خط اخم ابرو ارثي است؟

خط اخم ابرو ارثي است؟


خط اخم مشهوري كه همه از دچار شدن به آن گريزانند، چطور و از چه سني ايجاد مي‌شود؟

عضله‌اي به نام عضله اخم‌كننده وجود دارد كه از بين 2 ابرو به سمت خارج كشيده مي‌شود و وقتي منقبض مي‌شود، ابرو را به داخل و پايين مي‌كشد. انقباض طول عضلات اين ناحيه‌ را افزايش مي‌دهد و باعث مي‌شود پوست كش بيايد و وقتي رها مي‌شود، چين و چروك عمودي ايجاد مي‌كند كه نتيجه آن بروز خط اخم يا خطوط 11 بين دو ابروست. بين دو چشم عضلات دوكي‌شكل و عضله پايين‌برنده ابرو هم وجود دارد كه وقتي منقبض مي‌شوند، ابرو را پايين مي‌كشند و عامل خطوط افقي بين دو ابرو هستند. خطوط پنجه كلاغي اطراف چشم نيز در اثر انقباض عضلات حلقوي اطراف چشم بروز مي‌كند. وقتي چشم‌ها را جمع مي‌كنيم يا چشمك مي‌زنيم، اين عضله پوست خارجي چشم را به سمت پايين مي‌كشد و عامل بروز چين و چروك اطراف چشم است. اين خطوط ممكن است در سنين 18 تا 65 سال ظاهر شوند و از همين سن امكان پيشگيري يا رفع خطوط وجود دارد.

راه درمان چيست؟

هم براي پيشگيري و هم درمان، تزريق توكسين بوتولونيم A يا همان بوتاكس كه نامي تجاري است، توصيه مي‌شود. اين سم باعث كم‌‌تحركي و فلج تدريجي عضلات مي‌شود. در نتيجه به مرور زمان و با ادامه درمان‌ها پوست به حالت اول برمي‌گردد و چروك‌ها از بين مي‌رود. توكسين بوتولونيوم A طي 3-1 روز اول تاثير مي‌كند و باعث فلج عضله مي‌شود و اثر آن تا 4 ماه برقرار است. بعد از اين مدت اثر به‌تدريج كم مي‌شود و بعد از 6 ماه كاملا از بين مي‌رود و به تزريق مجدد نياز دارد. هرچه تزريق ادامه‌دارتر باشد، عضلاتي كه بيش از حد حركت دارند و قوي شده‌اند لاغر و نتيجه درمان بهتر مي‌شود.

اگر به‌عنوان پيشگيري اين تزريق را انجام دهيم، عارضه ندارد؟

نه، تزريق بوتولونيمA عارضه‌اي ندارد و مانع شكل‌گيري و حتي به مرور زمان باعث از بين رفتن چروك مي‌شود. البته افرادي كه بوتاكس تزريق مي‌كنند، در عين حال بايد از حركت دادن بيش از حد عضلات صورتشان هم خودداري كنند.

استفاده از چسب‌ها يا كرم و داروهاي رفع‌كننده خط اخم در درمان جايگاهي ندارد؟

نه، هيچ فايده‌اي ندارد. بايد از انجام حركت‌هاي بي‌خود پرهيز كرد و در كنار آن بوتولونيم A تنها درمان موثر است.

از پركننده‌ها، چربي يا ژل براي پر كردن چروك عميق ناحيه خط اخم يا پيشاني نمي‌توان استفاده كرد؟

اين روش‌ها براي ناحيه خط اخم و پيشاني توصيه نمي‌شود و جايگاهي در درمان ندارد.

خط اخم مي‌تواند ارثي باشد؟

چين و چروك‌ها مخصوصا خط اخم ژنتيكي نيست و به شخصيت فرد و حركت بيش از حد عضلات ارتباط دارد. يك مساله عمل و عكس‌العمل است كه مختص به خود فرد است.

ورزش صورت تاثيري بر خط اخم ندارد

ورزش صورت از بروز خط اخم پيشگيري نمي‌كند و راه درمان آن هم نيست زيرا خط اخم به دنبال انقباض‌هاي مكرر عضلات صورت بروز مي‌كند. اگر فردي بگويد به دنبال ورزش صورت و ماساژ نه‌تنها خط اخم او برطرف نشده بلكه بدتر هم شده است، راست مي‌گويد زيرا ورزش، عضلات را قوي‌تر مي‌كند و احتمال اينكه چين و چروك‌ها عميق‌تر شوند، وجود دارد. براي پيشگيري يا درمان بايد از حركت‌هاي بي‌دليل عضلات در صورت پرهيز كرد و تنها راه آن تزريق بوتاكس و كم‌تحرك كردن عضله‌هاست.

0 نظرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *