بررسی علل ریزش مو و درمان آن

بررسی علل ریزش مو و درمان آن


موی سر یکی از شاخص های زیبایی به شمار می رود که اگر دچار نقص و ریزش باشد اثرات منفی روانی در شخص خواهد داشت، به همین دلیل است که بسیاری از افراد تلاش زیادی برای پیشگیری و یا درمان این مشکل دارند. اما این نکته را هم باید در نظر داشته باشند که ریزش 80-100 تار مو در روز طبیعی بوده و نگرانی را به دنبال نخواهد داشت.

بسیاری از ریزش موها که در هر دو جنس مشاهده می شود می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند فاکتورهای هورمونی، سوء تغذیه (کمبود ویتامین ها و آهن) ، تماس با مواد سمی ، شیمی درمانی ، بیماری های عفونی و یا سایر بیماری ها باشد.

الگوهای ریزش مو:

طاسی با الگوی مردانه

این نوع طاسی بیشتر در مردان با استعداد ژنتیکی رخ می دهد. می تواند در هر زمانی پس از بلوغ شروع شود اما معمولاً در سنین 50-40 سالگی بطور کامل بارز می شود.

در این الگوی طاسی پسرفت بین ناحیه پیشانی و گیجگاهی ایجاد می شود و سپس خط رویش موی ناحیه پیشانی هم پسرفت می کند و در مراحل انتهایی فقط موهای ناحیه پس سری باقی می ماند.

طاسی با الگوی زنانه

این نوع طاسی بیشتر در زنان با استعداد ژنتیکی رخ می دهد. از سنین 30-20 سالگی شروع می شود و معمولاً تا سنین 50-40 سالگی به طور کامل ایجاد شده است.

در این الگوی طاسی پسرفت در ناحیه فرق سر آغاز می شودوفولیکول های مو به مرور زمان نازک و کرکی شده اما برخلاف نوع مردانه معمولا طاسی کامل اتفاق نمی افتد.

ریزش مو به دنبال عوامل استرس زا

این نوع ریزش مو به صورت از دست رفتن پراکنده موها از کل کف سر بوده که به دنبال مواجهه با عامل استرس زا و محرکی از قبیل زایمان، جراحی، تب بالا، کاهش وزن ناگهانی ، کشیده شدن موها و مصرف برخی داروها ایجاد می شود .

این نوع ریزش عموما چند ماه پس از بروز عامل استرس زا دیده می شود و معمولا همه ی موها را درگیر نمی کند. به همین دلیل طاسی کامل در این افراد دیده نمی شود.

بارزترین تظاهر در این نوع ریزش ، مشاهده دسته موهای کنده شده در هنگام دوش گرفتن یا شانه کردن موهاست. کاهش تراکم موها در این نوع ریزش به صورت یکنواخت و فشرده دیده می شود.

طاسی ناحیه ای

این بیماری شکلی از ریزش مو ست که عموما به صورت ناحیه دایره ای تا بیضی شکل به اندازه 4-1 cm با حدود واضح دیده می شود.

علت دقیق این نوع ریزش هنوز مشخص نمی باشد اما عده ای استرس و اضطراب را عامل این نوع ریزش می دانند.

رویش مجدد موها عموما 3-1 ماه بعد خودبخود آغاز می گردد واغلب نیازی به درمان ندارد.

درمان ریزش مو

امروزه روش های زیادی جهت درمان ریزش مو به وجود آمده. انجام مزوتراپی و PRPتوسط پزشکان در کنار برخی محصولات موضعی در درمان نقش بسزایی دارد. این درمان ها عموما در مراحل ابتدایی ریزش مو تاثیر ایده آل تری دارند اما در مراحل آخر که طاسی کامل رخ دهد کاشت مو تنها پیشنهاد پزشکان به بیماران می باشد.

0 نظرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *