پوست خود را با تغذیه زیبا کنید

پوست خود را با تغذیه زیبا کنید

تغذیه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و زیبایی پوست ایفا می کند. رعایت الگوی تغذیه صحیح که مبتنی بر تناسب، تعادل و تنوع در رژیم غذایی است برای تامین سلامت عمومی بدن و همچنین سلامت و زیبایی پوست ضروری است. تغذیه و رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از پیری پوست و حفظ سلامت و زیبایی این بافت تقریبا همان رژیمی است که برای سلامت کل بدن مورد نیاز است. این رژیم، فرآیند پیری سلولی را کند می ‌سازد و پوست نیز به عنوان جزیی از بدن با این رژیم از سلامت و زیبایی بیشتری برخوردار است.
مواد مغذی مختلف با نقش های حیاتی خود سلامت و زیبایی پوست را تامین می کنند:

ویتامین A
این ویتامین محلول در چربی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و برای رشد طبیعی، تكثیر و بازسازی سلول های پوست ضروریست. این ویتامین رنگ پوست را بهبود می بخشد و عمیق شدن خطوط صورت را كند می كند. ویتامین A انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد و همچنین در داروهای موضعی جوش به كار می رود و می تواند پوست را برای احیای سلول های جدید تحریك كند.
ویتامین A در روغن كبد ماهی، جگر و چربی موجود در شیر و تخم مرغ یافت می شود. میوه ها و سبزیجات به ویژه به رنگ نارنجی، زرد، قرمز و سبز از جمله هویج، زردآلو، طالبی، هندوانه، انبه، هلو، اسفناج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و انواع كلم منابع غنی کاروتنوئیدها از جمله پیش ساز ویتامین A یعنی بتاکاروتن به شمار می روند.

ویتامین D
این ویتامین برای رشد و تمایز سلول های پوست و حفظ رطوبت این بافت مورد نیاز است.
روغن كبد ماهی منبع غذایی عمده ویتامین Dاست، همچنین این ویتامین با مقادیر كمتر در ماهی های چرب، تخم مرغ و جگر نیز یافت می شود. سنتز این ویتامین در بدن نیز از طریق برخورد اشعه ماوراء بنفش خورشید بر پوست ممکن است.

ویتامین E
ویتامین E مهم ترین آنتی اكسیدان محلول در چربی در سلول است که در حفظ رطوبت و شفافیت پوست نقش داشته، رادیكال های آزاد را خنثی می کند و به بهبود سوختگی، التهاب و بریدگی های پوست كمك می كند. این ویتامین محلول در چربی از پیری پوست و ایجاد چین و چروک های پوستی نیز پیشگیری می نماید. بهترین منابع غذایی ویتامین E عبارتند از روغن های گیاهی، مغزها، حبوبات و جوانه گندم.

ویتامین K
ویتامین K به رفع كبودی های پوست کمک می کند و همچنین می تواند در كاهش سیاهی زیر چشم موثر باشد. بهترین منابع غذایی ویتامین K سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، كاهو، كلم ها و همچنین جگر و چای سبز هستند. خوب است بدانید كه ویتامین K توسط باکتری های روده نیز سنتز می شود.

ویتامین F
اسیدهای چرب ضروری که به ویتامین F موسومند برای رشد و تکثیر سلول های پوست حیاتی بوده و به خاصیت انعطاف پذیری پوست کمک می کنند. مغزها، روغن های گیاهی، آووکادو و ماهی اسیدهای چرب ضروری را در اختیار بدن قرار می دهند.

ویتامین های گروه B
ویتامین های گروه B برای متابولیسم پروتئین، عملكرد سیستم ایمنی و سنتز هورمون ها ضروری بوده و عملكرد سیستم گردش خون را نیز بهبود می بخشند. مهمترین آنها بیوتین می باشد که نقش مهمی در سلامت پوست، مو و ناخن ایفا می کند. در صورت جذب ناکافی این ویتامین در بدن، اختلالاتی مانند درماتیت و التهاب پوست رخ می دهد. نیاسین نیز یکی دیگر از ویتامین های این خانواده می باشد که به حفظ رطوبت پوست کمک می کند، همچنین خصوصیات ضدالتهابی داشته و از التهاب و خشکی پوست پیشگیری می نماید.
به طور کلی ویتامین های گروه B ترشح چربی پوست را تنظیم می كنند و از ایجاد لک های پوستی و همچنین زبر و خشن شدن پوست پیشگیری می نمایند.
غلات سبوس دار، گوشت ها، حبوبات، جوانه گندم، مخمر، سیب زمینی، جگر و تخم مرغ از منابع غنی ویتامین های گروه B به شمار می روند.

ویتامین C
این ویتامین برای تولید كلاژن ضروری است. ویتامین C دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و برای خنثی كردن رادیكال های آزاد بدن مورد نیاز است. این ویتامین در التیام زخم ها و كبودی ها نیز موثر بوده و پوست را در برابر تشعشعات ماوراء بنفش خورشید محفاظت می كند.
مركبات، فلفل دلمه ای، انواع كلم، اسفناج، گوجه فرنگی، سیب زمینی، توت فرنگی و كیوی از منابع خوب ویتامین C به شمار می روند.

سلنیوم
این ماده معدنی یک آنتی اکسیدان قوی بوده و در پیشگیری از سرطان پوست نقش اساسی دارد. سلنیوم از پوست بدن در مقابل آسیب اشعه خورشید نیز محافظت می نماید.
غذاهای دریایی، جگر، گوشت و غلات سبوس دار سرشار از عنصر سلنیوم هستند.

روی
عنصر روی در حفظ سلامت و زیبایی پوست نقش اساسی دارد. در اغلب موارد جوش های پوستی یا آکنه بر اثر کمبود روی در بدن ایجاد می شوند. روی با مهار تولید چربی در پوست علاوه بر حفظ پاکیزگی پوست، ایجاد آکنه را نیز مهار می کند. همچنین این ماده معدنی در ترمیم زخم ها و جراحات پوستی نقش مهمی بر عهده دارد.
گوشت، ماكیان، غذاهای دریایی، تخم مرغ، حبوبات، بادام زمینی و لبنیات منابع غذایی عنصر روی می باشند.

مایعات
مایعات نیز اهمیت زیادی در حفظ طراوت و زیبایی پوست و پیشگیری از پیری این بافت دارند. آب در مرطوب نگهداشتن پوست و خارج کردن سموم از بدن و جذب بهتر مواد غذایی در سلول ها نقش حیاتی دارد. پوستی که رطوبت کافی داشته باشد، کمتر چروک می‌شود. پس با مصرف مقدار کافی آب در طی روز، آب مورد نیاز بافت پوست تامین شده و از خشکی پوست پیشگیری می شود. متخصصان توصیه می‌کنند 6 تا 8 لیوان آب در طول روز بنوشید. نوشیدنی هایی همچون چای کمرنگ، چای سبز، آب میوه طبیعی، شیر و دوغ نیز برای تامین مایعات بدن مناسبند.
قهوه و نوشابه منابع خوبی برای تامین مایعات نیستند، زیرا حاوی کافئین می‌باشند که یک ماده دیورتیک (ادرار آور) است و موجب دفع آب می‌شود.

کالری دریافتی
کنترل کالری مصرفی نیز اثر چشمگیری در پیشگیری از پیری پوست دارد. اضافه و کم کردن وزن به سرعت پوست را چروک می‌کند، زیرا با افزایش چربی بدن پوست کش آمده و با لاغر شدن، چربی بدن تحلیل می‌رود و پوست جمع شده و چروک می‌خورد.
البته میزان جمع شدن پوست به سن فرد (هر چه سن بالاتر باشد احتمال چروک شدن بیشتر است)، ژنتیک و دیگر عوامل موثر مثل نوع رژیم غذایی بستگی دارد. پس باید مراقب رژیم غذایی و کالری مصرفی برای پیشگیری از اضافه وزن باشید. اگر قصد کاهش وزن دارید، حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه اقدام به این کار کنید، چرا که اضافه و کم کردن مرتب وزن نه تنها برای پوست بلکه برای کل بدن مضر است.

روش پخت غذا
پخت غذا نیز تاثیر جدی بر روند پیری پوست دارد. شیوه کلی پخت غذا استفاده از حرارت است و متخصصان معتقدند افزایش حرارت موجب تغییر محتوای مواد غذایی می‌شود. به عبارت دیگر حرارت، برخی ویتامین ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذا را کاهش و رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد. در نتیجه آنتی‌اکسیدان کمتر و رادیکال آزاد بیشتری وارد بدن می شود که عامل اصلی پیری پوست است. این نکته به معنی حذف فرآیند پخت غذا نیست. اما بهتر است مدت زمان پخت مواد غذایی را کاهش دهید و از سرخ کردن زیاد غذاها و پختن آن ها با مقادیر فراوان روغن و چربی پرهیز نمایید. بهترین روش پختن غذا با مواد غذایی کاملا تازه در مدت کم و مصرف سریع است.

خواب و استراحت
خواب و استراحت کافی در حفظ سلامتی عمومی بدن و همچنین سلامت و زیبایی پوست نقش مهمی ایفا می کند. میزان مناسب خواب سالم و مفید برای بزرگسالان حدود 6 تا 8 ساعت و برای کودکان بین 8 تا 10 ساعت می باشد. اگر خواب کافی نداشته باشید پوستتان دچار پیری زودرس شده و طراوت و زیبایی خود را به مرور زمان از دست می دهد.

نکات دیگر برای مراقبت از پوست
– صبح که از خواب بیدار می شوید بعد از شستشوی پوست صورتتان بلافاصله از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و در طول روز نیز چندین بار آن را تجدید نمایید. استفاده از کرم ضد آفتاب حتی در ساعاتی که در منزل هستید و بیرون نمی روید نیز ضروری است. برای تعیین نوع پوست خود و انتخاب ضد آفتاب مناسب از متخصص پوست و مو مشاوره بگیرید.

– برای طراوت و شادابی پوست باید ورزش و فعالیت بدنی را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. ورزش گردش خون را در پوست افزایش می دهد و موجب تغذیه بهتر سلول های پوستی و سلامت این بافت می شود.

– پاکیزگی و رطوبت اساس مراقبت از پوست هستند. بر اساس نوع پوست خود از کرم های مرطوب کننده مناسب در طول روز استفاده نمایید.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *