سوالات رایج در مورد فرایند کرایوتراپی

سوالات رایج در مورد فرایند کرایوتراپی

سوالات رایج در مورد فرایند کرایوتراپی

کرایوتراپی یا سرما درمانی یک روش درمانی برای بیماریهای پوستی است که در آن ماده ای بسیار سرد به ضایعه پوستی پاشیده می شود تا ضایعه پوستی درمان شود.مواد زیادی برای این کار استفاده میشود که شایعترین آنها نیتروژن مایع میباشد. کرایوتراپی برای درمان ضایعات زیادی استفاده می شود از جمله این ضایعات میتوان به اکتینیک کراتوز ،ضایعات ویروسی مثل زگیل و مولوسکوم کنتاژیوزوم و سبورییک کراتوز اشاره کرد. کرایوتراپی در درمان اسکارهای هیپرتروفیک و هم موثر هستند.گاهی اوقات متخصصین پوست کرایوتراپی را برای درمان سرطان های پوستی مثل BCC یا SCC به کار میبرند اما این درمان الزاما موفق نیست و حتما نیاز به پیگیری ضایعه دارد.

آیا این روش بی‌خطر است؟

بله. استفاده مستقیم کرایوتراپی در نواحی خاص بدن و یا استفاده از اتاق‌های مخصوص کرایوتراپی که کل بدن را پوشش می‌دهد، بیش از ۳۰ سال است که استفاده می‌شود. هیچ واکنش منفی خاصی تاکنون گزارش نشده است.

آیا این روش راحت است؟

قبل از ورود افراد به کریو سونا (اتاقک‌های مخصوص کرایوتراپی)، باید از لباس‌های محافظتی استفاده نمایید. این لباس‌ها شامل: جوراب نخی، لباس‌زیر پنبه‌ای (برای مردان) و دستکش می‌باشد. همچنین به شما یک باند نخی ارائه می‌شود که با آن می‌توانید گوش‌های خود را پوشش دهید. یک ماسک یک‌بارمصرف هم برای پوشش دهان شما ارائه می‌شود. مدت‌زمان درمان کوتاه (۲ الی ۳ دقیقه) است و از سرمای “خشک” استفاده می‌شود، بنابراین برای شما بسیار قابل‌تحمل خواهد بود. در آخر جلسه درمانی، ممکن است، شما احساس سوزن سوزن شدن داشته باشید، که بلافاصله پس از درمان از بین خواهد رفت.

بعد از درمان چه احساسی خواهم داشت؟

در طول هر جلسه درمانی بدن هورمون اندورفین تزریق می‌کند، این هورمون باعث می‌شود احساس خوبی در شما ایجاد شده و پرانرژی‌تر گردید. احساس شادابی شما پس از هر جلسه درمانی تا روزها می‌تواند ادامه داشته باشد.

به چند جلسه درمان نیاز خواهم داشت؟

بسته به شرایط شما، در ابتدا نیاز است به‌طور متوالی ۵ الی ۱۰ جلسه درمانی (بافاصله یکی دو روز، به‌عنوان‌مثال: سه بار در هفته) داشته باشید، تا حداکثر نتیجه مطلوب را به دست آورید. پس‌ازآن برای حفظ نتایج به‌دست‌آمده و افزایش بهبودی، می‌توانید فاصله درمان را بیشتر نمایید (به‌عنوان‌مثال یک‌بار در هر هفته یا دو هفته یک‌بار).

آیا قبل و یا بعد از درمان باید دوش بگیرم؟

نه، نیازی نیست. این روش کاملاً خشک است و پوست شما مرطوب نخواهد شد.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *