جوانسازی پوست صورت

جوانسازی پوست صورت

جوان سازی پوست صورت با لیزر یک روش جراحی پوست محبوب است که پوست را جوان می‌سازد و اثرات ناشی از نور آفتاب، کهیر پوستی، افزایش سن و برخی از اختلالات پوستی را کاهش می‌دهد. جوان سازی پوست با لیزر RF ایمن، موثر و مناسب است. همچنین، هزینه جوانسازی و زیباسازی پوست صورت با لیزر فراکشنال در مقایسه با بسیاری از راههای جوانسازی پوست بسیار کمتر است. لیزر لایه‌های خارجی آسیب دیده پوست را برداشته و تولید کلاژن و سلول‌های پوستی جدید را در لایه‌های زیرین پوست تحریک می‌کند و پوستی صاف‌تر، جوان تر و سالم‌تر را به ارمغان می آورد.

انواع دستگاه لیزر پوست وجود دارد، که از مهمترین آنها میتوان اشاره کرد به لیزر CO2T ، لیزر اربیوم و لیزر فرکشنال. در ادامه به بررسی روش های جوانسازی پوست صورت با لیزر شرح داده می شود:

لیزر CO2: این نوع لیزر پرتوان‌ترین روش لیزر موهای زائد است موجود برای جوان سازی پوست صورت است. سطح پوست پس از درمان شدن با لیزر CO2، سفت‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسد، زیرا لیزر برای محدود کردن الیاف کلاژن که در لایه زیرین پوست قرار دارند از گرما استفاده می‌کند. لیزر CO2 باعث کاهش یا رفع چروک صورت، جای جوش و زخم‌ها، زگیل‌ها و ماه گرفتگی‌ها می‌شود. این روش حتی برای درمان سرطان پوست در سطوح اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوان‌سازی واژن با دستگاه لیزر مونالیزا تاچ توسط دستگاه مخصوص لیزر CO2 انجام می‌شود که دارای یک پروب مخصوص است که امواج لیزر را از کناره‌های پروب و به صورت جانبی ساطع می‌کند. جهت درمان آفتاب سوختگی پوست از لیزر CO2 فراکشنال استقاده میگردد، در این روش برای لایه برداری پوست از لیزر CO2 فراکشنال استفاده می‌شود. این روش نیز مشابه با روش پیلینگ شیمیایی عمل می‌کند، با این تفاوت که برای لایه برداری پوست از اشعه لیزر استفاده می‌شود.
روش جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال: این روش جوان سازی پوست صورت از سایر روش های جوانسازی پوست با لیزر متمایز می باشد، زیرا عوارض جانبی کمی دارد. پس از کشیدن پوست صورت با این روش درمانی در واقع پوست دچار التهاب یا درد نمی‌شود و به دوره ریکاوری نیاز نمی باشد. با این حال، شایان ذکر است که این روش جوانسازی پوست صورت تنها در یک جلسه انجام نمی‌گیرد و برای بهبودی کامل ظاهر پوست با لیزر فراکشنال چند هفته تا چند ماه زمان نیاز می باشد.
میکرونیدلینگ صورت (عمل تحریک زیرپوستی تولید کلاژن) یک اصطلاح کلی برای اشاره به عملی است که طی آن یک ابزار مخصوص که یک غلتک کوچک و تعداد زیادی سوزن بسیار ریز (معمولاً فلزی) در قسمت سر آن تعبیه شده است، بر روی پوست شما حرکت داده می‌شود. در فرآیند جوان شدن پوست صورت با میکرونیدلینگ، استفاده از سوزن‌های ریزی که در این وسیله استفاده شده است، زخم‌های بسیار کوچکی به صورت کنترل شده بر روی سطح پوست ایجاد می‌شود که باعث تحریک پوست و افزایش تولید کلاژن و الاستین در آن می‌شود. تحریک کردن فرایند ترمیم و بازسازی طبیعی پوست باعث می‌شود که لایه زاینده پوست ضخیم‌تر شود و چروک‌های پوست بهبود پیدا کند و رفع جای زخم موثر است. علاوه بر آن با انجام میکرونیدلینگ پوست، کانال‌های بسیار ریزی بر روی لایه سطحی پوست ایجاد می‌شود که در جذب سریع‌تر و مؤثرتر ژل‌ها، کرم‌ها و سروم‌ها به داخل بافت پوست تأثیر زیادی دارد.

روش درمان

این روش جوان سازی پوست صورت معمولا با بی حسی موضعی (تزریق بی حسی در محل درمان) صورت می‌گیرد. متخصص پوست برای جوان سازی پوست صورت با لیزر، از لیزرهای مخصوصی استفاده می‌کند. لایه‌های خارجی پوست با استفاده از یک پرتو نور لیزری بخار می‌شوند و پوست زیرین را صاف‌تر و جوان تر می‌سازد. در هنگام از بین رفتن لایه‌های قدیمی، رشد سلول‌های پوستی جدید تحریک می‌شود. روش جوان سازی پوست با لیزر بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و زیباسازی پوست با لیزر تا دو ساعت طول می‌کشد. هر دو روش لیزر درمانی شرح داده شده، با محدود کردن آسیب گرمایی به پوست به کمتر شدن عوارض کمک می‌کنند.

روند بهبودی و نتایج

نتایج و بهبودی در روش جوانسازی پوست صورت با لیزر و لیزر پوست صورت به نوع لیزر مورد استفاده و ناحیه‌ای که تحت درمان قرار می گیرد، بستگی دارد. بهبودی در روش های جوانسازی پوست صورت تهاجمی، به چند هفته زمان نیاز دارد. پس از انجام روش جوانسازی پوست با لیزر، زمان بهبودی تقریبا دو هفته می باشد، که در طی آن ناحیه درمان شده بهبود پیدا می‌کند و لایه جدیدی از پوست سالم ظاهر می‌شود و باعث می‌شود که ناحیه درمان شده صاف‌تر، سفت‌تر و به طور کلی سالم‌تر به نظر برسد. این روش جوان سازی پوست را می توان برای جوان سازی پوست دست و گردن نیز بکار برد.

مزایا

برای کاهش و درمان چین و چروک صورت، جای زخم و آکنه، رفع تاتو، لکه‌های پوستی و ماه گرفتگی‌ها می‌توان از این روش استفاده کرد. بهبود بافت کلی پوستی که در نتیجه تجمع آسیب‌های نور خورشید زبر و زمخت شده، از مزایای جوانسازی صورت با این روش است. روش جوانسازی پوست با لیزر همچنین برای از بین بردن خال‌ها و رفع زگیل استفاده می‌شود. این روش جوان سازی پوست صورت در رفع جای زخم‌های خفیف تا متوسط صورت که ناشی از جراحی یا آسیب دیدگی می باشد نیز بکار برده می‌شود.

عوارض

پس از انجام روش جوان سازی صورت با لیزر، عوارض جانبی مشخصی در بین بعضی از بیمارن به وجود می‌آید. با این حال، این عوارض معمولا نسبتا خفیف هستند و در کوتاه مدت از بین می‌روند. عوارض جانبی شایع شامل قرمزی پوست، ورم ناحیه درمان شده و التهاب (شبیه احساسی است که پس از آفتاب سوختگی خفیف به فرد دست می‌دهد) است.

0 نظرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *