خوراکی های آرامش بخش

خوراکی های آرامش بخش

یکی از موارد تاثیر گذار در سلامت بدن شما غذاها هستند. مصرف هر ماده غذایی، جداگانه تاثیر متفاوتی دارد. آرامبخش بودن بعضی از غذاها از خواص آنهاست و استفاده از آنها بسیار مفید است و مانند دارو های آرام بخش عوارضی را در پی نخواهند داشت. به همین سبب به معرفی برخی از مفید ترین این مواد خوراکی اشاره خواهیم کرد.

برخی از مواد غذایی افسردگی را از شما دور می‌کند، دردهایتان را تسکین می‌دهد و مانند آرام بخش عمل می‌کنند . واقعیت این است که مواد غذایی تأثیر زیادی روی سلامت و آرامش تک ‌تک ما دارد. برای همین توصیه می‌کنیم از این به بعد زمانی که یک درد ناگهانی به سراغ تان می‌آید بی‌ خیال مسکن و آرام‌ بخش شوید و یک فنجان چای، یک عدد هویج یا یک تکه شکلات میل کنید. با ما باشید تا با چند ماده‌ غذایی ضد درد و آرام ‌بخش آشنایتان کنیم.

استفاده از مغز های خوراکی

کمبود سلنیوم در بدن باعث اضطراب، افسردگی و خستگی می‌شود. آجیل (مغزها) سرشار از سلنیوم هستند، لذا مصرف مقداری از انواع آن به طور روزانه برای کاهش اضطراب و دل‌آشوب مفید می‌باشد.

دلیل عمده آوردن آن در اینجا، وجود مقدار معتنابهی از منیزیم است، ماده‌ای که تاثیر آرام‌بخش بر ماهیچه‌ها دارد. آرام بودن ماهیچه‌ها نقش اصلی را در تنظیم خواب ایفا می‌کند. پیش از خواب یک مشت بادام یا یک قاشق غذاخوری کره بادام صرف کنید و ببینید چقدر در بخواب رفتن و در خواب نگاهداشتن شما موثر است.

قارچ، ماهی تن و ماهی سالمون نیز حاوی مقادیر مناسبی از سلنیوم هستند. با این وجود، مصرف مغزها را فراموش نکنید.

مصرف لبنیات

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شیر اثر آرام‌بخش دارد. فقط کافی است شب‌هایی را به یاد آورید که مادرتان شیشه شیر گرمی را در دهان‌تان می‌گذاشت. شیر از آنجایی که حاوی تریپتوفان می‌باشد (تریپتوفان در ساخت سروتونین نقش دارد) باعث تسکین و آرامش مغز می‌شود.سروتونین علاوه بر احساس آرامش، باعث خواب عمیق و راحت هم می‌شود. اگر بدن شما قادر به هضم لاکتوز موجود در شیر نیست، از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید.

استفاده از میوه ها و سبزیجات

همان‌طور که می‌دانید کمبود پتاسیم سبب خستگی عضلات، بی‌حوصلگی و ضعف، تندمزاجی و اضطراب می‌شود، اما با مصرف کلم بروکلی می‌توانید مقدار مناسبی از پتاسیم لازم را دریافت کنید. به علاوه، بروکلی سرشار از بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E می‌باشد که تقویت سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد، لذا مصرف آن در چند وعده طی هفته توصیه می‌گردد. منابع دیگر پتاسیم شامل آووکادو، موز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کدوحلوایی، گوجه‌فرنگی و بادمجان هستند.

دستور تهیه یک معجون آرام بخش

مواد لازم :

– گیلاس ۵ ‏تا ۶ ‏عدد

– مموز یک عدد متوسط

– شیرگرم یک پیمانه

– عسل یک ق چ

– جوز هندی یک چهارم ق چ

– دانه کتان یک ق چ

‏- بادام ۴ ‏عدد

‏- پودر کاکائو یک دوم ق چ

روش تهیه :

* کسانی که نمی توانند شیر بخورند می توانند از آب گیلاس یا چای بابونه و سنبل الطیب استفاده کنند

* اگر می خواهید سکته نکنید بهتر است آووکادو بخورید

* آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان است که با انواع بیماری ها مقابله می کند

آرامش را وارد خودتان کنید

از دمنوش ها غافل نشوید!

دمنوش ها انواع مختلفی دارند که هرکدام به منظور مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. خاصیت آرام بخشی یکی از مهم ترین خواص برخی دمنوش های گیاهی است. البته این خاصیت در برخی دمنوش ها بیشتر از سایر موارد است. که در این زمینه می توان از چای سبز و همچنین چای کوهی نام برد. که در ادامه دستور تهیه این دمنوش ها قرار داده شده است.

یک قاشق مرباخوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید. آن گاه روی آن را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت ۲۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با شکر سرخ میل کنید. این چای، یک نوشیدنی خوش رنگ، خوش مزه و دل چسب است که در شب های سرد پاییزی و زمستان، پس از یک روز کار و تلاش با ایجاد آرامش و رفع خستگی، انرژی از دست رفته را به شما باز می گرداند.

چای سبز
اسید آمینه موجود در چای سبز، تئانین نام دارد، که به کاهش استرس کمک می‌کند و از آنجا که خاصیت آرام بخشی دارد می تواند حالت تنش، افسردگی وو هیجان را از بین ببرد. از آنجائیکه کافئین موجود در چای سبز جلوی خواب را می‌گیرد، پس سعی کنید نوع کافئین زدا شده آن را مصرف کنید.

کراکر پنیری

تردک (کراکر)، مانند بیسکویت معمولاً تُرد و نازک است. معمولا آن را همراه با محصولات غذایی دیگر نظیر ورقه‌های پنیر، ورقه‌های گوشت، کره، کره بادام زمینی، مربا و غیره مصرف می‌کنند. پروتئین موجود در پنیر از آسید آمینه تریپتوفان برخوردار است. هیدرات کربن موجود در تردک باعث می‌شود که تریپتوفان سریع‌تر عمل کند و به خواب رفتن فرد زودتر انجام گیرد. پنیر چدار Cheddar cheeseنوعی پنیر سفت، صاف و زرد یا نارنجی رنگ است که از شیر گاو تهیه می‌شود. پنیر چدار بیش از حتی گوشت بوقلمون تریپتوفان دارد.

هوموس را فراموش نکنید

ماده اصلی هوموس، یعنی لپه، نه تنها سرشار از تریپتوفان، بلکه به میزان زیادی از ویتامین ب-۶ و اسید فولیک نیز برخوردار است. اسید فولیک بر سیکل خواب بویژه در سالمندان تاثیر مثبت می‌گذارد، و ویتامین ب-۶ ساعت بیولوژیکی را تنظیم می‌کند. مصرف کمی هوموس همراه با قطعه‌ای ‌نان پیش از خواب تاثیر معجزه‌آسایی دارد.

شکلات سیاه یک آرام بخش قوی

نتایج پژوهش ‌های محققان انگلیسی نشان می‌دهد که شکلات سیاه نشاط‌ آور است و در برخی از افراد باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. باید بدانید که تأثیر این شکلات تقریباً طولانی مدت است.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.