراموش نكنيد.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *