کاربرد RF چیست؟

کاربرد RF چیست؟

رادیو فرکانسی یا همان RF تعداد نوسانات میدان های الکتریکی و مغناطیسی در هر ثانیه است.
که برای درمان افتادگی و شلی پوست و … استفاده میشود.
کاربرد RF در دو گروه تقسیم بندی میشود:

گروه اول:

کاربردهایی که هدف آنها درمان سلولیت، کاستن چربیها و ایجاد تناسب اندام است و مشکلاتی که منشا بیشتر آنها در لایه های سطحی پوست است.
گروه دوم:

کاربردهایی که رفع و یا کاهش علایم حاصل از پدیده افزایش سن را موجب می شوند. یعنی درمان علایم اجتناب ناپذیر حاصل از افزایش سن (چین و چروک)که منشا بیشتر آنها در لایه های سطحی پوست است.
با توجه به ساختمان پوست اپیدرمیس لایه سطحی و قابل مشاهده درمیس لایه زیر اپیدرم و غنی از کلاژن بافت ساب کوتانئوس لایه چربی زیر درم حاوی فیبر های کلاژن کلاژن یک پروتئین محافظ صافی و جوانی پوست است. در واقع کلاژن یک مولکول پروتئین است که به میزان زیاد در پوست عضلات تاندون و استخوان ها یافت میشود و ساختار پایه آنها را فراهم می کند.

با افزایش سن و تحت تاثیر فاکتور هایی نظیر تابش زیاد آفتاب، شرایط آب و هوایی، محیط زندگی، استرس های عصبی، مواد مورد تماس در شغل و کار، استعمال دخانیت، تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی بدن و برخی بیماریهای سیستمیک کلاژن سریعتر از آنکه بدن بتواند تولید کند از بین می رود و فیبر های کلاژن و الاستین موجود نیز به تدریج استحکام و قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری خود را از دست می دهند.

چین وچروک و خطوط صورت یا دینامیک هستند یا استاتیک: خطوط دینامیک با حرکت و انقباض عضلات ظاهر می شوند و خطوط استاتیک بطور ثابت حضور دارند و با حرکت تغییر نمی یابند و خطوط دینامیک به مرور به استاتیک تبدیل میشوند.

اکثر روشهای درمانی مانند لیزر ّپلینگهای شیمیایی و میکرودرم و…….با اعمال انرژی یا شوک حرارتی و مکانیکی به لایه درم بدنبال تحریک فیبرهای کلاژن به منظور بر گرداندن استحکام و انعطاف پذیری فیبر های کلاژن و الاستین وتحریک باز تولید آن هستند. اف دی ای در سال 2002 کاربرد RF را در درمان چین چروک پوست بویژه اطراف چشم تایید و بی خطری آن را پذیرفت. در سال 2004 آن را برای تمامی صورت و در سال 2007 برای تمام بدن و حتی پلک های چشم تایید نمود. عبور امواج رادیویی از بافت های بدن موجب نوسان مولکولها با فر کانس بالا چند میلیون در ثانیه و چرخش مولکولهای دو قطبی در بافت می گردد.

این کار موجب اعمال یک شوک مکانیکی میکرونی سلولی – مولکولی به فیبر های کلاژن و الاستین موجود و تحریک و انقباض آنها و در ادامه روند درمان موجب برگشت استحکام و انعطاف پذیری آنها می گردد و با ایجاد نوناتریشن و تحریک شروع یک فاز التهابی منجر به تحریک فرایند نوکلئوژنز و ایجاد ساختار پایه جدید برای پوست ظرف حد اکثر شش ماه می گردد. همراه شدن اثرات فوق با اثرات فیزیزلوژیک خرارت به عنوان ترموتراپی نظیر افزایش گردش خون مویرگی نتایج درمانی آن را ارتقاء را تحقق می بخشد.

نتیجه یک مطالعه صورت گرفته در داخل کشور نیز حاکیست که رادیو فرکانسی یک روش درمانی ملایم برای بهتر شدن پوست از نظر تعداد و عمق چروکها در مقایسه با روشهای تهاجمی دیگر است و این روش برای درمان چروک ها خفیف، متوسط و شدید، یا برای عود چروکها بعد از جراخی لیفتینگ توصیه می شود و 83 درصد کاهش واضح در چروک ها قابل توجه است.

نکته قابل توجه اینکه هرچه سن بالاتر و شدت چین و چروک بیشتر بود رضایت بیمار و تاثیر درمانی مشهود تر می باشد.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *