کنترل چاقی کودکان

کنترل چاقی کودکان


چاقی به معنای داشتن چربی بیش از اندازه در بدن می باشد و به طور کلی با داشتن وزن زیاد تفاوت دارد. داشتن وزن زیاد ممکن است در اثر داشتن حجم بالای عضلانی ، حجم بالای استخوانی و یا چربی بیش از حد باشد که مورد اخر را به عنوان چاقی می شناسند.

زمانی که کودکان بیش از کالری مورد نیاز برای فعالیت های روزانه ی خود غذا می خورند. این کالری بیش از حد در سلول های چربی برای استفاده ی اینده ی بدن ذخیره خواهد شد. اگر این استفاده ی کالری بیش از نیاز برای مدت زمانی ادامه پیدا کند منجر به چاقی خواهد شد. به طور معمول در گذشته کودکان زیاد چاق نمی شدند چون به طور طبیعی بیش از کالری مورد نیاز خود غذا نمی خوردند و فعالیت بدنی زیادی نیز داشتند.اما امروزه به دلیل تفاوتی که در سبک زندگی ما ایجاد شده و غذاهایی که می خوریم شاهد چاقی در کودکان نیز هستیم.

امروزه غذاهایی که در بیشتر خانواده ها خورده میشوند، غذاهایی با کالری بالا بوده (مانند فست فودها) همین امر باعث شده کودکان ما روزانه بیش از نیاز بدن خود کالری مصرف کنند. علاوه بر غذاهایی که می خوریم تفریحات کودکان ما نیز با گذر زمان دچار تغییر شده و اکثرا تفریحاتی مانند بازی های کامپیوتری داشته و کمتر فعالیت های بدنی انجام می دهند.

علاوه بر موارد گفته شده در بالا عواملی مانند ژنتیک، کم کاری تیروئید و مشکلات پزشکی دیگر نیز ممکن است باعث چاقی کودکان شود. به یاد داشته باشید برخی داروها مانند داروهای استروئیدی باعث زیاد شدن اشتهای کودکان و در نتیجه چاقی خواهند شد.

معمولا پزشک با انجام ازمایشاتی مانند آزمایش خون به بررسی مواردی مانند مشکلات تیروئید و … خواهد پرداخت و سپس به محاسبه ی BMI کودک شما اقدام خواهد کرد تا مقدار چربی موجود در بدن کودک را تخمین بزند. و اما برای درمان چاقی کودکان قدم اول مراجعه به یک متخصص کودکان بوده تا برنامه ی غذایی مناسب برای کاهش وزن را در اختیار شما قرار دهد. بهتر است کل خانواده برای حمایت از کودک تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنند و برنامه غذایی سالم داشته باشند تا کودک ترغیب به کاهش وزن شود.

برای داشتن برنامه ی غذایی سالم می توانید موارد زیر را به کار ببندید:

-مقدار غذای لازم برای کودک خود در هر وعده ی غذایی را بدانید.

-در خرید خود مواد غذایی سالم بخرید تا کودکتان نیز به خوردن غذای سالم ترغیب شود.

-مواد غذایی خود را از همه ی گروه های غذایی انتخاب کنید.

-اسنک ها و نوشیدنی های سالم برای کودک خود فراهم کنید.

-میوه ها و سبزیحات معمولا بهترین گزینه برای درست کردن اسنک هایی برای کودکان هستند چون کم کالری بوده و سرشار از ویتامین و فیبر هستند.

-کودک خود را از خوردن تنقلاتی مانند بستنی، شکلات و چیپس منع کنید، بهترین راه برای اینکار نخریدن این نوع مواد غذایی و در نتیجه نداشتن انها در محیط خانه می باشد.

-کودک خود را از نوشیدنی های قندی دور نگه دارید چراکه این گونه نوشیدنی ها بسیار پر کالری می باشند.

علاوه بر داشتن یک برنامه ی غذایی سالم فعالیت بدنی نیز نقش بسیار مهمی در کاهش وزن کودکان بازی می کند پس با رعایت نکات زیر مطمئن شوید که فعالیت بدنی کودک شما مناسب می باش:

-متخصصین معتقدند کودکان باید روزانه 60 دقیقه ورزش ملایم داشته باشند به گونه ای که تنفس و ضربان قلب انها سریعتر شود.

-اگر کودک شما به ورزش علاقه ندارد، راهی برای ترغیب وی به فعالیت های بدنی پیدا کنید.

-کودکان خود را ترغیب کنید که در وقت های ازادشان به دویدن ، دوچرخه سواری و بازی کردن بپردازند.

-کودکان نباید روزانه بیش از 2 ساعت تلویزیون نگاه کنند.

به یاد داشته باشید راه های گفته شده در بالا بهترین روش های ممکن برای کاهش وزن کودکان می باشند و از دادن داروهای کاهش وزن به کودکان خود جدا خودداری کنید چون تاثیر این داروها اثبات شده نیست و علاوه بر این، این نوع داروها برای کودکان مضر هستند.

در نهایت به یاد داشته باشید که چاقی در کودکان باید درمان شود چراکه چاقی در سنین کودکی به معنای چاقی در اینده نیز می باشد و کودکانی که چاق هستند در اینده دچار مشکلاتی شدید خواهند شد از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-قند خون بالا و دیابت

-فشار خون بالا

-کلسترول و تریگلیسرید بالا

-سکته های قلبی

-مشکلات استخوانی و مفصلی به دلیل وزن بالا

-قطع تنفس در هنگام خواب

علاوه بر تمامی این موارد کودکان چاق معمولا اعتماد به نفس پایین تری خواهند داشت چراکه در جمع دوستانشان به خاطر وزن زیاد مورد تمسخر قرار میگیرند.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *