ویتامین معجزه گر تقویت مو

ویتامین معجزه گر تقویت مو


یکی از ویتامین هایی که تاثیر بسزایی در رشد مو و جلوگیری سفید شدن آن دارد ویتامین های ب هستند. این ویتامین ها که منبع اصلی آن در برنج وجود دارد در سبد غذایی اکثر ایرانیان حضور کمتری دارد زیرا نحوه طبخ آن بسیار مهم می باشد و اکثرا از شیوه صحیح مصرف آن اطلاع کافی نداریم.

پس از آزمایشهای متعدد این نتیجه به دست آمده است که نقص عمده غذایی ما ایرانیان برنج خوار، کسر ویتامینهای (ب) موجود در سبوس برنج است. زیرا ما برنج سفید کرده را که فاقد ویتامین بوده و دارای ماده ضد ویتامین است می خوریم و سبوس آنرا که مخزن ویتامینهای (ب) می باشد دور می ریزیم.

برنج مانند گندم از دو قسمت تشکیل شده است قسمت خارجی که چلتوک نام دارد و قسمت داخلی مواد نشاسته ای می باشد.

قسمت خارجی دارای ویتامین (ب) به مقدار زیاد است ولی قسمت داخلی نه تنها ویتامین (ب) ندارد بلکه ماده ایست که ویتامین (ب) را رسوب می دهد و از این جهت کسانی که برنج سفید کرده می خورند مبتلا به مرض مخصوصی می گردند که بری بری نام دارد.

سبوس غلات مانند گندم، جو، ارزن و برنج منابع مهمی از ویتامینهای (ب) هستند. عده ای از چینیها برنج را به صورت چلتوک می خورند و همیشه سالم بوده، موی سرشان سفید نمی شود و نمی ریزد. این فواید و مزایا همه در سبوس برنج است که ما آنرا دور می ریزیم و در نتیجه اعصاب قوی نداریم و به رماتیسم و عرق النساء و نقرس مبتلا می شویم. موی سرمان یا می ریزد یا زود سفید می شود و سایر عوارض کمبود ویتامین (ب) نیز در ما دیده می شود.

برنج کته بهتر است یا چلو؟

حال ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که برنج کته بهتر است یا چلو؟ عده ای کته را قوی تر و مفیدتر می دانند و معتقدند که در چلو ویتامینهای برنج در آب حل شده و خارج می شود.

عده ای به عکس کته را غذایی سنگین و دیرهضم می دانند. البته خاصیت ضد ویتامین (ب) که در قسمت داخلی برنج وجود دارد در کته بیشتر محسوس است و در چلوهای صاف شده کمتر می باشد و از این رو کته را حتما بایستی با پیاز خورد ( پیاز ماده ای ضد عمل برنج دارد یعنی عملا ضد ویتامین (ب) برنج را خنثی می کند ) ولی چنانچه برنج را با چلتوک بپزند این ضرر وجود ندارد.

اگر برنج را بی چلتوک پخته و صاف نمایند ویتامین های (ب) و (ث) و همچنین ویتامین (پ پ) آن در آب حل شده و دور ریخته می شود و ممکن است شخص را مبتلا به برص و بیماری بری بری نماید.

در هر حال برنج سفید کرده چون ویتامین ندارد چلو آن بهتر از کته می باشد زیرا وقتی ویتامین ها را دور ریختیم بهتر آن است که ضد ویتامین را هم دور بریزیم ولی اگر برنج با چلتوک بود آنرا کته نمایید و نگذارید ویتامینهای شما دور ریخته شود.

برای جبران این کمبود بهترین وسیله، طبخ برنج به همراه سبوس دوم آن و یا خوردن سوپ سبوس برنج یا دم کرده سبوس برنج است.

طرز طبخ برنج به همراه سبوس دوم آن:

ابتدا برنج را پاک کرده، سه بار با با آب ولرم بشویید. سعی کنید در هنگام شستن، برنج را زیاد مشت نکنید زیرا برنج خرد خواهد شد. به ازای هر پیمانه برنج، یک پیمانه آب به آن اضافه کنید تا برنج هنگام پخت دون شود. پس از آن نمک و سبوس را به برنج افزوده (به ازای هر ۴ نفر یک قاشق غذاخوری سبوس دوم) و هم بزنید و ظرف را روی حرارت نسبتا ملایمی قرار دهید تا بجوشد. به محض آنکه آب برنج کشیده شد، روغن لازم را به آن اضافه کنید و برنج را دم بگذارید و شعله اجاق را کم کرده، اجازه بدهید تا برنج دم بکشد.

طرز تهیه سوپ سبوس برنج:

نیم سیر پوست برنج را با دو استکان آب و یک قاشق سوپ خوری سرکه خانگی مخلوط کرده، مختصری می جوشانیم بعد آنرا صاف کرده آب آنرا با غذا می خوریم.

طرز تهیه دم کرده سبوس برنج:

و یا اینکه می توانید پس از مخلوط کردن این مواد و مختصری جوشاندن مانند چاهی دم بگذارید و بعد از یکساعت آنرا صاف کرده و میل نمائید.

فواید مصرف سبوس برنج:

خوردن این سوپ و یا دم کرده موهای سفید را پس از ۳ ماه بکلی سیاه می نماید و کله های طاس را پرمو می سازد و به شخص نیروی جوانی می بخشد و عمر را طولانی می کند.

اشخاصی که از خوردن برنج چاق می شوند همچنین کسانی که برنج به بدن آنها سازگار نیست دارویی بهتر از این غذا برای درمان خود ندارند.

توجه کنید که برنج ماده غذایی بسیار مفیدی است که مصرف درست آن برای سلامتی انسان لازم است و در روایات وارد شده از ائمه اطهار (علیهم السلام) آمده است که برنج در اطعمه مثل سید و آقا است در جماعتی و همچنین برای وسعت دادن روده ها و قطع شدن بواسیر بسیار مفید می باشد پس با درست مصرف کردن آن از تمامی فواید آن بهره مند شویم.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *