اشتباهات درمان جوش و آکنه

اشتباهات درمان جوش و آکنه

اشتباه اول : سعی نمی کنیم درمان آکنه را بمدت کافی ادامه دهیم .

– پوست به درمان بصورت آهسته عمل می کند .حتی اگر جوشها سریعا ظاهر شده باشند ،ولی برای برطرف شدنشان نیازی به زمان دارند. معمولا ممکن است بین 6هفته تا 12 هفته زمان لازم باشد.

– در ابتدای درمان پوست ممکن است کمی تحریک شود. این یک عفونت نسبت وفقط یک التهاب است. پس جوشها ممکن است قبل از اینکه شروع به بهتر شدن کنند، بدتر و شدیدتر شوند .

اشتباه دوم : داروهای زیادی همزمان استفاده می کنیم

اغلب افراد بدلیل اینکه در روزهای نخست استفاده از دارو بهبودی نمی بینند سعی می کنند داروهای دیگری را همزمان روی پوست استفادکنند. افزودن داروهای موضعی الزاما به بهبود جوش کمک نمی کند و حتی ممکن است سبب تحریک بیشتر پوست و قرمزی شدن و زخم شدن پوست شود و حتی شخصی جوش را خود درمانی می کند. امکان تحریک بیشتر است و ممکن است ضایعات آکنه‌ای بزرگتر شوند و یا تیره شوند و پس از بهبود بصورت لک قهوه ای و یا تورفتگی پوست باقی بماند .

اشتباه سوم : شستن زیاد وسائیدن پوست سبب بدتر شدن جوش می شود .

– چون لایه های دفاعی پوست آسیب می بیند وترمیم پوست مختل می شود .بنابراین احتمال تحریک پوست با مصرف هر دارویی ضد جوش موضعی بیشتر می شود و خودممکن است باعث تیره تر شدن وخشک شدن پوست شود .بجای آن اگر پوست رابا یک شوینده ملایم با PH تنظیم شد.بشوئید،التهاب پوست کمتر می شود.این نکته مهم است که باید شوینده بطور کامل شسته شودو اگر مقداری ازآن روی پوست باقی بماند خود می تواند سبب تحریک والتهاب پوست شود.

اشتباه چهارم : انتخاب کردن محصول اشتباه برای پوست جوش ساز

– شوینده های قوی ،صابون قلیائی و محصولاتی که پایه الکلی دارند می توانند سبب بدتر شدن جوش شوند .ما باید بدنبال non commedogen و یا oil free باشیم. محصولات non commedogenفاقد ترکیباتی که ممکن است دهانه غدد پیلوسباسه را ببندد. بعضی از ترکیباتی که در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند ضد آفتاب ها ویا مرطوب کننده ها یافت می شود. امکان دارد منجر به بسته شدن مجاری غدد پیلوسباسه شود همچنین محصولاتی که روغن دارند می توانند سبب بسته شدن دهانه پیلوسباسه شدند وباعث تشدید آکنه گردند .

اشتباه پنجم : فشار دادن وکندن جوشها

– کندن وفشار دادن جوشها زمان ترمیم را طولانی تر می کند واحتمال اینکه جای جوشها بصورت لک تیره و یا تورفتگی بجا بماند نیز افزایش می یابد همینطور امکان اینکه وسایل آلوده و یا دست های آلوده خود سبب وارد شدن عفونت به پوست شوند و التهاب قرمزی بیشتر ایجاد افزایش می یابد .

اشتباه ششم : خیلی دیر به متخصص پوست مراجعه می کنیم .

– اگر دیدیم داروهای خانگی بهبودی ایجاد نکرد بهتر است قبل از اینکه جوش خیلی زیاد شوند و یا آثاری دائمی از خود در پوست ها بجا بگذارد و اعتماد به نفس ما را پائین بیاورند به یک متخصص پوست مراجعه کنیم .متخصص پوست ابزار بیشتری برای درمان آکنه دارند ومی توانند داروهای قویتر وموثرتری نسبت به داروهای خانگی برای ما تجویز کنند آنان هم چنین از نور آبی (LED)لیزرهای کم توان وپیلینگ های شیمیایی ونهایتا IPLمی توانند در درمان آکنه به ما کمک کنند .

متخصص پوست می توانند نسخه ها برچسب نوع پوست ،شدت جوش وپاسخ دهی به درمان تنظیم کنند وبیمار را بصورت ماهیانه زیر نظر داشته باشند تا روند بهبودی ویا عدم بهبودی را مشاهده کنند وبراساس آن تصمیم لازم به درمان بعدی را بگیرند .هم چنین ممکن است فردی که تاکنون فکر می کرده دچار آکنه است .بعد از معاینه متخصص پوست متوجه شود که بیماری او آکنه نسبت وبیماری است به نام روزاسه که از نظر ظاهری بسیار شبیه آکنه است ولی درمانی متفاوت دارد .

اشتباه هفتم : درست استفاده نکردن از نسخه پزشک

– بیماران باید حتما نسخه تجویز شده را طبق دستورش استفاده کند. استفاده بیش از حد کمک به از بین بردن بیشتر جوش نمی کند وچه بسا به پوست آسیب می رساند وقرمزی وخشکی بیشتری را بدنبال خواهد داشت و در پوست ایرانیان حتی ممکن است سبب ایجاد لک های تیره روی پوست شود .درست مصرف نکردن نسخه ،درمان را به تاخیرمی اندازد .خیلی از بیماران بعد از 2 هفته انگیزه خود را از ادامه درمان از دست می دهند ،نباید یک شبه منتظر نتیجه بود .

اشتباه هشتم : قطع مصرف دارو به محض بهبودی آکنه

– بهتر است بعد از مشاهده بهبودی در آکنه داروها را به تدریج کم کنیم .مثلا اگر داروئی را2 بار در روز مصرف می کردید برای مدتی روزی یکبار وسپس یکروز در میان کنید وسپس 2 بار در هفته تا قطع نهائی .اغلب 4تا6 هفته طول میکشد تا آکنه دوباره برگردد .درست همان مدت زمانی که لازمست آکنه کمی بهتر شود .

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *