غذاهای مفید برای کبد

غذاهای مفید برای کبد

غذاهایی که مصرف می‌کنید بر سلامت و عملکرد کبد شما بسیار مؤثرند. غذاهای طبیعی ارگانیک بسیاری هستند که برای کبد مفید می‌باشند.

غذاهای مفید برای کبد
مصرف خوردنی‌های غنی از آنتی‌اکسیدان بهترین راهکار برای حفظ سلامت کبدتان به‌موازات سلامت عمومی بدنتان هست. غذاهای غنی از بتاکاروتن، غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان به پاک‌سازی اثر رادیکال‌های آزاد و مواد مضر در کبد کمک می‌نمایند. سبزیجاتی نظیر چغندر و هویج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید و بتاکاروتن می‌باشند.

تمام آنتی‌اکسیدان‌ها به پروسه‌ی سم‌زدایی کبد کمک نموده و از کبد در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. جالب است که متذکر شویم بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) موجود در هویج، یک آنتی‌اکسیدان مفید و مؤثر هست؛ لذا مفید است که مصرف هویج را در الگوی رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین سیر نیز مفید است و سلنیوم و گلوتاتیون موجود در سیر دارای عملکردی مشابه با آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند.

غذاهای غنی از ویتامین‌های B ،C و E می‌بایست به‌صورت روزانه برای تقویت سلامت کبد مصرف شوند. غذاهای غنی از ویتامین C و ویتامین E همانند آنتی‌اکسیدان‌های مذکور بسیار مفید می‌باشند. این مواد با خاصیت آنتی‌اکسیدانی به کاهش تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌نمایند، بنابراین برای تقویت و پاک‌سازی کبد مفیدند.

غذاهای غنی از ویتامین ب عملکرد کبد را تقویت می‌کنند و به کاهش احتقان کبدی کمک می‌نمایند. ویتامین ب 12 نیز به متابولیسم چربی‌ها و بهبود عملکرد کبد کمک می‌نماید. بسیاری از غذاها (بروکلی، تخم‌مرغ، اسفناج، برنج قهوه‌ای، غلات و غیره) حاوی ویتامین ب می‌باشند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نیز حاوی ویتامین ث می‌باشند ازجمله: گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، بروکلی، فلفل، مرکبات و غیره. سبوس گندم منبع خوبی از ویتامین E و سلنیوم هست.

بادام، آووکادو، گردو، غلات غنی‌شده، تخم آفتابگردان، کره بادام‌زمینی، سبزیجات روغنی نیز از منابع خوب ویتامین E می‌باشند. غذاهای غنی از فیبر غذاهای فیبردار برای تقویت عملکرد کبدتان ضروری هستند. استفاده از غذاهای فیبردار نظیر نان‌های دارای غله کامل، برنج و دیگر محصولاتی که حاوی غلات کامل باشند؛ مطمئناً پروسه هضم را تقویت می‌نمایند.

میوه‌ها و سبزیجات نیز از محتوای فیبر بالایی برخوردار می‌باشند. امگا 3 مصرف غذاهای غنی از امگا 3 نیز برای سلامت کبد مهم است. غذاهای مرسوم غنی از امگا 3 عبارت‌اند از: ماهی‌ها (ساردین، سالمون، قزل‌آلا و …)، مغزها و روغن‌هایی گیاهی (شامل: کانولا، سویا، دانه کتان و کنجد).

غذاهایی که مضر هستند و باید از آن‌ها پرهیز کنید
– کافئین و الکل غذاهای غنی از کافئین و الکل، می‌توانند به عملکرد کبدتان آسیب برسانند. مصرف کافئین، پاک‌سازی کبد را دشوار می‌کند. توصیه می‌شود از مصرف بی‌رویه نوشیدنی‌های غنی از کافئین (به‌ویژه قهوه و مانند آن) اجتناب کنید و به‌جای آن‌ها از نوشیدنی‌های سالم و مفیدتری مثل چای سبز استفاده کنید. چای سبز به تقویت ایمنی بدن کمک می‌نماید و محتوای کافئین آن در حداقل است.

– غذاهایی که پرچرب و حاوی چربی اشباع بالایی هستند، می‌توانند موجب افزایش سطح آنزیم ALT (آلانین آمینو ترانسفراز) کبدی گردند. سطح بالای آنزیم ALT نشانگر تخریب کبدی است. این در حالی است که بسیاری از شیرینی‌جات، فست‌فودها و غذاهای رستورانی حاوی محتوای چربی اشباع بالایی هستند. برای مثال در این زمینه یک تیم تحقیق سوئدی یک بررسی را بر روی 18 دانش‌آموز جوان سالم لاغراندام انجام دادند. از دانش آموزان مذکور خواسته شد؛ یک الگوی فعالیت بدنی نشسته (کم تحرک) و مصرف 2 وعده غذایی روزانه در رستوران‌های فست فود را برای مدت یک ماه، داشته باشند. از گزینه‌های رایج رژیم غذایی آنان؛ همبرگر و دیگر غذاهای فست فود غنی از چربی اشباع بود. در پایان نمونه‌های خونی افراد جمع‌آوری گشت و نتایج مطالعه حاکی از افزایش یافتن سطوح آنزیم کبدی ALT در آنان بود؛ که این امر نشان می‌دهد این الگوی غذایی – رفتاری به کبد آن‌ها فشار مازادی را تحمیل نموده و درنتیجه شانس آسیب‌های کبدی را در درازمدت افزایش می‌دهد.

معجونی برای سم زدایی از کبد
مواد مورد نیاز:
1 فنجان جعفری خرد شده
5 ساقه کرفس
6 فنجان آب
3 عدد لیمو
طرز تهیه:
مواد مورد نیاز را با دقت بشورید. اگر لیموی ارگانیک پیدا کردید، نمی‌خواهد پوست آن را بگیرید.
محتویات را تا زمانی که خوب مخلوط شوند باهم ترکیب کنید اما فعلا آب را اضافه نکنید.
هنگامی که به خوبی باهم مخلوط شدند مواد را داخل آب بریزید و دوباره هم بزنید.
نوشیدن 2 فنجان بعد از هر وعده غذایی بسیار نتیجه بخش‌تر است. اگر تنها 5 روز، 3 وعده در روز این نوشیدنی را میل کنید تمام سموم از کبدتان خارج می‌شود. لازم به ذکر است اگر در طول روز آب فراوان میل کنید به روند پاکسازی کبد بسیار زیاد کمک کرده اید

0 نظرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *