اثرات هورمون روی سلامتی پوست

اثرات هورمون روی سلامتی پوست

اثرات هورمون روی سلامتی پوست

اثرات هورمون روی سلامتی پوست: زیبایی و سلامتی پوست و مو از شاخص ترین نگرانی های بانوان است. بنابراین، بصورت روزانه فرآورده های بسیاری جهت بهبود زیبایی پوست و مو طرح شده است. پیگیری رژیم غذایی درست، ورزش کافی و آرامش روان اثرات زیادی بر زیبایی پوست و مو دارد.

 

انسولین (Insulin)

در مبحث نوسانات هورمونی، انسولین از اهمیت بسیاری برخوردار است. اختلالات ترشح آن به دیابت (Diabetes) ختم می شود. دیابت اکثر اعضای بدن همچون پوست و مو را با مشکل مواجه می کند.

 

تیروئید (Thyroid)

کم‌کاری و پرکاری آن باعث تغییراتی در پوست می شود. هنگامی که شخصی درگیر پرکاری تیروئید باشد، پوست، مخملی و نرم، نازک، گرم و دچار تعریق بیش از حد خواهد بود و امکان دارد شخص درگیر فزونی بیش از حد رنگ‌دانه های پوستی شود.

 

کورتیزول (Cortisol)

سختی دیگری که هنگام اختلالات هورمونی در پوست ایجاد می شود، بخاطر فزونی یا کمبود هورمون کورتیزول است. اشخاصی که سطح کورتیزول خون آن ها فزونی یابد، دچار بیماری «کوشینیگ(Cushing)» می شوند و اشخاصی که کورتیزول خون آن ها کاهش یابد، درگیر بیماری «آدیسون(Addison)» خواهند شد.

 

استروژن (Estrogen) و پروژسترون (Progesterone)

فزونی میزان هورمون‌، معضلاتی در پوست را موجب می شود. بانوانی که کیست بسیاری دارند، معمولا درگیر چاقی می باشند، جوش‌ آکنه‌ دارند و اکثر مواقع در منطقه چهره درگیر پرمویی می شوند. ریزش موی سر هم از معضلات بنیادین اشخاص مذکور است.

اثرات هورمون روی سلامتی پوست
اثرات هورمون روی سلامتی پوست

هورمون‌ها مشابه هستند

هورمون‌ از مجموعه‌ ارگان‌ مربوطه ترشح می شود تا بدین سبب بر روی دیگر ارگان ها اثر بگذارد. هنگامی که سطح هورمون‌ از حد معمول خود کمتر یا بیشتر بشود، تغییرات در تمامی اعضای بدن مانند پوست و مو دیده می شوند. بنابراین این اعتقاد که برخی از هورمون ها‌ در جهت سلامتی پوست و مو دارای فایده و برخی نیستند، غلط است.

 

هورمون‌ های مرتبط با بارداری

هورمون های مذکور موجب فزونی رنگ‌دانه‌ در برخی مناطق بدن می‌ شود. شکنندگی و ترک پوست از عوارض زیاد شدن این هورمون‌ ها است.

 

چگونه مشکل هورمونی را متوجه شویم

این مسئله به سطح دقت کردن شخص به ‌سلامتی پوست و مو مرتبط است. به عنوان نمونه شخصی که آکنه دارد هنگامی که به متخصص رجوع کند، پزشک توس یک آزمایش قادر است آگاه از وجود داشتن کیست وخیم در شخص بشود ضمن آنکه احتمال دارد بیمار هیچ علامت دیگری از بیماری را متوجه نباشد.

 

بنا بر مسائل گفته شده توجه نمودن به ‌سلامتی پوست و مو از اهمیت زیادی برخوردار است. شخصی که در جهت نمونه درگیر ریزش مو است نباید این مورد را مشکلی کوچک بشمارد، بلکه توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه نماید زیرا این ریزش به نظر ساده ممکن است دلیل یک بیماری هورمونی باشد.

برای مشاوره با ما در تماس باشید

مشاوره با آبنوس
مشاوره با آبنوس

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *