سوال های رایج کاشت مو

سوال های رایج کاشت مو


در این مقاله سعی داریم بخش مهمی از نکاتی که بیماران مراجعه کننده برای کاشت مو پیش از عمل جراحی باید بدانند را توضیح دهیم. این که بیماران و متقاضیان از شرایط لازم برای انجام عمل کاشت مو برخوردارند و یا خیر مسئله بسیار مهمی است که حتما باید از آن اطلاع داشته باشند.

پیوند مو یکی از محبوب‌ترین عمل‌های جراحی در بین مردان و زنانی است که از ریزش مو رنج می‌برند. ریزش مو برای بسیاری از افراد، به ویژه برای مردان، یک امر طبیعی است. با این حال، بسیاری از مردم با آن مشکل دارند. این امر موجب استرس، اضطراب و افسردگی افراد می‌شود. حتی برخی از افراد دچار انزوا شده و دیگر قادر به بیان احساسات خود نیستند. چون می‌ترسند که مورد تمسخر دیگران قرار بگیرند. اما ریزش مو به هیچ وجه خنده‌دار نیست. برخی از افراد از پوشیدن کلاه‌گیس راضی هستند و مشکلی با طاسی سر ندارند؛ اما دیگران داشتن یک سر پر از مو را به عنوان بخشی از هویت خود در نظر می‌گیرند.

اگر از ریزش و تنک شدن موهای خود رنج می‌برید می‌توانید از عمل جراحی پیوند مو برای درمان استفاده کنید. بهتر است از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید تا از شرایط خود برای انجام عمل اطمینان یابید. عمل جراحی کاشت مو به مانند سایر عمل‌های جراحی یک تصمیم بزرگ است و نباید با سهل‌انگاری در نظر گرفته شود. توصیه می‌شود که پیش از عمل از روش‌های کاشت مو آگاهی یابید. سپس با مراجعه به یک کلینیک تخصصی با یک جراح مجرب مشورت کنید تا با پروسه درمانی خود بیشتر آشنا شوید.

سن مناسب برای پیوند مو را می دانید؟

یک متخصص پیوند مو گفت: پیوند مو در سن پایین نه‌تنها مزیتی ندارد، بلکه حتی می‌تواند مشکل‌ساز شود.

دکتر ابراهیم آرمانی به مردانی که در دهه دوم عمر خود قصد پیوند مو دارند، هشدار می دهد پس از این پیوند در سنین جوانی ممکن است از انجام آن پشیمان شوند، چرا که پس از پیوند، ریزش مو در آنها ممکن است ادامه پیدا کند. وی تاکید دارد: مناسب ترین سن برای پیوند مو زمانی است که روند ریزش مو کامل شده و تمام موهای فرد ریخته باشد.

در طول عمل پیوند مو، معمولا جراح بخشی از پیاز موی قسمت پشت سر بیمار را برداشته و آن را در قسمت جلوی سر که طاسی اتفاق افتاده، جایگزین می کند. پیازهای مو موجود در قسمت پشت سر دائمی هستند و می توان آنها را پس از برداشتن در هر قسمت از کف سر پیوند زد. وی افزود: تکرار کاشت مو در مردانی که مبتلا به طاسی کامل نشده باشند پس از مدتی ضروری می شود، چون در غیر این صورت، باقی ماندن موهای کاشته شده قبلی وسط سر ظاهری زشت و نامناسب خواهد داشت.

نتیجه کاشت مو به چه عواملی بستگی دارد؟

دکتر علی وفائی، متخصص پوست و مو:

متقاضیان محترم کاشت موی طبیعی بایستی در نظرداشته باشند که نتیجه کلی کاشت موی طبیعی از نظر رضایت بخش بودن و طبیعی شدن کار به عوامل زیر بستگی دارد:

1) میزان پوشش دهی موها درمنطقه کاشت که خود تابعی از فاکتورهای ذیل است:

مشخصات ظاهری و تراکم (تعداد) موها درناحیه دهنده (بانک مو)، مشخصات پوست سر در منطقه پشت سر، میزان طاسی وی از نظر شدت و وسعت، اندازه و شکل کلی سر فرد و مشخصات پوست سر از جمله رنگ پوست و قوام آن درمنطقه طاس.

2) میزان مهارت پزشک از نظر علم پزشکی و لذا این کار حدالامکان بایستی توسط متخصص پوست و مو انجام شود. اگر به متخصص پوست مراجعه کرده و ایشان به دلایل متعدد توصیه کرد که کاشت مو به درد شما نمی خورد حتماً حرف او را قبول کرده و برای اطمینان به پزشکان با تخصص های دیگر مراجعه نکنید زیرا متخصص پوست است که به دلیل برخورداری از علم کاشت مو و وجدان کاری ناشی از این دانش بهترین توصیه را به شما می نماید.

3) هنر متخصص پوست از نظرعلم زیبایی شناسی که بتواند با استفاده ازنقاط ضعف و قوت بیمار بهترین نتیجه ممکن را برای حال و آینده وی بوجودآورد.

4) رعایت اصول هنری و علمی در بازسازی و یا خلق خط موی جلوی سر.

5) چیدِمان موها در مناطق گوناگون طاس به صورت نامنظم و با رعایت قرارگیری گرافت های گوناگون در هر منطقه.

6) وجدان کاری پزشک که سهم عمده ای از کار را تشکیل می دهد.

7) انتخاب بیمار مناسب کاشت موی طبیعی از هر نظر مانند سن، نوع ریزش مو، وجود بیماری ها و ده ها فاکتور دیگر.

8) وضعیت روحی و روانی بیمار، اهداف، آرزوها و انتظارات وی که بایستی منطقی و واقع گرایانه باشد.

بهترین زمان برای کاشت مو در آقایان چه زمانی است؟

باید دانست که در مورد ریزش موی آندوژنیک یا هورمونی-ارثی همه درمان‌ها تا زمانی که استفاده می‌شوند، موثرند شامل ماینوکسیدیل یا فیناستراید. تنها درمانی که در حال حاضر دائمی است کاشت موست به‌این معنا که از ناحیه پشت‌سر که موها حساس به هورمون نیستند و نمی‌ریزند، موها برداشته شده و به ناحیه جلوی سر یا ناحیه فاقد مو پیوند زده می‌شوند. نحوه برداشت 2 نوع است یا یک نوار از پشت سر برداشته شده و بعد موها دانه‌به‌دانه زیر میکروسکوپ جدا می‌شوند و بعد به جلوی سر پیوند می‌شوند. این روش FUT نام دارد.در روش دوم موها دانه‌به‌دانه با پانچ از پشت سر برداشته شده و به جلوی سر منتقل می‌شود که به این روش FAT گفته می‌شود.

هر کدام از این روش‌ها، مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند اما حسن روش اول این است که اولا موها کمتر تلف می‌شوند و ثانیا نتیجه نهایی طبیعی‌تر خواهد بود. حسن روش دوم این است که تیغ جراحی وجود ندارد بنابراین جوشگاه خاص کاشت مو در پشت‌سر وجود نخواهد داشت، هرچند تراکم موهای سر به هر حال کم خواهد شد. در این روش خطر تلف شدن موها بیشتر است، چون جداسازی آن‌ها زیر میکروسکوپ و واحد‌به‌واحد انجام نمی‌شود بنابراین برخی موهای کاشته شده ممکن است فاقد سلول‌های زایا باشند و در نهایت بریزند و رشد نکنند.

بهترین زمان برای کاشت مو بعد از 30 سالگی است که میزان و سرعت ریزش مو کاملا مشخص شده باشد. فرد ایده‌آل برای کاشت مو کسی است که موهای پشت سرش پرپشت و پرتراکم باشد و منطقه ریزش مو محدود به جلوی سر باشد. منطقه فرق سر محل خوبی برای کاشت مو نیست. تا زمانی که تراکم مو خیلی کم نشود، بهتر است کاشت مو به تعویق انداخته شود و فرد از دارو درمانی استفاده کند.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *