کسانی که کبد چرب دارند حتما این مقاله را بخوانند

کسانی که کبد چرب دارند حتما این مقاله را بخوانند

امروزه به علت تغذیه نادرست و روی آوردن مردم به فست فود بیماری کبد چرب به نسبت گذشته بیشتر شده است

اگر کبد چرب دارید باید بسیار مراقب سلامتی خودتان باشید. درمان بیماری کبد چرب با غذا امکان پذیر است که در این مطلب می خواهیم 12 غذای مفید جهت درمان بیماری کبدچرب را معرفی کنیم

بطور معمول رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر می باشد:

مصرف میوه و سبزیجات به میزان زیاد
مصرف گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و غلات
کم کردن میزان مصرف شکر، نمک، چربی های اشباع، کربوهیدرات های تصفیه شده و عدم مصرف الکل
رژیم غذایی کم کالری و کم چرب
رژیم غذایی کم کالری و کم چرب به شما کمک می کند تا مقدار زیادی از وزن خود را کم کنید. این کار در نهایت خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد. در حالت ایده آل، اگر دارای اضافه وزن هستید بهتر است حدود 10 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید.

12 غذای مفید درمان بیماری کبد چرب

قهوه
سبزیجات
توفو
ماهی
بلغور جو دوسر
گردو
آووکادو
شیر و لبنیات کم چرب
دانه آفتابگردان
روغن زیتون
سیر
چای سبز

1. مصرف قهوه

مصرف قهوه به کاهش سطح آنزیم های غیر طبیعی کبد کمک می کند. مطالعات نشان می دهد افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود از نوشیدنی قهوه استفاده می کنند، آسیب کمتری نسبت به افراد دارای همین بیماری ولی بدون مصرف نوشیدنی های کافئین دار، به کبد خود وارد می کنند.

به نظر می رسد مصرف کافئین سبب کاهش حجم آنزیم های کبدی غیر معمول در افراد در معرض خطر کبد چرب می شود.

2. مصرف سبزیجات

مصرف سبزیجات جهت جلوگیری از ساخته شدن چربی توصیه شده است. به نظر می رسد کلم بروکلی مانع از ساخته شدن چربی در کبد موش می شود. مصرف دیگر سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم پیچ علاوه بر کمک به درمان کبد چرب می تواند جهت کاهش وزن نیز موثر باشد.

می توانید از دستورالعمل بنیاد کبد کانادا برای گیاهخواران استفاده کنید که به شما امکان می دهد بدون از دست رفتن طعم ها و چاشنی ها مقدار زیادی از کالری غذاها را کاهش دهید.

3. مصرف توفو – Tofu

توفو (Tofu) چیست؟ توفو یا پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید. توفو جهت کاهش ساخته شدن چربی بسیار مفید است.

مطالعات انجام گرفته در دانشگاه ایلینویز (Illinois) بر روی موش ها نشان داد، پروتئین سویا که از لحاظ مواد تشکیل دهنده مشابه توفو می باشد می تواند سبب کاهش ساخته شدن چربی در کبد شود. لازم به ذکر است که توفو کم چرب بوده ولی دارای پروتئین زیاد می باشد.

4. مصرف ماهی

مصرف ماهی جهت کاهش تورم و تنظیم چربی مفید است. ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ساردین، تونا و قزل آلا منبع غنی از اسید های چرب امگا3 می باشند.اسیدهای چرب امگا3 سبب کاهش سطح چربی کبد و کاهش تورم می شوند.

5. مصرف بلغور جو دوسر

جهت کسب انرژی بلغور جو دوسر استفاده کنید. کربوهیدرات های بدست آمده از دانه هایی همانند جودوسر سبب افزایش انرژی بدن می شوند. فیبر موجود در آن سبب احساس سیری در شما می شود که به حفظ وزن مطلوب شما کمک می کند.

6. مصرف گردو

مصرف گردو می تواند به بهبود وضع کبد کمک کند. دانه های گردو منبع غنی امگا3 محسوب می شوند. تحقیقات نشان داده است که افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود گردو مصرف می کنند، عملکرد کبدی بهتری را در آزمایشات نشان می دهند.

7. مصرف آووکادو

برای حفاظت از کبد، آووکادو مصرف کنید. آووکادو حاوی چربی های خوب می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این مواد شیمیایی سبب کاهش آسیب های کبدی می شوند. همچنین آووکادو حاوی مقدار زیادی فیبر است که به کنترل وزن بدن کمک شایانی می کند. پیشنهاد می کنیم سالاد آووکادو تازه و قارچ را حتما امتحان کنید.

8. مصرف شیر و لبنیات کم چرب

مطابق با تحقیقات انجام گرفته در سال 2011 بر روی موش ها، لبنیات حاوی میزان بالای پروتئین می باشند که می توانند آسیب های وارده به کبد را کاهش دهند.

9. مصرف دانه آفتابگردان

از دانه آفتابگردان بعنوان آنتی اکسیدان قوی استفاده کنید. این دانه های معطر حاوی مقدار زیای ویتامین E هستند. ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان جهت حفاظت از کبد در برابر آسیب های بیشتر عمل می کند.

10. مصرف روغن زیتون

یکی از روش های کنترل و درمان کبد چرب، کنترل و کاهش وزن است که با مصرف روغن زیتون می توانید وزن خود را کنترل کنید.

سالم ترین روغن، روغنی است که حاوی میزان بالایی از اسیدهای چرب امگا3 باشد. روغن زیتون برای پخت و پز سالم تر و بهتر از روغن های نباتی، کره و روغن ترد کننده شیرینی می باشد. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند.

11. مصرف سیر

سیر به عنوان چاشنی نه تنها به غذای شما عطر و طعم خوبی می دهد، بلکه تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد مصرف پودر سیر در افراد دارای بیماری کبد چرب سبب کاهش وزن و چربی شده است.

12. مصرف چای سبز

چای سبز جهت کاهش جذب چربی بسیار مفید است و می تواند بیماری کبد چرب را بهبود ببخشد. اطلاعات نشان می دهند که مصرف چای سبز می تواند مانع جذب چربی توسط بدن شود اما این نتایج هنوز قطعی نشده اند. همچنین مطالعاتی در حال انجام است که نشان می دهد مصرف چای سبز سبب کاهش ذخیره چربی در کبد و بهبود عملکرد آن خواهد شد.

0 نظرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *