جای جوش صورت چگونه ایجاد می شود؟

جای جوش صورت چگونه ایجاد می شود؟

جای جوش صورت بدلیل آکنه در سطح پوست ایجاد می شود. بسته شدن مجرای فوليكول هاي پوست كه انتقال دهنده ترشحات چربي (سبوم) به سطح پوست هستند و نفوذ باكتری پروپیونی باکتریوم آکنه به طور ثانويه و ايجاد التهاب و عفونت منجر به جوش صورت می شود.
آکنه معمولا در صورت، گردن، سینه، پشت، شانه‎ ها و حتی بازوها بروز می‏ کند. کم و بیش اکثر نوجوانان دارای هستند. با این ‏حال این بیماری به گروه سنی خاصی محدود نمی ‏شود و بزرگسالان حتی تا 40 سالگی نیز می ‏توانند به آن مبتلا شوند. غدد چربي پوست به‌ دلایل‌ نامعلوم‌ دچار انسداد می‌شود، اما احتمالا تغییرات‌ هورمون هاي جنسي در دوران‌ نوجوانی‌ در ایجاد آن موثر است. وقتی‌ که‌ چربی‌ داخل‌ غدد چربی‌ نتواند به‌ بیرون‌ راه‌ یابد، این‌ ترشحات تجمع‌ یافته‌ و توسط‌ باکتریهایی‌ که‌ بطور طبیعی‌ در غده‌ وجود دارند عفونی‌ می‌شود. كرم هاي اسكراب و ليف كشيدن وضعيت را بهتر نمي كنند و حتي ممكن است موجب بدتر شدن آن شوند. در واقع دستكاري آكنه موجب بدتر شدن آن مي شود. تغذيه در ايجاد آكنه تاثير زيادي ندارد با اين حال چنانچه با مصرف غذاي خاصي آكنه تشديد شود بهتر است مصرف آن محدود گردد. اين مواد غذایی ممكن است فست فود، غذاهای سرخ كردني ،غذاهای پر ادويه و پرچرب باشد. شكر و قهوه نيز مي توانند موجب تشديد آكنه شوند. بعد از فروکش کردن فاز حاد یک اسکار در موضع باقی می ماند. بعبارت دیگر جای جوش صورت ناشی از ایجاد یک التهاب نسبتا شدید در لایه های مختف پوست است که بر اساس عمق و شکل ظاهری آن درمان های متفاوتی احتیاج دارد که در اینجا به این روش ها اشاره می شود.
بطور کلی سه نوع جای جوش صورت وجود دارد که شایع ترین نوع آن اسکار آتروفیک می باشد و بصورت یک فرورفتگی در سطح پوست دیده می شود و بدلیل یک التهاب مزمن ایجاد می شود. نوع دوم جای جوش صورت نوع برجسته یا کلوئید می باشد که بصورت یک برجستگی به شکل گوشت اضافه در پوست است و نوع سوم جای جوش صورت بصورت اسکارهای با رنگهای متفاوت در سطح پوست می باشد که ممکن است این تغییر رنگ به شکل افزایش ملانین ( هایپرپیگمنیشن) یا کاهش ملانین ( هایپو پیگمنیشن) خود را نشان دهد.

قیمت سابسیژن جای جوش صورت چقدر است؟

بطور کلی هزینه سابسیژن در کلینیک های پوست و زیبایی بر اساس تعداد اسکارهای درمان شده محاسبه می شود ولی چنانچه از درمان های مکمل از قبیل تزریق ژل اسید هیالورونیک و یا میکرونیدلینگ و یا لیزر فراکشنال استفاده شود هزینه این درمان ها به قیمت سابسیژن اضافه می شود.

برای پیشگیری از جوش صورت از موارد زیر پرهیز کنید:

مواجهه‌ با هوای‌ بسیار گرم‌ ، مرطوب و آلوده
استرس
مصرف داروهای هورمونی پيشگيري از بارداري
مصرف بعضی داروها مثل‌ كورتيكو استرئيدها ،هورمونهای‌ مردانه‌
كرم ها و مواد آرايشي پرچرب

درمان جای جوش صورت با روش میکرونیدلینگ

جای جوش صورت با روش میکرونیدلینگ درمان می شود که در این روش با افزایش ساخت کلاژن و الاستین با تحریک فیبروبلاست ها در لایه درم به هموار شدن پوست کمک می شود. با نفوذ سوزن های ریز به لایه درم یک جراحت مختصر در پوست ایجاد شده و بدن به آن واکنش نشان داده و شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می کند و طی این فرایند ،کلاژن و الاستین که دو پروتئین اصلی و قوام دهنده پوست هستند تولید می شود.حین عمل میکرونیدلینگ می توان کوکتل های مزوتراپی ،پی آر پی و اسید هیالورونیک را برای نفوذ به لایه درم استفاده کرد .این مواد به تحریک کلاژن سازی کمک کرده و به جوانسازی پوست کمک می نمایند. از دیگر مزایای میکرونیدلینگ این است که در تمام انواع پوست و در تمام نقاط بدن و در تمام فصول سال قابل استفاده است و این در حالی است که استفاده از لیزرهای لایه بردار و لیزر فراکشنال در پوست های تیره و فصول گرم سال و نقاط نزدیک به چشم محدودیت هایی دارد.

 

0 نظرات

نظرتان درباره این نوشته

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *