جوانسازی پوست با PRP

جوانسازی پوست با PRP

بطور كلي مي توان گفت كه در هر عارضه اي كه تحريك فرآيند بازسازي بافت موضع بتواند نقشي در مورد عارضه داشته باشد مي توان ازPRP بهره برد . بسياري از مشكلات زيبايي نظير چين و چروك ها ،خطوط و… حاصل پروسه پيري كلاژن، الاستين، ماتريكس بين سلولي ،فيبروپلاستها و چربي در لايه هاي پوست است . اين پروسه تواما ، شكل،حجم ،صافي و قابليت ارتجاعي پوست را كاهش داده ودر نهايت به شكل پيري انواع مشكلات زيبايي نظير چين و چروك و خطوط مي شود.

کاربرد PRP (پی ار پی) پوست و زیبایی

استفاده از PRP (پی ار پی) در جوانسازی و رفع برخی از مشکلات زیبایی هم اکنون در اقصی نقاط دنیا از جمله آمریکا، ژاپن، انگلیس، و نیز ایران مرسوم شده و هر روز گسترش بیشتری را تجربه می کند، زیرا روش جوانسازی پوست با PRP (پی ار پی) به خاطر به کارگیری خون خود بیمار برای درمان وی، دارای جذابیت و پذیرش بیشتری نسبت به روشهای مشابه می باشد. میدانیم که بسیاری از مشکلات زیبایی نظیر چین و چروک ها، خطوط و غیره حاصل پروسه پیری و کاهش کلاژن، الاستین، ماتریکس بین سلولی، فیبروبلاست ها و چربی در لایه های پوست است. این پروسه قوام، شکل، حجم، صافی وقابلیت ارتجاعی پوست را کاهش داده و در نهایت به شکل گیری انواع مشکلات زیبایی نظیر چین و چروک و خطوط منتهی می شود. مطالب مرتبط با نقش پلاکتها در فرایندهای بازسازی بافت های مختلف، که در بخش های قبلی ارائه شدند، گویا توان PRP (پی ار پی) در بازسازی کلاژن، الاستین، عروق و ماتریکس بین سلولی و در نهایت باز گرداندن دوباره شادابی و جوانی پوست اند. بر همین اساس، هم اکنون PRP (پی ار پی) پوست، مو و زیبایی به روش های مختلف در درمان های پوست و مو استفاده می شود.

روش تزریق مستقیم PRP (پی ار پی)

می توان به منظور رفع مشکلات پوستی نظیر چین وچروک ناشی از افزایش سن، چین وچروک های داینامیک، اسکار آکنه و اسکار زخم های ناشی از بریدگی، سوختگی و…، خطوط اخم یا خنده، طاسی سر یا ابرو، و پُف و تیرگی دور چشم، بصورت مستقیم و به وسیله سرنگ انسولین در موضع درمان تزریق نمود. همچنین می توان آن را به منظور تسریع روند بهبودی، بطور مستقیم بر روی زخم های کهنه، زخم های دیابتی، ترک های پوستی و مواردی ازین قبیل اسپری نمود. تزریق مستقیم می تواند در همه نواحی بدن مانند؛ سر، صورت، گردن، شکم، پشت دست ها و غیره انجام شود.

روش مزوتراپی خشک

Micro needling یا مزوتراپی خشک، توسط وسیله ای به نام درمارولر انجام می شود. این وسیله دارای یک غلطک است که دورتادور آن به تعداد زیادی سوزنهای ریز و تیزی تعبیه شده است. با حرکت دادن غلطک روی پوست، سوزنها در محدوده میلی متری در پوستفرورفته و بدین طریق موجب تحریک پروسه Healing و شروع سنتر کلاژن و الاستین در غشا میانی پوست می شوند. از این روش به منظور جوانسازی و صاف کردن پوست و نیز بهبود ظاهر اسکارها استفاده می شود.PRP (پی ار پی) را می توان به منظور تسریع روند بهبودی و ارتقا کیفی نتایج درمان، به صورت مصرف موضعی، با درمارولر همراه نمود تا از راه منافذ کوچک ایجاد شده جذب پوست شود. همراه با لیپوترانسفر:لیپوترانسفر روشی است که در آن سلول های چربی نواحی پهلو و شکم بیماررا به میزان لازم (حدود بیست الی پنجاه میلیمتر) خارج کرده و پس از جداسازی سلول های زنده چربی، آن ها را به عنوان یک فیلتر بیولوژیک مشتق از بدن خود فرد،

به منظور حجم دادن به ناحیه ای از بدن یا صورت، پر کردن نقص پوستییا بافت چربی و اغلب با هدف جوانسازی صورت، در نواحی مورد نظر تزریق می کنند. وقتی سلول های چربی از شکم یا پهلو به نواحی دیگر منتقل می شوند، از رگ های تغذیه کننده خود جدا می شوند. به همین دلیل، کم کم شروع به مصرف چربی انباشته خودشان کرده و این کار را تا مرز مرگ ادامه می دهند. البته این فرایند بسته به میزان چربی تزریق شده، شاید چند ماه الی دو سال طول بکشد. سلول های چربی را می توان با PRP (پی ار پی) مخلوط و سپس در محل های مورد نظر تزریق نمود. این کار موجب تحریک رگ سازی شده و به تبع آن منجر به زنده ماندن سلول های چربی و پیوند خوردن آنها با بافت های اطرافشان می شود برابر گزارشات کلینیکی، همراه سازی لیپوترانسفر با PRP (پی ار پی)، ماندگاری نتایج درمان را در شرایط خوب دو الی سه برابر افزایش داده و به حدود هفت سال می رساند.

روش استفاده موضعی

PRP (پی ار پی) را میتوان به منظور ارتقای کیفی پوست صورت و افزایش شادابی آن، به تنهایی یا مخلوط یا با ماسک ها و ژل ها، روی پوست مالید.

نکات مهم و مفید در خصوص PRP (پی ار پی)

تعداد جلسات و فواصل آن ها بر حسب شرایط پوست تعیین می شود و ممکن است به ازاء هر بیمار بسیار متفاوت باشد. ولی به طور کلی منابع موجود، برای جوانسازی صورت، بر حسب سن، از یک تا چهار جلسه با فواصل دو الی شش ماه پیشنهاد می کنند و در شرایط خوب، ماندگاری نتایج بینیک تا سه سال است. پروتکل دیگری تعداد و فاصله جلسات برای جوان سازی را بر حسب سن به ترتیب زیر تنظیم کرده است: در سنین 30 الی 40 سال هر یک الی دو سال یک جلسه کافیست.

در سنین 40 الی 50 سال سه جلسه درمان لازم است به ترتیبی که جلسه دوم شش ماه بعد از جلسه اول و جلسه سوم نه ماه بعد از جلسه دوم باشد. درمان نگهدارنده هر یک الییک و نیم سال کافی است. در سنین بالای 50 سال سه جلسه درمان لازم است به ترتیبی که جلسه دوم سه الی شش ماه بعد از جلسه اول و جلسه سوم شش ماه بعد از جلسه دوم باشد. درمان نگهدارنده هر سال یک بار کافی است. با توجه به تنوع نظرات، به نظر می رسد پاسخ بیولوژیکی بیمار بهترین پارامتر برای تنظیم برنامه وی است لذا پیشنهاد می شود تعداد و فواصل جلسات را بر حسب پاسخ بیولوژیکی بیمار تنظیم کنید. هر جلسه درمانی حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. مراقبت های بعد از عمل ، محل عمل تا مدت 24 ساعت شسته نشود. استفاده از ضد آفتاب و اجتناب از تابش مستقیم آفتاب حداقل دو هفته ، استفاده از عینک تیره به مدت یک هفته ، استفاده از کرم نگهدارنده روز و شب.

کاربردهای دیگر PRP (پی ار پی)

درمان جای زخم

در گذشته برخی از پزشکان معتقد بودند پانسمان زخم با گاز خیس شده با خون بیمار، باعث تسریع روند بهبودی آن می شود. آنان آگاهی نداشتند که به نوعی از فاکتورهای رشد برای التیام بهره می گیرند. مرور دوباره محتویات پلاکت ها و مکانیسم عملکردPRP (پی ار پی) درمانی، نشان میدهد که PRP (پی ار پی) درمانی، مکملی ضروری و حیاتی به منظور تحقق اهداف درمانی و التیام زخم های مزمن، در کنار درمان های رایج است. تعداد قابل توجهی از مطالعات PRP (پی ار پی) به بررسی اثرات آن در التیام زخمهای حاد و مزمن پرداخته اند

جراحی پلاستیک

بسیاری از اعمال جراحی پلاستیک، به ویژه جراحی های ترمیمی، با گرافت پوستی انجام می شوند و در این اعمال بافت پوست از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل و پیوند می شود. برخی اعمال دیگر اعمال دیگر نظیر لیفتینگ نیز با کشیدن و کمی جابجایی بافت، بدون جداکردن کامل آن از محل اصلی خود، انجام می شوند که در این اعمال نیز، بافت جابجاشده با شرایط و محل جدیدی مواجه است.موفقیت تمام اعمال جراحی پلاستیک به دو چیز بستگی دارد، بافت منتقل شده یا جابجا شده، بدون پس زدگی، عفونت و نکروز بافتی به شکلی کاملاً طبیعی و سریع، با محل جدید پیوند یابد. محل برشهای جراحی بدون جایگذاری اسکار بهبود یابند.

0 نظرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *