مشکلات ریزش مو در خانم ها

مشکلات ریزش مو در خانم ها

40% افراد که دچار ریزش موی کوتاه مدت یا طولانی مدت می شوند خانم هستند. برخی از آنها دچار نازکی موها در تمام قسمتهای سر می شوند در حالی که سایرین دچار نازکی در قسمت مرکزی سر میشوند که به مرور گسترش میابد و برخی دچار طاسی در ناحیه تاج سر می شوند. برخلاف مردان زنان اغلب دچار ریزش مو در ناحیه خط رویش جلویی نمی شوند.

نحوه رشد موها

به طور متوسط 100 هزار مو در روی سر وجود دارد هر فولیکول تولید یک عدد مو می کند که 1.2 اینچ در ماه رشد می کند بعد از 2تا 6 سال از رویش مو قبل از آنکه موها دچار ریزش شوند وارد فاز استراحت می شوند و به زودی توسط موی جدید جایگزین می شوند و سیکل مجددا آغاز می شود در حالت عادی 85% موها در فاز رشد و باقی آنها در فاز استراحت هستند.

چه میزان ریزش مو نرمال است

چون موهای در فاز استراحت به شکل منظم دچار ریزش می شوند اغلب مردم دچار ریزش بین 50-100 تار مو در روز می شوند. شما ممکن است این موها را دربرس یا روی لباستان ببینید.

ریزش غیر طبیعی موها به چند شکل است:

ریزش دسته ای موها هنگام شستن موها یا حالت دادن آنها،
یا موها در طول زمان نازک شوند در صورتی که در مورد تغییرات موهای خود حساس هستید باپزشک خود مشورت کنید.

یافتن علل ریزش موها

ریزش مو در خانم ها بدلیل پزشکی گوناگون از حوالی 30 سالگی آغاز می شود مثل فاکتورهای گوناگون روش زندگی می تواند منجربه کشف یک عامل غیر اختصاصی شود برای تشخیص علت نیاز به مراجعه به متخصص و بررسی مواردی چون مشکلات تیروئیدی و اختلالات هورمونی است در بسیاری از موارد به دنبال کشف علت دقیق ریزش کنترل می شود.

مقایسه ریزش موی زنانه

معیار
مقیاسی برای بیان تراکم مو تا طاسی است که در موارد ریزش موی زنانه کمک کننده است متخصصان تصور می کنند ژنتیک و سن نقش مهمی در ریزش موی آندروژنیک در طول تغییرات هورمونی تا یائسگی دارندممکن است موها در تمام سر نازک شوند ولی در قسمت مرکزی این امر واضح تر است درگیری خط رویش موها در جلو در خانم ها نادر است.

آغاز کننده های ریزش مو

1-اختلالات تیروئیدی
تیروئید یک غده شبیه به پروانه در قسمت جلویی گردن بوده و با ترشح هورمون هایی بسیاری از پروسه های بدن را تنظیم می کند.
در صورتی که تولید هورمون تیروئید افزایش یا کاهش یابد سیکل رویش مو مختل می شود.
ولی ریزش مو بندرت تنها علامت مشکلات تیروئیدی است سایر علایم شامل افزایش یا کاهش وزن، خشکی پوست یا اگزما، حساسیت به سرما یا گرما، و تغییرات ضربان قلب
2-سندرم تخمدان پلی کیستیک
افراد با تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی مزمن دارند و بدن آنها اندروژتی بیش از مقادیر معمول می سازدو این امر موجب رویش موهای زائد در صورت و بدن می شود در حالی که موهای سر نازک می شوند.
این اختلال منجر به اختلال در تخمک گذاری –آکنه- و افزایش وزن می شود.
3-آلو پسی آراتا
موجب ریزش مو به شکل سکه ای می شود علت حمله سیستم ایمنی به فولیکولهای موی خود فرد است در اغلب موارد تخریب دائمی نیست و عرض 6 ماه تا یک سال رویش برمیگردد در مواردی نادر ممکن است فرد تمامی موهای سر و بدن خود را از دست دهد.
4-قارچ سر
وقتی قارچ سر را درگیر می کند شروع به تخریب فولیکولهای مو می کند و ناحیه مدور فاقد مو و خارش دار روی سر ایجاد می شود نواحی طاسی پوسته دهنده و قرمز هستند، درمان با داروهای ضد قارچ است با تماس مستقیم بیماری منتقل می شود لذا اعضای خانواده نیز بایستی معاینه شوند.
5-زایمان
یک عامل شروع کننده دیگر ریزش مو زایمان است بسیاری از خانم ها احساس می کنند در دوران بارداری موهایشان افزایش یافته، و این علت بدلیل سطح بالای هورمونهاست که مانع از ریزش موها می شود ولی این حالت مداوم نیست. پس از زایمان و تولد نوزاد سطوح هورمون به حالت قبل بازگشته و ریزش موها تشدید می شود. و دو سال زمان نیاز است تا موها به رویش عادی خودبازگردند
6-ریزش موها در اثر دارو
یکی از عوارض قرص های ضد بارداری ریزش مو است
هورمونهای مهار کننده تخمک گذاری در برخی خانم ها موجب ریزش مو می شوند خصوصا در افراد با سابقه خانوادگی ریزش مو گاه ریزش موزمانی آغاز می شود که شما مصرف این قرص ها را قطع می کنید سایر داروهای موجب ریزش مو میشوند شامل:
داروهای ضد فشار خون – داروهای مشکلات قلبی – آرتریت – وضد افسردگی ها

حالت دادن موها ( بافت آفریقایی)

کشیدن بیش از حد موها یا بافت های محکم باعث اسیب به فولیکولهای مو می شود پس موها را ازاد بگذارید تا به حالت قبلی خود باز گردند. استفاده طولانی از روش های حالت دهنده موها موجب اسیب دائمی فولیکول مو و از دست دادن دائم موها می شود.
7-درمان سرطان
از دست دادن موها دو عارضه شایع درمان سرطان با شیمی درمانی و رادیو تراپی استزیرا هر دو عمل با هدف ازبین بردن سلول سرطانی فولیکولهای مو را نیز آسیب می زنند.
ولی اسیب کوتاه مدت است وقتی درمان پایان یافت فولیکولهای مو باز می گردند .

درمان ریزش مو

ماینوکسیدیل 5% یا همان فوم روگین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان ریزش موی زنانه تایید شده است که می تواند موجب کاهش یا توقف ریزش مو و در مواردی رویش مجدد موها نیز شود با قطع درمان فواید درمانی نیزمتوقف می شوند. در زنان با آلوپسی آراتا کورتیکواستروئید های در رویش مجدد موها کمک کننده اندو در صورت درمان اختلال پزشکی زمینه ای یا درمان کمبود های غذایی موها مجددا رشد می کنند.

درمان ریزش مو با لیزر ها

لیزرهای کم توان با بکار گیری نور می توانند باعث تحریک رشد مو شده و از نازک شدن آنها جلوگیری کنند .
این لیزر ها در برخی از کلینیک ها موجود بوده و نمونه های خانگی جهت استفاده در منزل وجود دارند .
یک نمونه از این دستگاهها دارای تاییدیه غذا و داروی امریکا میباشد
با استفاده از این دستگاه 2-4 ماه طول می کشد تا نتیجه دیده شود .
ولی هنوز عوارض طولانی مدت آن بررسی نشده است .

کاشت مو در خانم ها

از نواحی دهنده به نواحی با موهای کم و نازک مو انتقال داده می شود.
ولی از آنجا که نازک شدن موها تقریبا در تمام سر دیده می شود اغلب ناحیه دهنده مناسبی وجود ندارد.
تعداد معدودی از زنان با ریزش موی زنانه دچار طاسی و اسکار می شوند.
تطابق خانم با از دست دادن موهای سر بسیار دشوار است در صورتی که دچار طاسی در برخی نواحی سر شدید با استفاده از موج دار کردن مو ها یا استفاده از تکه های مو یا کلاه یا روسری آن ناحیه را پر کنید می توانید از موهای مصنوعی موجود در بازار استفاده کنید.
در صورتی که به علت ریزش مو در منزل ماندید خانه را ترک کرده و به یک مشاور مراجعه نمایید.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *