رفع و درمان کک و مک

رفع و درمان کک و مک


ممکن است برای بعضی از افراد وجود کک و مک دوست داشتنی باشد اما برعکس در ظاهر بعضی افراد باعث نازیبایی شود. در این مقاله روش های درمان و از بین بردن این مشکل پوستی را به طور کامل شرح داده ایم تا با اطلاع از وضعیت خود مناسب ترین درمان را در پیش گیرید.

دلایل ایجاد کک و مک

یکی ازدلایل بروز کک و مک برروی پوست ویژگی های ارثی می باشد بنابراین مانند پدرومادر خود ویاهردوی آن ها روی پوست شما کک ومک ظاهر می شود . دلیل دوم اختلالاتی ماننداگزرو درما پیگمنتوسام XerodermaPigmentosum که باعث افزایش جذب اشعه های آفتاب وبرزو کک ومک صورت می شود.

مدت های طولانی درمرض نور آفتاب بودن باعث بروز کک ومک مخصوصا در افرادی که دارای پوست های حساس هستند به دلیل اینکه ملنیوم موجود درپوست این افراد کم می باشد وباعث بروز کک ومک در پوست این افراد می شود. تنظیم نبودن هورمون های بدن باعث ایجاد کک ومک در افراد می شود دراین افراد هورمون استروژن باعث تحریک پیگمنت ها می شود و سلول هایی که باعث ایجاد رنگدانه درروی پوست می شوند درزمان قرارگرفتن درمعرض نور آفتاب فعال می شوند.

انواع درمان ها

این مقاله برای افرادی که تمایل دارند درمورد دلایل بروز کک و مک و درمان کک مک و روش های جلوگیری از آنها مطالبی رایادبگیرند نوشته شده است. برای بیشتر افراد کک ومک یک نشانه است که افراد متوجه میزان زمان حضور خود در معرض نورآفتاب بشوند .زمانیکه افراد درمعرض نور آفتاب قرار می گیرند پوست آن ها مقداری ملنیوم تولید می کند که به آن کک ومک گفته می شود. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد.

استفاده از میکرودرم ابریژن microdermabrasion

دراین روش از بخارهای کوچکی برروی پوست استفاده می کنند تا ضایعات خارجی پوست را از بین ببرند و برای روشن کردن کک مک های پوستی که یا به صورت طبیعی ویا بوسیله آفتاب بوجود آمده است استفاده می شود میکرودرم ابریژن معمولا درچند جلسه انجام میشود.

استفاده از برطرف کننده های شیمیایی

ازبین برنده های شیمیایی برای از بین بردن لکه های ناحیه های بالا ی پوست برای ازبین بردن کک و مک بسیارمناسب می باشد وحتی ممکن است این کک و مک ها را روشن ترکند برطرف کننده ها ی شیمیایی معمولا بر روی پوست صورت انجام می شود اما می توان آن را برای پوست دست و بازو هم استفاده کرد.

برطرف کننده سطحی

دراین نوع برطرف کننده ازاسید هیدروکسی بتا والفا برای ازبین بردن لکه بالایی پوست استفاده میشود

برطرف کننده های متوسط

این نوع برطرف کننده شامل تری کلورواسید می باشد که به لایه های عمیق تر پوستی نفوذ می کند وباعث از بین بردن کک و مک ها می شود برطرف کننده ها ی عمیق که دارای موادتری کلورواسید با میزان کیفیت بسیار بالایی هستند وبرای ازبین بردن لایه های بیشتری از پوست استفاده می شود.

بعداز استفاد ه ازاین محلول های شیمیایی ،پوست شما بعداز 2 یا 3 روز بهبود میابد و زمانیکه این مواد بر روی پوست شما حساسیت ایجاد کردند استفاده از آن ها پیشنهاد نمی شود.

درمان کک و مک بوسیله لیزر

نکته مهمی که دررابطه با درمان کک و مک با لیزروجود دارد این است که درمان با لیزر یکی ازبهترین روش ها برای از بین بردن کک و مک می باشد ودرمان با لیزرمعمولا رضایت بخش وموفقیت آمیز بوده است. لیزر با سوزاندن رگ های خونی زیر کک ومک ها باعث کاهش وازبین بردن آن ها می شود.این جراحی جراحت های طولانی مدت را درپی نخواهد داشت اما بعدازانجام لیزر پوست شما دچار قرمزی ،تورم وسوختگی موقت می شود.

درمان لیزربرای رفع کک و مک معمولا هرجلسه بین 3تا 10 الی 15 دقیقه انجام می شود. قبل ازانجام لیزر پوست بوسیله اسپری خنک کننده خنک می شود تا درحین لیزر باعث ایجاد درد والتهاب در پوست نشود. لیزر یک استاندارد طلائی برای ازبین بردن کک ومک می باشد.

روش از بین بردن کک مک با لیزر

قبل از انجام دادن لیزر متخصص پوست باید تشخیص دهد که کک و مک های پوستی شما به دلیل سرطان پوست نباشد.لکه های غیرمعمول در روی پوست نشان دهنده اختلال بسیار جدی مانند ابتلابه سرطان پوست می باشد که بسیاربه ندرت اتفاق می افتد قبل از هرگونه انجام لیزر باید متخصص پوست تشخیص درست بدهد زمانیکه متخصص تشخیص داد که این لکه ها علت خاصی ندارد وکک مک می باشد انجام لیزر آغازمی شود.

لیزرهای کیوسوئیچ Q-Switched با 532 nm:و ان دی آن به صورت Nd:YAG ویالیزرکیوسوئیچ رابی Ruby درروی سطح پوست حرکت داده میشود وپیگمانته های ملنیوم که باعث ایجاد کک ومک برروی پوست می شوند با نورلیزرازبین می برند . لیزرهایی که دارای نورهای سبزرنگ هستند برای ازبین بردن لکه های قهوه ای روی پوست وکک و مک بسیار موثرهستند.دلیل اینکه نورسبز برای ازبین بردن کک و مک موثرترمی باشد این است که پیگمنت های ملنیوم دارای قابلیت جذب طول موج های کوتا ه می باشد و طول موج نورهای فرابنفش کوتاه تر ازنورهای قابل مشاهده ورنگی می باشد.

نورهای فرابنفش دارای طول موجهای کوتاه میباشد درحالیکه نورهای آبی ،سبز،زرد،نارنجی ، قرمزونورهای مادون قرمز دارای طول موج بلندتری میباشد.نورهایی که طول موج های کوتاه تری دارند قوی ترمیباشند وبرای ازبین بردن ملنیوم موثرتر است پس باید برای ازبین بردن کک مک ازلیزرهایی بانورهای سبز استفاده شود.

خیلی به ندرت افراد از انجام لیزر ناراضی هستند. بیشتر افراد از ایجاد ناراحتی و رنج هنگام انجام لیزر شکایت میکنند. بااستفاده از کرم های ضدسوزش قبل از عمل از ایجاد سوزش در پوست جلوگیری میشود.دردناشی ازانجام این عمل درافراد مختلف متفاوت میباشد وتجربه نشان داده است که آقایان درمقابل درد کم تحمل تر ازخانمهامیباشند اما به ندرت افراد از درد درحین انجام لیزر شکایت دارند.

عوارض لیزر

یکی از مشکلاتی که ممکن است بعدازعمل برروی پوست ایجاد شودتعداد کمی بریدگی وکبودی روی پوست میباشدکه تا یک تادوهفته برروی پوست باقی میماند.

جلوگیری از کک و مک

اگر پوست شما برای ابتلا به کک ومک مستعد می باشد دراین مقاله پیشنهادهایی به شما داده می شود که بتوانید از بروز وپیشرفت این کک مک ها برروی پوست خود جلوگیری کنید.

ازکرم های ضد آفتاب مرغوب با اس پی اف وکیفیت بالا زمانیکه به بیرون ازخانه می رویداستفاده کنید .

استفاده از کلاه های نقاب دار هنگامی که درمعرض نور آفتاب قرارمی گیرید. این کلاه ها باعث ایجاد سایه در روی صورت شما می شود و از آفتاب خوردن مستقیم به پوست شما جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از ایجاد کک و مک سعی کنید از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر ازخانه بیرون نروید بین این ساعات ، اشعه خورشید بسیار قوی می باشد وباعث ایجاد سوختگی در روی پوست شما می شود.

بهنگام رفتن به شنا در محیط ها ی سرباز که آفتاب به طورمستقیم بربدن شما می تابد از لوسین های ضد آفتاب درروی پوست خود استفاده کنید واستعمال آن راهردوساعت یکبارتمدید کنید.

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *