غذاهای شادی آور بخورید

غذاهای شادی آور بخورید

بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها برای تولید دوپامین در بدن هستند ضمن این که التهاب را کاهش می دهند و به افزایش شادی کمک می کنند:

غذاهای غنی از پروبیوتیک:

مطالعات دانشمندان هلندی نشان می دهد کسانی که خلق و خوی پایین و افکار پرخاشگرانه دارند، با مصرف پروبیوتیک ها و در نتیجه افزایش باکتری های خوب در روده، اثرات معکوس این حالات روانی را تجربه می کنند. باکتری های خوب روده در بهبود سلامت دستگاه گوارش، افزایش خلق و خوی، بهبود عملکرد سیستم عصبی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثرند. کیمچی، کلم ترش، و کفیر، سرشار از پروبیوتیک ها هستند.

مغز میوه ها:

مغز ميوه اگرچه سرشار از کالری است، اما منبع خوب چربي اشباع نشده و غني از پروتئين، ويتامين هاي گروه ب و سلنیوم نیز محسوب می شود. پروتئين باعث ايجاد احساس سيري مي شود و در بهبود خلق و خو تاثير مثبتي دارد.

قهوه:

مطالعات نشان داده زنانی که در روز دو تا سه فنجان قهوه می نوشند، ۱۵ درصد نسبت به سایرین کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند. در واقع مقادیر کم کافئین مانند یک داروی ضد افسردگی عمل می کند اما باید به خاطر داشت که مصرف بیش از اندازه قهوه و کافئین با سردرد، ضعف اعصاب، تحریک پذیری و عصبانیت همراه است.

شکلات تیره:

آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تیره منجر به کاهش فشار خون و بهبود گردش خون می شود ضمن این که هورمون مرتبط با استرس یعنی کورتیزول را در بدن کاهش می دهد. شکلات تیره همچنین حاوی منیزیم است که نشان داده شده، برای افراد مبتلا به علائم شدید سندرم پیش از قاعدگی، خستگی مزمن، افسردگی و تحریک پذیری بسیار مفید است. در نهایت مواد طبیعی منحصر به فرد موجود در شکلات تیره باعث افزایش احساس شادی می شود.

قارچ:

قارچ ها سرشار از سلنیوم هستند و تحقیقات نشان داده کمبود ماده معدنی سلنیوم در بدن خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و خستگی را دو برابر می کند. قارچ همچنین تنها منبع گیاهی سرشار از ویتامین دی نیز محسوب می شود. مطالعات نشان داده که مصرف کافی ویتامین دی باعث افزایش خلق و خوی و بهبود علائم افسردگی خواهد شد.

چای سبز:

سطوح استرس های روانی بر اساس مطالعات محققان ژاپنی، در افرادی که روزانه ۵ فنجان یا بیشتر، چای سبز مصرف می کنند، در مقایسه با کسانی که کمتر از این مقدار چای سبز می نوشند، ۲۰ درصد کمتر است.

کربوهیدرات های پیچیده:

خوراکي هايي مانند نان گندم، برنج، حبوبات و ميوه هايي چون موز، گلابي و سيب، سرشار از کربوهيدرات هایي هستند که عامل اصلي توليد هورمون هاي شادي آور در مغز است. تحقيقات نشان مي دهد که در رژيم غذايي افراد افسرده، ميزان کربوهيدرات پائيني وجود دارد.

تخم مرغ:

در رژيم غذايي بسياري از افراد، جاي خالي ويتامين ب کمپلکس تحت عنوان کولين به چشم مي خورد. کولين در واقع در غذاهايي با کلسترول بالا مانند زرده تخم مرغ و جگر به ميزان زيادي وجود دارد. فقدان اين ماده در رژيم غذايي، باعث اختلال در حافظه و تمرکز و در نتيجه عصبانيت و کج خلقي مي شود. بنابراين تخم مرغ و مخصوصا زرده آن را در رژيم غذايي خود قرار دهيد.

اسيد فوليک:

رابطه مستقيمي بين ميزان اسيد فوليک بدن و افسردگي وجود دارد. اگر احساس ناراحتي مي کنيد، يک ليوان آب پرتقال گرفته و بنوشيد. مرکبات و اسفناج نیز حاوي مقدار زيادي اسيد فوليک هستند.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *