لیپولیز تزریقی چیست ؟

لیپولیز تزریقی چیست ؟


لیپولیز یک درمان بی خطر و موثر برای هدف گرفتن قسمت های دارای چربی است. لیپولیز مزیت هایی مانند سفت شدن پوست با کمک کلاژن و صاف شدن پوسن را به همراه دارد و نسبت به سایر روش های دیگر با درد کمتری همراه است.

لیپولیز تزریقی چیست ؟

ليپوليز تزريقي روشي است كه در آن براي از بين بردن چربيهاي زير پوست مواد خاصی در پوست تزریق میشود.اگرچه لیپولیز تزریقی به اندازه لیپوساکشن یا لیپولیز لیزری نمیتواند حجم زیادی از چربی را در یک جلسه از بین ببرد یا از بدن خارج کند ولی این روش قادر است برای چربیهای موضعی، با ایجاد ریسک بسیار کمتر، برای فرد مفید باشد. در ادامه این مقاله به پرسشهایی که در مورد این روش هست پاسخ میدهم:

۱- در این روش از چه ماده ای استفاده میشود ؟
ماده ای که در این روش تزریق میشود فسفاتیدیل کولین نام دارد که یک لسیتین استخراج شده از گیاه سویا است. فسفاتیدیل کولین در غشاء همه سلولها موجود است و با غلظت بیشتری در غشاء سلولهای کبد و سلولهای بافت چربی (ادیپوسیتها) حضور دارد.فسفاتیدیل کولین بهتنهایی برای اهداف زیبایی استفاده میشود بلکه به صورت تزریقی یا خوراکی برای درمان مشکلات پزشکی نظیز آمبولی چربی، برخی بیماریهای کبدی و اختلالات جدیمتابولیسم چربیهم استفاده میشود.

بدین منظور دوز تجویز روزانه تزریقی آن بسیار بیشتر از دوز مورد استفاده برای حل کردن چربیها است. به علاوه تحقیقات متعددی به منظور بررسی اثرات احتمالی فسفاتیدیل کولین در نورولوژی، کاردیولوژی و اثرات ضد پیری آن در حال انجام است.برای تبدیل فسفاتیدیل کولین به شکل قابل تزریق برای لیپولیز به حلالی نیاز است که دترجنت هم باشد. بدین منظور داکسی کولیک اسید استفاده میشود. برای رسیدن به اثر دلخواه، حضور دو ماده دترجنت (فسفاتیدیل کولین و داکسی کولیک اسید) ضروری است.

۲- روش کار به چه صورت است ؟
ترکیب حاصل (فسفاتیدیل کولین، داکسی کولیک اسید) با سوزنهای باریک به بافت چربی زیر درم تزریق میگردد. ترکیب فوق همانند دتر جنت عمل کرده و غشاء دو لایه سلولهای چربی را حل مینماید. همزمان آنزیمهای ذخیره در سلولهای چربی آزاد شده و به تدریج و طی یک دوره ۸ هفتهای چربی بافت را تجزیه مینمایند. این دوره ۸ هفتهای را دوره ذوب (melting cycle) میگویند. محصولات تجزیه آنزیمی به کبد منتقل شده و در آنجا متابولیزه میگردد.

۳- فواصل انجام جلسات چگونه است ؟
بر اساس اینکه در کدام ناحیه از بدن تزریق انجام شود حدود یک تا سه جلسه برای درمان مورد نیاز است. فاصله بین جلسات تقریباً ۸ هفته است. تعداد جلسات به تکنیک تزریق،میزان چربی، محل تزریق و دوز تزریق بستگی دارد اما اکثراً بیماران فقط به یک یا دو جلسه تزریق برای رسیدن به نتیجه مناسب نیاز دارند.

۴ – آیا این اقدام با مزوتراپی یکی است ؟
خیر. در مزوتراپی شاید از مواد مشابه استفاده شود ولی از دوزهای بسیار کمتر استفاده میشود و طبعا نتیجه دو روش نیز یکی نیست.

۵- آیا این روش برای درمان چاقی مناسب است ؟
این روش برای درمان چاقی یا از بین بردن چربی زیاد و نواحی وسیع مناسب نیست. این روش برای درمان چربی های موضعی و محدود مناسب است.
مواردی که این روش به خوبی پاسخ نمیدهد:
– افراد با BMI بالای ۳۵ و شکمهای پهن و خیلی چاق
– خانمهای ورزشکاری که چربی های فیبروتیک دارند
-ناحیه پهلو در آقایان و بالای بازو و خارج ران

۶- اصولا کاربردهای این روش چیست ؟
در موارد زیر پاسخ لیپولیز تزریقی عالی است:
۱- غبعب و گردن (پاسخ در این ناحیه عالی است)
۲- داخل ران ( قسمت بالای ران یا قسمت بالای زانو)
۳- Bra Rolls یا چربی که زیر ناحیه سینه بند جمع میشود
۴ – muffintop deformity ( قسمتی از شکم که بالای شلوار جین بیرون میزند)
۵ – چربی های لبه فک( پاسخ فوق العاده میدهد و لبه فک زاویه دار میشود)
۶ – سلولیت کم تا متوسط
۷ – بعد از لیپوساکشن (برای اصلاح عدم تقارن ناشی از عمل)
۸ – رفع ناهمواریهای پوستی
۹ – درمان لیپوم بدون جراحی (مخصوصا اگر متعدد باشد)
۱۰ – عدم تقارن بعد از تزریق چربی (عدم تقارن بعد از تزریق مشکل شایعی است)

۷- موارد منع مصرف لیپولیز تزریقی کدام است ؟
– سن زیر ۱۸ سال
– خانم باردار و شیرده
– آلرژی به سویا
– بیماری شدید، گردش خون بد،زخم باز
– بیماری اتوایمیون مثل لوپوس یا اسکلرودرمی
– انتظار زیاد!!!

0 نظرات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *