سیر معجزه ای برای سلامت

سیر معجزه ای برای سلامت

بیش از 3000 سال است که از سیر به عنوان یک گیاه موثر بر سلامت یاد می‌کنند و از دوران قدیم تا به حال حتی سیر را به عنوان یک دارو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها می‌دانند و در علم داروسازی نیز این اعتقاد وجود دارد که قرص‌های حاوی سیر از قرص‌های سنتتیک برای مقابله با بیماری‌های مختلف به خصوص بیماری‌های عفونی و تقویت کننده سیستم ایمنی نقش بسیار حائز اهمیتی دارند.

امروزه، سیر را به عنوان یک طعم دهنده در طبخ و تهیه بسیاری از غذاها استفاده می‌کنند.

در واقع سیر به خاطر این که حاوی ترکیبات فعال و سودمند طبیعی مانند آلیسین، فلاونوئیدها و ترکیبات گیاهی فعال می‌باشد، می‌تواند در بالابردن سطح سلامت بدن و کاهش بروز بیماری‌ها برای کلیه سنین بخصوص در سنین پایین و کودکی موثر باشد.

ارزش غذایی سیر

متخصصان تغذیه بر این اعتقادند که هر 100 گرم سیر حاوی 2 گرم فیبر، 33 گرم کربوهیدرات، 6/4 گرم پروتئین، 17 میلی گرم سدیم و 1/7 میلی گرم آهن می‌باشد.

نقش سیر در سلامت عمومی بدن کودکان

صاحب‌نظران امر سلامت کودکان، اعتقاد دارند که سیر چون حاوی ترکیبات گیاهی فعال، آنتی‌باکتریال و ترکیبات فعال پروبیوتیک می‌باشد، در بالا بردن سطح ایمنی بدن کودکان و مقابله با بروز بیماری‌های عفونی به خصوص در دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی دارد.

در ضمن بر اساس برخی اعتقادات پزشکی، سیر می‌تواند در درمان بالا بودن کلسترول بد در خون کودکان موثر باشد.

در واقع با مصرف مداوم سیر در رژیم غذایی به مقدار مشخص می‌توان این مشکل سلامتی را در کودکان درمان نمود.

بر اساس مشاهدات انجام گرفته پزشکی در مناطقی که سطح بهداشت عمومی بالا نیست مشخص گردیده که مصرف منظم سیر در رژیم غذایی باعث کاهش بروز عفونت‌های انگلی در روده کودکان می‌شود؛ که این امر ناشی از نقش ضد میکروبی و ضد انگلی این ماده غذایی است.

9 منفعت اصلی سیر
کاهش بروز دل‌دردهای مزمن در کودکان

کاهش دل‌دردهای مزمن و اسپاسم‌های روده‌ای یکی از نقش‌های مهم مصرف منظم سیر در کودکانی است که مشکلات دل دردهای مزمن دارند.

محققان علوم سلامت بر این باورند که مصرف سیر در کودکان با تنظیم بار میکروب‌های مفید در روده‌ها باعث این عملکرد مثبت در بدن کودک می‌گردد.

درمان گوش دردهای مزمن

سیر به دلیل این که حاوی ترکیبات ضد میکروبی و ضد انگلی و مواد پروبیوتیک می‌باشد، می‌تواند در کاهش گوش دردهای مزمن در برخی از کودکان که از این مشکل رنج می‌برند، موثر باشد.

بهبود فشارخون بالا

به دلیل ترکیب آلیسین موجود در سیر، میزان فشار در خون می‌تواند کنترل شود.

به همین دلیل مصرف منظم سیر در رژیم غذایی کودکانی که مبتلا به فشارخون بالا هستند، می‌تواند در کنترل و کاهش تدریجی فشار خون آنها موثر باشد.

به علاوه این که ترکیبات موجود در سیر می‌تواند مانع بروز لخته پلاکتی در عروق این کودکان مبتلا به فشارخون بالا شود.

موثر در درمان عفونت‌های چشمی

سیر به دلیل این که حاوی مقادیر بالایی از ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین C و سلنیوم می‌باشد، می‌تواند در کاهش بروز عفونت‌های چشمی در کودکان و پایین آمدن ریسک بروز تورم در چشم‌های کودکان موثر باشد، البته به والدین توصیه می‌شود در مورد این که بدانند تا چه حدی سیر می‌تواند در کاهش شدت بروز عفونت‌های چشمی در کودک‌شان موثر باشد، با یک پزشک متخصص چشم مشورت نمایند.

کنترل کننده شدت سرماخوردگی

از قدیم اطبا بر این اعتقاد بودند که سیر نقش موثری در کنترل و درمان سرماخوردگی در کودکان دارد.

البته علت این امر به خاطر ترکیبات ضد باکتریال و پروبیوتیک موجود در سیر می‌باشد که می‌تواند با بالابردن سطح ایمنی بدن کودک، شدت بروز سرماخورگی را در بدن او کاهش دهد.

بهبود دهنده زخم‌های عفونی

یکی از نقش‌های دیگر سیر، تسریع در بهبود زخم‌هایی در کودکانی است که به دلایل مختلف عفونی شدند.

در این مورد باید توجه شود که مصرف موضعی عصاره یا روغن سیر، البته با تجویز و توصیه پزشک می‌تواند سودمند باشد.

بهبود دهنده هضم و جذب

ترکیبات پروبیوتیک بالای موجود در سیر باعث تنظیم غلظت باکتری‌های مفید در روده‌ها، تنظیم حرکت دودی روده‌ها، کنترل هضم و جذب و کاهش بروز عفونت‌های گوارشی می‌گردد.

بهبود دهنده مشکلات پوستی

برخی اعتقادات پزشکی وجود دارد که مصرف سیر خوراکی یا موضعی بر روی پوست کودکانی که مشکلات پوستی دارند، را عامل بهبود دهنده سلامت پوست می‌دانند.

البته در این زمینه علت اصلی حضور ترکیبات پروبیوتیک در سیر می‌باشد که در برابر مشکلات پوستی به عنوان یک عامل درمان‌گر مطرح است.

موثر در درمان آسم

بخور سیر به همراه مصرف سیر پخته می‌تواند تا حدی شدت بروز آسم را در کودکانی که مبتلا به درجات خفیف تا متوسط آن هستند، کاهش دهد.

آیا مصرف سیر برای کودکان ایمن است؟

شاید با توجه به منافع بیان شده در مورد سیر این احساس بوجود آید که مصرف هر مقدار سیر برای کودکان مشکلی ندارد.

اگرچه مطالعات انجام شده در این مورد بر این اعتقادند که مصرف مقادیر متعارف و کم آن برای کودک مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما توصیه می‌گردد در مورد مصرف مقادیر بالای سیر در درمان مشکلات سلامتی در کودکان، حتما قبل از مصرف با یک پزشک متخصص اطفال در این زمینه مشورت شود و به طور سرخود مقادیر بالایی سیر به کودکان داده نشود.

در کل مقدار مجاز و کافی سیر در رژیم غذایی کودک معادل یک چهارم تا نصف یک حبه در روز می‌باشد. البته مصرف مقادیر بالاتر وابسته به شرایط کودک و میزان تمایل و تحمل او است.

بهترین سن کودک برای شروع مصرف سیر در رژیم غذایی

بر اساس نظر متخصصان تغذیه و پزشکان اطفال، بهترین زمان مصرف سیر توسط کودکان از بعد از 10 یا 11 ماهگی می‌باشد.

البته در این زمینه تمایل کودک به مصرف سیر نیز شرط می‌باشد.

به علاوه این که توصیه می‌شود از سیر در داخل مواد غذایی برای مصرف توسط کودک استفاده شود.

برای مثال عادت دادن کودک از سنین پایین به مصرف نان‌های حاوی سیر یا سوپ‌های مرغ و سبزیجات حاوی سیر می‌تواند کودک را متمایل به مصرف منظم سیر در رژیم غذایی خود نماید.

0 نظرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *