داروهای لاغرکننده

داروهای لاغرکننده


تبلیغات داروهای لاغرکننده روز به روز در حال افزایش است در حالیکه در مورد این داروها و تایید آنها از سوی پزشکان هنوز شک و تردید وجود دارد و ممکن است عوارض جانبی جبران ناپذیری برای سلامت داشته باشد. در این مقاله این داروها مورد بررسی قرار گرفته اند با ما همراه باشید.

اگر به فرض محال چنین تركیبات موثری در محصولات عرضه شده وجود می‌داشت اولا می‌بایست افراد چاقی كه درصد قابل توجهی را در كشورهای تولید و عرضه‌كننده این فرآورده‌ها تشكیل می‌دهند، درمان می‌كرد (رجوع شود به درصد آمار بسیار بالای افراد چاق در آمریكا و اروپا ) دوم آنكه قسمت اعظم محصولات ارایه شده در بازارهای جهان سوم، حتی در اروپا و آمریكا مورد تایید FDA (سازمان غذا و دارو) نبوده و حتی تركیبات نادری نیز كه تایید گردیده‌اند، تحت شرایطی برای گروه خاصی آن هم برای مدت محدودی اجازه داده شده‌اند.

علاوه بر این در جعبه‌های اینگونه محصولات شرح كاملی در مورد تركیبات، اثرات جانبی، اقدامات احتیاطی و مشورتی ارائه شده است تا مصرف‌كنندگان با آگاهی‌های لازم، كافی و بررسی محاسن و معایب استفاده از آنها، دارو و روش را انتخاب كنند. گذشته از آن چنانچه در طول مصرف این محصولات عارضه‌ای احتمالی به وقوع بپیوندد، راه جلوگیری از ضایعات احتمالی قید شده در این راهنماها كارگشا خواهد بود.

ولی متاسفانه در این آشفته بازار موجود به تنها موضوعی كه فكر نمی‌شود سلامتی مصرف‌كنندگان و جوابگویی به ضرر و زیان‌های وارد شده از بعد مالی و جانی است.

حتی در بعضی از موارد دیده می‌شود كه به علت اشتیاق و علاقه‌ای كه افراد چاق به لاغر شدن سریع و آسان دارند، بدون تفكر از كپسول‌ها، قرص‌ها، معجون‌ها و دم كرده‌های دست‌سازی كه به هیچ‌وجه تركیبات آنها مشخص نشده استفاده كرده و خود را در معرض خطرات احتمالی قرار می‌دهند.

در برخی مواقع داروهای لاغری مورد تایید FDA نیز برای افراد مناسب نمی‌باشد چه رسد به داروهای تایید نشدهای كه منسوخ و ناشناخته است. چرا كه شرایط فیزیولوژیكی و روش‌های زندگی افراد مختلف با یكدیگر متفاوت می‌باشد و از این جهت تجربیات به دست آمده یك دارو، روش و یا رژیم غذایی خاص ممكن است برای فردی مناسب و برای فردی دیگر خطرآفرین بوده و ضایعات فراوان و صدمات بسیاری را به بار آورد.

در پاره ای از موارد در بیمارانی كه نمایه توده بدن بالاتر از 30 داشته با صلاحدید پزشك برنامه ممكن است دارویی در كنار رژیم غذایی و ورزش تجویز شود. انتخاب دارو موردنظر می‌بایستی با دقت و با توصیه پزشك صورت پذیرد.

مثلا بیمارانی كه عصرها پرخوری می‌كنند از داروهای تند اثری كه معمولا صبح‌ها تجویز می‌شود سود نمی‌برند یا در بیمارانی كه در ساعات مشخصی از روز پرخوری می‌كنند داروهای كند اثر مناسب نیست و در هر دو حالت داروهای تند اثر ترجیح داده می‌شود.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *