در فصل زمستان چگونه از پوست خود مراقبت کنیم

در فصل زمستان چگونه از پوست خود مراقبت کنیم

خشكی و سرمای هوا می‌تواند روی تنفس و میزان رطوبت موجود در دستگاه تنفسی نیز تاثیر منفی بگذارد.برای جلوگیری از بروز این آسیب‌ها باید به مواردی دقت كنیم تا پوست و دستگاه تنفسی در زمان خشكی و سرمای هوا،‌ آسیب نبینند.»

حمام بخار بسازید

كاسه آب و چند عدد پوست نارنج یا پرتقال داخل آن كه پای ثابت علاءالدین خانه‌های قدیمی بودند،‌ اساس ساختار دستگاه‌های بخورهای امروزی است.

در فصل‌های سرد سال از بخور استفاده كنید.این‌كار برای تامین رطوبت همیشگی فضای خانه توصیه می‌شود. داخل بخور گیاه دارویی مانند قطره یا برگ اكالیپتوس بریزید. وجود این گیاه دارویی باعث از بین بردن عوامل آلاینده احتمالی در منزل شده و از سوی دیگر به بهبود تنفس كمك می‌كند. مهم‌تر این‌كه رطوبت هوا باعث جلوگیری از خشكی پوست می‌شود.

در كنار استفاده از بخور باید حرارت را كم كنید. یكی از دلایل خشكی پوست،‌ كمبود رطوب هوای منزل یا محل كار یا حتی خودروی شخصی است. بنابراین حرارت مكانی كه در آن اقامت دارید،‌ نباید بیش از 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد باشد.

تامین رطوبت مناسب می‌تواند علاوه بر نگه داشتن دما در حد مناسب،‌ رطوبت پوست و دستگاه تنفسی را هم تامین كند. هرچه میزان حرارت مناسب‌تر باشد،‌ امكان خشكی هوا كمتر است.»

آب‌بازی را كم كنید

یكی از راهكارهای كسب آرامش،‌ دوش گرفتن است، اما در فصل‌های سرد سال باید آدابی را در این باره رعایت كرد.تعداد دفعات دوش گرفتن و زمان هر بار دوش گرفتن را كم كنید هوا سرد است، اما این مجوزی برای افزایش دمای آب حمام،‌ تا رسیدن به نقطه جوش نیست. هرچه حرارت آبی كه با آن دوش می‌گیرید بیشتر باشد،‌ به همان نسبت رطوبت پوست بیشتر از دست می‌رود.»

این تصور كاملا اشتباه است كه دمای بالای آب و بخار ناشی از آن می‌تواند به لطافت پوست كمك كند. بهترین دما برای دوش گرفتن در فصل‌های سرد سال،‌ آب ولرم است. این مساله در زمان شست‌وشوی دست و صورت هم صادق است. هرچه آب گرم‌تر باشد،‌ خطر خشكی پوست بیشتر است.

اگر از دستگاه‌های خشك‌كننده دست استفاده می‌كنید،‌ تا زمانی دست‌ها را زیر دستگاه بگیرید كه كمی رطوبت روی آن باقی مانده باشد.»

مایع به جای جامد

شاید تصور نكنید؛ اما صابون معمولی برای پوست مناسب نیست. «صابون خوب نیست. برخلاف تصور عمومی، استفاده از صابون جامد برای شست‌وشوی بدن و دست و صورت خوب نیست. به این دلیل كه از نظر ساختاری ممكن است تركیب‌های آن با بدن ناسازگار باشد. از سوی دیگر، در هر بار شستن، كمی از چربی طبیعی پوست از بین می‌رود.»

برای شست‌وشوی بدن از صابون مایع مناسب و سازگار با پوست بدن استفاده كنید. برای شستن دست نیز از صابون مایع حاوی مرطوب‌كننده یا ژل‌های شست‌وشوی دست استفاده كنید.

«از صابون‌های غیرعطری استفاده نكنید. برای شستن صورت هم از ژل‌های شست‌وشودهنده صورت كمك بگیرید. این ژل‌ها با پوست صورت سازگار هستند.»

آفتاب از برف می‌تابد

می‌دانیم كه در فصل تابستان باید از ضدآفتاب استفاده كنیم. اما این قانون در فصل زمستان هم حاكم است.«انعكاس نور آفتاب از روی سطح سفید و صیقلی برف، باعث آسیب به پوست و چشم می‌شود.

بنابراین در زمستان هم پیش از خروج از منزل، كرم ضد‌آفتاب بزنید. برف گاهی تا 80 درصد از نور خورشید را بازتاب می‌دهد.»«عینك آفتابی را هم فراموش نكنید. علاوه بر این‌كه اگر اسكی می‌روید،‌ حتما باید كرم ضدآفتاب را تجدید كنید.»

خشک نباشید!

پس از حمام كردن یا شست‌وشوی دست و صورت باید چربی و رطوبت از‌دست رفته بدن جایگزین شود. پس از حمام كردن،‌ حتما از لوسیون بدن استفاده كرده و پوست بدن را مرطوب كنید. رطوبت از دست رفته بدن باید تامین شود.

درباره دست و صورت هم همین مساله صادق است.» «علاوه بر مرطوب‌كننده از چرب‌كننده هم استفاده كنید. برای انتخاب كرم مناسب،‌ به جنس پوست توجه كنید. اگر پوست شما چربی طبیعی زیادی دارد،‌ بهتر است انواعی را انتخاب كنید كه میزان چربی آن كمتر بوده و میزان رطوبت آن در حد مناسب باشد، بنابراین پیش از خریدن كرم،‌ به كیفیت پوست كمك كنید.»

«در این فصل هم باید طبق عادت نظافت را انجام داد، اما پس از آن و بعد از دوش‌گرفتن،‌ حتما باید پوست بدن را مرطوب و چرب كنید. به این دلیل كه پس از نظافت،‌ پوست بدن حساس شده و نیاز به دریافت رطوبت و چربی مناسب است.»

یک متخصص پوست و مو می‌گوید: «در فصل‌های سرد سال به این دلیل كه رطوبت و چربی پوست به شكل طبیعی و بر اثر سرمای هوا از بین می‌روند،‌ بنابراین باید بیش از هر زمان دیگری به وضعیت پوست رسیدگی كرده و مانع از خشكی آن شد. بهتر است در این فصل یك كرم مرطوب‌كننده و چرب‌كننده همراه داشته باشید و بعد از شستن دست و صورت از این كرم‌ها استفاده كنید.»

0 نظرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *