بیوپسی، نمونه برداری ضایعات پوستی

بیوپسی پوست چیست؟
بیوپسی پوست روشی است که در آن نمونه کوچکی از پوست برای آزمایش برداشته می شود. نمونه پوست زیر میکروسکوپ برای بررسی سرطان پوست، عفونت های پوستی یا اختلالات پوستی مانند پسوریازیس بررسی می شود.

سه راه اصلی برای انجام بیوپسی پوست وجود دارد:

بیوپسی پانچ که از یک ابزار دایره ای مخصوص برای برداشتن نمونه استفاده می کند.
بیوپسی اصلاح، که نمونه را با تیغ برمی دارد
بیوپسی اکسیزیونال، که نمونه را با چاقوی کوچکی به نام چاقوی جراحی خارج می کند.
نوع بیوپسی شما بستگی به محل و اندازه ناحیه غیرطبیعی پوست دارد که به عنوان ضایعه پوستی شناخته می شود. بیشتر بیوپسی های پوست را می توان در مطب  یا سایر مراکز درمانی سرپایی انجام داد.

نام‌های دیگر: بیوپسی پانچ، بیوپسی شیو، بیوپسی اکسیزیونال، بیوپسی سرطان پوست، بیوپسی سلول پایه، بیوپسی سلول سنگفرشی، بیوپسی ملانوم

از بیوپسی برای چه کاری استفاده می شود؟
بیوپسی پوست برای کمک به تشخیص انواع بیماری های پوستی از جمله:

اختلالات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما
عفونت های باکتریایی یا قارچی پوست
سرطان پوست. بیوپسی می تواند سرطانی بودن خال مشکوک یا سایر ضایعات پوستی را تایید یا رد کند.
سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان در ایالات متحده است. شایع ترین انواع سرطان پوست، سرطان سلول بازال و سلول سنگفرشی است. این سرطان ها به ندرت به سایر قسمت های بدن سرایت می کنند و معمولاً با درمان قابل درمان هستند. نوع سوم سرطان پوست ملانوم نام دارد. ملانوما نسبت به دو مورد دیگر کمتر شایع است، اما خطرناک تر است زیرا احتمال شیوع آن بیشتر است. بیشتر مرگ و میرهای ناشی از سرطان پوست ناشی از ملانوما است.

بیوپسی پوست می تواند به تشخیص سرطان پوست در مراحل اولیه کمک کند، زمانی که درمان آن آسان تر است.

چرا به بیوپسی پوست نیاز دارم؟
در صورت داشتن علائم پوستی خاصی مانند موارد زیر ممکن است نیاز به بیوپسی پوست داشته باشید:

خارش مداوم
پوست پوسته پوسته یا خشکی
زخم های باز
خال یا رشد ضایعه  دیگری که از نظر شکل، رنگ و/یا اندازه متفاوت است
در طول بیوپسی پوست چه اتفاقی می افتد؟
درمانگر ابتدا محل را تمیز می‌کند و یک ماده بی‌حس کننده تزریق می‌کند تا در طول عمل هیچ دردی احساس نکنید. بقیه مراحل بستگی به نوع بیوپسی پوستی دارد. سه نوع بیوپسی اصلی وجود دارد:

بیوپسی پانچ

درمانگر ابزار دایره ای مخصوصی را روی ناحیه غیر طبیعی پوست (ضایعه) قرار می دهد و آن را می چرخاند تا تکه کوچکی از پوست  را جدا کند.
نمونه با یک ابزار مخصوص برداشته می شود
اگر نمونه پوست بزرگتری گرفته شده باشد، ممکن است برای پوشاندن محل بیوپسی به یک یا دو بخیه نیاز داشته باشید.
تا زمانی که خونریزی متوقف شود به محل فشار وارد می شود.
محل با بانداژ یا پانسمان استریل پوشانده می شود.
بیوپسی پانچ اغلب برای تشخیص بثورات استفاده می شود.

بیوپسی برش

درمانگر از تیغ یا چاقوی جراحی برای برداشتن نمونه از لایه بالایی پوست شما استفاده می کند.
برای توقف خونریزی به محل بیوپسی فشار وارد می شود. همچنین ممکن است دارویی را دریافت کنید که روی پوست قرار می گیرد (که داروی موضعی نیز نامیده می شود) تا به توقف خونریزی کمک کند.
بیوپسی برش اغلب در صورتی استفاده می شود که درمانگر شما فکر می کند ممکن است سرطان پوست داشته باشید یا اگر بثورات پوستی محدود به لایه بالایی پوست شما باشد.

بیوپسی اکسیزیونال

جراح از چاقوی جراحی برای برداشتن کل ضایعه پوستی (ناحیه غیر طبیعی پوست) استفاده می کند.
جراح محل بیوپسی را با بخیه می بندد.
تا زمانی که خونریزی متوقف شود به محل فشار وارد می شود.
محل با بانداژ یا پانسمان استریل پوشانده می شود.
اگر پزشک فکر کند که شما ممکن است ملانوم، جدی ترین نوع سرطان پوست، داشته باشید، اغلب از بیوپسی اکسیزیونال استفاده می شود.

پس از بیوپسی، ناحیه مورد نظر را با بانداژ بپوشانید تا زمانی که التیام یافته اید یا تا زمانی که بخیه ها بیرون بیایند. اگر بخیه زده اید، 3 تا 14 روز پس از عمل شما کشیده می شود.

آیا برای آماده شدن برای بیوپسی باید کاری انجام دهم؟
برای بیوپسی پوست نیازی به آمادگی خاصی ندارید.

آیا خطری برای آزمایش وجود دارد؟
ممکن است کمی کبودی، خونریزی یا درد در محل بیوپسی داشته باشید. اگر این علائم بیش از چند روز طول کشید یا بدتر شد، با پزشک خود صحبت کنید.

این نتایج چه معنی ای می دهد؟
اگر نتایج شما طبیعی بود، به این معنی است که هیچ سرطان یا بیماری پوستی پیدا نشده است. اگر نتایج شما طبیعی نبود، ممکن است یکی از شرایط زیر تشخیص داده شود:

عفونت باکتریایی یا قارچی
یک اختلال پوستی مانند پسوریازیس
سرطان پوست. نتایج شما ممکن است یکی از سه نوع سرطان پوست را نشان دهد: سلول بازال، سلول سنگفرشی یا ملانوم.
درباره تست های آزمایشگاهی، محدوده مرجع و درک نتایج بیشتر بیاموزید.

آیا چیز دیگری در مورد بیوپسی پوست باید بدانم؟
اگر سرطان سلول بازال یا سلول سنگفرشی در شما تشخیص داده شود، ممکن است کل ضایعه سرطانی در زمان بیوپسی پوست یا بلافاصله پس از آن برداشته شود. اغلب، هیچ درمان دیگری مورد نیاز نیست. اگر ملانوم در شما تشخیص داده شود، به آزمایشات بیشتری نیاز دارید تا ببینید آیا سرطان گسترش یافته است یا خیر. سپس پزشک شما می تواند یک برنامه درمانی مناسب برای شما ایجاد کند.