رویش مجدد موها با سلول های بنیادی

رویش مجدد موها با سلول های بنیادی


یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان زیبایی در سال‌های گذشته بوده است. این شرایط تا حدودی به خاطر پیشرفت‌های اخیر ایجاد شده در درمان ریزش مو، با روش های پیوند مو است که باعث شده جای زخم کمتری از آن بر روی سر باقی مانده و دستیابی به نتایج بهتر در این رابطه امکان‌پذیر شود. یکی از نکات قابل توجه در این رابطه این است که حتی افراد مشهور و شناخته شده نیز گاهی اوقات دچار مشکلات ریزش مو شده و از روش‌های مختلف پیوند مو برای رفع مشکل خود استفاده کرده‌اند.

کاشت مو از جمله رایج ترین راه های درمانی طاسی و کم پشتی سر محسوب می شود که در چند سال اخیر با استقبال زیادی از سوی مردم سرتاسر جهان مواجه شده است. محققین به تازگی دریافتند که سلول های بنیادی نقش به سزایی در تعیین میزان ریزش مو خواهند داشت. مبنی بر تحقیقات انجام شده از سوی اساتید دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا سلول های بنیادی به عنوان مهم ترین عامل ریزش مو شناخته شده اند. ایشان دریافتند که عدم فعالیت سلول های بنیادی در بخشی از سر ، ریزش مو را در پی خواهد داشت.

این عارضه در مردان بیش از بانوان به چشم می خورد؛ لازم به ذکر است که عوامل ژنتیکی و موروثی از اصلی ترین علل بروز این اختلال در مردان به حساب می آید. بدین ترتیب، بر خلاف تصور عوام، طاسی سر را نمی توان یک بیماری دانست! این اختلال غالبا ناشی از پاسخ فیزیولوژیک هورمون های آندروژنی در بدن اشخاصی می باشد که به صورت ژنتیکی و موروثی از این عارضه رنج می برند، در تحقیقاتی که در دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا انجام شد، تعدادی از کاندیدای کاشت موی طبیعی ، زیر نظر اساتید ، مورد بررسی قرار گرفتند. محققین پس از بررسی ، دریافتند که تعداد سلول های بنیادی مناطق پر مو و طاس به یک اندازه می باشد. تنها اختلاف این دو ناحیه در تعداد سلول هایی به نام Progenitor Cells می باشد که این سلول ها در نواحی طاس بسیار کمتر از نواحی پر مو وجود داشتند.

تاثیر سلول های بنیادی در کاشت مو

تاثیر سلول های بنیادی در ترمیم بخش های مختلف بدن، متخصصین را بر آن داشت که تحقیقات خود را در این زمینه گسترش دهند. محققین طی این تحقیقات دریافتند که سلول های بنیادی بهترین گزینه برای درمان ریزش موهای سر هستند. بر اساس این تحقیقات، متخصصین تعدادی از سلول های بنیادی را کشت نموده و پس از تخصیص فعالیتی معین برای آن ها، محیط کشت مشخصی برایشان تعیین می کنند. در مرحله بعدی، مواد مغذی مفید برای سلول های بنیادی به آن ها تزریق می شود.

بدین ترتیب سلول های بنیادی به منظور تولید عوامل پروتئینی تلاش می کنند که این امر، تولید سلول های جدید را در پی خواهد داشت. بنابر این کشت موفق سلول های بنیادی مو، به تولید سلول های جدید مو منجر خواهد شد. بدبن ترتیب می توان با استفاده از سلول های بنیادی دست به کاشت مو زد. میزان توانمندی سلول های بنیادی در تشکیل لایه های پوست، فعالیت غدد چربی سر و میزان قدرت پوست در ترمیم نمودن جای زخم از جمله عوامل تاثیرگذار در آشکار شدن روند بهبودی به شمار می روند.

آشنایی با سلول های بنیادی

تنظیم کلیه فعالیت های بدن از قبیل : ضربان قلب، تصفیه خون، عملکردهای مغزی، تولید مثل و… از طریق سول های بدن انجام می پذیرد. به نوعی می توان سلول ها را تامین کننده سلامت بدن دانست. بدن انسان روزانه میلیون ها سلول از دست می دهد و بر طبق روال، سلول های جدیدی جایگزین آن می شود. در این میان سلول های بنیادی از نقش مهم تری برخوردار هستند و با توجه به نیاز هر بخش از بدن، وظایف خاصی را انجام می دهند. ساختن سلول های جدید، دفع سلول های مرده، ترمیم نمودن بخش های آسیب دیده بدن، تامین سلامت بدن، ساخت خون، تولید و ترمیم پوست، جلوگیری از پیری زودرس و… از جمله مهم ترین فعالیت های مربوط به سلول های بنیادی به شمار می رود.

مزایای کاشت موی طبیعی با استفاده از سلول های بنیادی

تضمینی و غیر قابل بازگشت بودن درمان از مهم ترین مزایای استفاده از این روش است.

کاهش میزان آسیب رسانی به پوست سر در این روش از دیگر مزایای کاشت مو با استفاده از سلول های بنیادی می باشد. زیرا در این روش فقط 120 عدد فولیکول مو از سطح سر جدا می گردد.

از میان رفتن مشکل تراکم در نواحی طاس و خیلی کم پشت از دیگر محاسن استفاده از سلول های بنیادی است. در این روش می توان با استفاده از سلول های کشت شده، به میزان کافی سلول های جدید مو تولید نمود.

این تکنیک در مقایسه با سایر روش های کاشت از روند ساده تری برخوردار است و برای درمان، به مدت زمان کمتری نیاز خواهد داشت.

0 نظرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *