جوانسازی صورت با پی آر پی ( پلاسمای غنی از پلاکت )

جوانسازی صورت با پی آر پی ( پلاسمای غنی از پلاکت )


تلاش در جهت بازگرداندن آثار افتادگی و چروک در بافت های پوستی و اعاده شادابی و رطوبت و طراوت به پوست آرزوی دیرین بشر و بالاخص مراجعین به متخصصان پوست و زیبایی است.

کلاژن نوعی پروتیین است که در پوست، مخاط و بافت های همبندی یافت می شود و عموماً از سن 30 سالگی بافت کلاژنی پوست شروع به ضعیف شدن می نماید.

پلاکت ها سلول های خونی فاقد هسته هستند در روند انعقاد خون و ترمیم زخم ها مفید ند و با اتصال به هم رگ ها را پر می نمایند و از خود پروتئین هایی غنی و قوی به نام فاکتور رشد یا التیام ترشح می کنند؛ به خاطر فاکتورهای رشد ترشح یافته از پلاکت ها نظیرفیبرونکتین، از این ها برای جوانی استفاده می شود.

سابقه پی –ار-پی در ایران زیاد طولانی نیست(حدود 4-5 سال) ولی در دنیا نزدیک به پانزده سال قدمت دارد. کشورهای اروپایی (فرانسه، سوئیس، آلمان)؛ آمریکا و ژاپن در این زمینه پیشرو هستند.

در این روش بیمار بیهوش نمی شود فقط در این روش خون فرد را میگیرند و پس از انجام اقداماتی نظیر سانتریفوژ توسط کیت مخصوص، پلاسمای بسیار غنی از پلاکت و فاکتور رشد را جدا کرده و پس از تزریق این ماده در نواحی مختلف اثرات آن بدست میآید. اثرات درمانی به دلیل وجود فاکتور رشد در این ماده ( سرم و پلاکت) است که باعث بازسازی بافت ها می شود. تزریق توسط متخصصین پوست به درون بافت های زیرجلدی تزریق می شود. کل روند تزریق کمتر از یک ساعت طول می کشد.

کیت های لازم برای آماده سازی پلاکت های فعال شده عمدتاً از کشورهای اروپایی نظیر هلند، آلمان، فرانسه، ایتالیا و گاهی از آسیا نظیر کره، مالزی و چین هستند.

پی آر پی اثرات ماندگار خوبی در بافت پوست و درم دارد و روی بافت های عمقی تر پوست نیز تاثیر می گذارد. اثرات سودمند یک جلسهPRP به خوبی تا یکسال باقی خواهد ماند.

موارد کاربرد:

بیشترین کاربرد درماتولوژیک و پوستی پی- آر- پی در ناحیه صورت و برای بیماران دچار زخم دیابتی و واریسی ،سوختگی، دررفتگی و آسیب تاندون و لیگمان های مفصلی و پارگی عضله یا رباط ها در حین ورزش، پیری زودرس، چروک صورت؛ نقایص جراحی، افرادی که کاندید های جوانسازی با لیزر هستند می توانند بهره مند شوند.

کاربرد PRP در درمان طاسی نیز پدیده ای نوین است.

سه تزریق سالانه در افراد مسن تر و در جوانان یک تا 2 تزریق سالانه برای چروک و در طاسی عموماً 3-6 تزریق سالانه بسته به نظر متخصص پوست نتایج سودمندتری دارد.

موارد منع:

اختلال خونی نظیر سرطان خون و یا ترومبوسیتوپنی یا بیماری های طحالی و بیماری انعقادی نظیر هموفیلی نداشته و تحت درمان با داروی ضدانعقادی نظیر وارفارین نباشند.

عوارض:

قرمزی و تورم جزیی در 2روز اول، ریسک انتقال عفونت نظیر هر تزریق دیگری در عدم رعایت نکات استریل، ممکن است داشته باشد .

بحث و چالش بر سر آن هنوز ادامه دارد و لذا باید تحقیقات بیشتری روی ان انجام شود تا دقیقتر بشود اظهار نظر نمود. مسلماً نمی توان پی آر پی را به همه بیماران پیشنهاد نمود.

0 نظرات

Leave a Reply

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *