عادات غذائي اشتباه

عادات غذائي اشتباه

در دنیای پرسرعت و پرمشغله امروز وقـت گـذاشـتـن برای حفظ عادت های سالم و مناسب غذایی كار دشواری به نظر می‌رسد. برخی از عادت‌های غذایی كه تصور می‌كنید موجب كاهش وزن می‌شوند، در واقع ممكن است منجر به افزایش وزن شوند. در اینجا در راستای توصیه هایی در جهت سلامت شما عزيزان به برخی از این عادت‌های نادرست تغذیه‌ای اشاره ای می شود كه به شرح زیر است :

1. نخوردن صبحانه : نخوردن صبحانه یك اشتباه بزرگ است. صبحانه سالم نه تنها باعث افزایش انرژی و بازشدن فكر و ذهـن می‌شود، بلكه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده‌های غذایی دیگر در ادامه روز خواهد شد. همچنین خوردن صبحانه ممكن است به شما در مـصرف كمتر كالری در ادامه روز كمك نماید. صبحانه را كامل صرف نمایید. از مواد لبنی كم چرب، تخم مرغ و نان‌های سبوس دار استفاده كنید.

2. غذا خوردن پیش از خواب : اگر می خواهید خواب های شیرین ببینید، پیش از خواب از غذا خوردن دوری كنید. خوردن غذاهای چرب پیش از خواب سبب كند شدن تخلیه معده و تشدید سوءهاضمه و مصرف غذاهای ادویه‌دار منتهی به صدمات و سوزش‌های سر دل و نیز سوء هاضمه خواهد شد. سعی كنید حداقل چهار ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا نموده و چنانچه پیش از خواب احساس گرسنگی كردید مقداری میوه‌جات تازه مصرف نمایید.

3. پرخوری : شاید اگر پرخوری‌های رایج مربوط به سبزیجات می‌شد، متخصصان تغذیه مشكلی با این نوع خوردن پیدا نمی‌كردند، اما متاسفانه پرخوری معمولا در مورد غذاهای چرب و نشاسته دار نمودار می‌شود. زیاده روی در این نوع مواد غذایی منجر به افزایش وزن شده و جنبه اجتماعی خوشایندی به دنبال نخواهد داشت.وعده‌های غذایی را به جای سه وعده پرحجم به پنج یا شش وعده كم حجم تر تقسیم كنید. خوردن غذاهای سالم و كم حجم حاوی كربوهیدرات های كمپلكس و پروتئین در روز نه تنها اشتهای شما را كنترل می‌كند، بلكه احتمال پرخوری را نیـز كـاهـش خواهـد داد. تعدد وعده‌های غذایی هم چنین باعث سوزانده شدن مقدار بیشتری كالری می‌شود؛ چرا كه متابولیسم بدن همواره به فعالیت می پردازد.

4. گرسنه ماندن: برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث می‌شود وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی افزایش پیدا كند. هنگامی كه برای مدتی طولانی غذا نمی‌خورید، بدن شما به دلیل محروم ماندن از مواد غذایی دچار آشفتگی می‌شود و در انتها هنگامی كه دوباره شروع به خوردن می‌كنید، بدن شما گمان می‌كند كه باید كالری مصرفی را به چربی تبدیل نماید چون نمی‌داند چقدر طول می‌كشد كه دوباره غذا بخورید. بنابراین چربی‌ها با شما باقی می‌مانند. اگر هدفتان از گرسنگی كشیدن، كاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدید نظر نمایید. به جای گرسنگی یك برنامه مناسب ورزشی برای خود تعیین كرده و بـیشـتـر بـه باشگاه برویدبهترین روش كاهش وزن، تمرینات مرتب و رژیم غذایی مناسب است و نه محـروم كـردن بـدن از مواد غذایی مورد نیاز آن هم به مدت طولانی.

5. انجام كاری دیگر در حین غذا خوردن : اگر هنگام تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن و یا بازی ویدئویی، مشغول غذا خوردن شوید، این “عوامل خارجی پرت كننده حواس” باعث می‌شوند شـما توجه كمتری به گـرسنگی و نشانه‌های سیرشدن كه بیان كننده كافی بودن مقدار غذا و احساس سیری می‌باشند، نمایید. به علاوه وقتی در حین انجام كاری شروع به غذا خوردن می‌كنید، دیگر توان توقف نخواهید داشت؛ چرا كه عمل خوردن تبدیل بـه حركتی غیرهوشیارانه و مكانیكی بدون توقـف می‌شود.سعی كنید در هر لحظه فقط روی یك چیز تمركز نمایید.

6. سریع غذا خوردن: زندگی به سرعت می‌گذرد. ولی آیا دوست دارید زندگی شما نیز سریع تمام شود؟ بعید اسـت. دفعه بعد سعی كنید، غذای خود را آهسته‌تر بخورید چون سریع غذا خوردن كمكی به شما نكرده و برعكس باعث افزایش وزن می‌شود. از زمان شروع غذا تقریبا 20 دقیقه طول می‌كشد كه علائم سیری به مغز برسند بنابراین اگر شما ظرف پنج یا شش دقیقه غذای خود را تمام كنید، مغز فرصتی پیدا نمی‌كند كه به بدنتان بگوید كه سیر شده‌اید و این باعث زیاده خوری و پر كردن معده بیش از مقدار مورد نیاز خواهد شد.آهسته غذا بخورید، آرام باشید، خوب بجوید و از مزه غذا لذت ببرید. به این صورت مغز شما متوجه می‌شود كه در حال غذا خوردن هستید و بنابراین می‌تواند به بدنتان بگوید كه سیر شده‌اید.

7. نخوردن آب به اندازه كافی: آب ماده‌ای ضروری برای فعالیت های متابولیك بدن، از جمله سوزاندن كالری، محسوب می‌شود. نكته جالب اینجا است كه ننـوشـیدن مقدار كافی آب در طول روز سـوخت و ساز بدن را كنـد نموده مـمكن است باعث اضافه وزن نیز بشود. 8 تا 10 لیـوان و اگر ورزش می‌كنید حتی بیشتر از این مقدار آب بنوشید. خوردن آب به جای انـواع نـوشـابه نیز بسیار مناسـب است. نوشابه‌ها معمولا دارای كالری‌های بی ارزش بوده و باعث می‌شوند بعد از 30 دقیقه مجددا احساس تشنگي كنید.

8. نخوردن میوه و سبزیجات به مقدار كافی : بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز بدن در انواع میوه و سبزی وجـود دارند كه امتناع از خوردن آنها باعث كمبودها و مشكلاتی در بدن خواهد شد.تنها راه تامین مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بـدن، مصرف میوه و سبزیجات تازه و خالص می‌باشد. بنابراین باید سعی شود این مواد را جزء لاینفك رژیم غذایی قرار داده و همیشه به مقدار كافی از آنها استفاده نمایید.

9. خوردن تنقلات هنگام گرسنگی: خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادت های غذایی ناسالم می‌شود. استفاده از مواد غذایی كم ارزش و شكم پركن مانند شكلات، چیپس و پفك، تنـها باعث برهم خوردن رژیم غذایی شده و مشكلاتی را برای بدن به همراه خواهد داشت.با شكم سیر از خانه خارج شوید. گرسـنگی ممكن است منجر بـه خریدن و خوردن تنقلات شود. شكلات، پفك و چیپس هیچ كدام نمی‌توانند جای یك صبحانه، نهار و شام سالم را بگیرند.

برنامه‌های غذایی ساده و دخیل نمودن خوردنی‌های سبك و سالم می‌تواند دنیایی از تغییرات در رژیم غذایی ایجاد كند

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.