چند توصیه مهم برای افرادی که پوست خشک دارند

چند توصیه مهم برای افرادی که پوست خشک دارند

به افرادی كه دارای پوست خشك هستند، توصیه می‌ شود که صورت خود را با آب تنها صبح هنگام شست‌و‌شو دهند و برای پاك كردن پوست در شب از پاك‌كننده‌های ملایمی كه دارای مرطوب‌كننده هستند، استفاده كنند. پوست‌های خشك پس از پاك شدن با این پاك‌كننده‌ها، نرم و صاف باقی خواهند ماند. بنابراین اگر پس از مصرف یك پاك‌كننده، پوست بیش از حد خشك و تحریك شد، نشانه آن است كه این پاك‌كننده مناسب پوست خشك نیست.

پاك‌كننده‌های خشن صابون‌دار نوار روغنی و مرطوب‌كننده‌ای را كه به‌طور طبیعی در پوست وجود دارد از بین برده و باعث خشكی، سوزش و التهاب می‌شود. آنان توصیه می‌كنند قبل از مصرف یك پاك‌كننده علاوه بر پرهیز از صابون‌های تند باید به مواد شیمیایی، میزان الكل موجود و رایحه و عطر آن توجه كرد. صابون‌های ضدباكتری پاك‌كننده‌های لایه‌بردار نیز باعث خشكی پوست می‌شوند.

آب و پوست خشك
دوش و حمام باعث رطوبت بیشتر پوست می‌شود ولی استفاده از آب داغ چربی و رطوبت طبیعی پوست را از بین برده و عامل خشك شدن بیشتر آن خواهد بود. بنابراین حمام گرم باید در كمتر از 10 دقیقه انجام شود. در طول دوش گرفتن بهتر است در حمام بسته نگه داشته شود تا بخار موجود در فضا رطوبت بیشتری را به پوست برساند.

روش شست‌وشو
پوست خشك نباید هنگام شست‌وشو تحریك شود بنابراین باید از هرگونه اصطكاك توسط اسفنج یا لیف و شست‌وشودهنده‌هایی كه دارای اسكرابر هستند، خودداری شود.
بهترین راه شستن پوست‌های خشك استفاده از دست است.
شست‌وشوی پوست خشك با دست باید به آرامی صورت گیرد و حالتی دایره مانند و ماساژگونه داشته باشد. این روش بخصوص در اطراف چشم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا مالش شدید پوست در پاره‌ای از مواقع موجب تحریك و التهاب آن خواهد شد. استفاده از آب ولرم و حوله پنبه‌ای تمیز توصیه می‌شود.

مرطوب‌كننده‌ها
استفاده از مرطوب‌كننده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پوست‌های خشك باید در طول روز دو تا سه‌بار مرطوب شوند.
قانون سه دقیقه در مورد پوست‌های خشك باید به خوبی اجرا شود. پاك‌كردن سه دقیقه‌ای در شب و شست‌وشو در صبح باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین كرم‌ها و روغن‌ها مؤثرتر از لوسین‌ها بر پوست خشك عمل می‌كنند. گلیسیرین، پروپیلن، گلیكول، وازلین، لانولین، روغن‌های معدنی و… با تشكیل یك لایه روی پوست به عنوان مانعی برای از بین رفتن رطوبت و آب پوست می‌شوند. به همین علت یكی از بهترین روش‌های درمانی برای پوست خشك به‌شمار می‌روند.
متخصصان توصیه می‌كنند قبل از مصرف هر مرطوب‌كننده‌ای بهتر است كمی از آن را روی بخش كوچكی از ساعد بمالید در صورتی كه هیچ علامتی مانند سوختگی و نیش‌زدگی و التهاب ایجاد نكرد، آن را روی پوست صورت بمالید.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *